شناسهٔ خبر: 102303 - سرویس وزارتی

یک کارشناس امور وسائط نقليه زمینی مطرح کرد؛

افزایش آگاهی عمومی به تحقق شعار پنجمین نمایشگاه حمل و نقل کمک خواهد کرد/ باید در خلال نمایشگاه‌ حمل و نقل، آموزش عمومی را در نظر گرفت

پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته کارشناس حوزه امور وسائط نقليه زمیني، پایه‌های حمل و نفل زمینی را معلول دست انسان دانست و گفت: با آموزش، اصلاح رفتار عمومی و دانش عمومی در زمینه حمل و نقل صورت می‌پذیرد.

اسعد استیفایی، کارشناس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، با اشاره به پایه‌های حمل و نفل زمینی گفت: حمل و نقل زمینی و ترافیک بر سه پایه تکیه دارد. راه، قوانین راهنمایی و رانندگی و اجرای قوانین که هرسه این عوامل، ساخته دست انسان است. اگر به ذات انسان توجه کنیم و آموزش‌ها را مد نظر قرار دهیم و به این باور خواهیم رسید که با آموزش، اصلاح صورت می‌پذیرد چون  اصولاً معنی تربیت تغییر رفتار مطلوب است.

کارشناس حوزه امور وسائط نقليه زمیني با اعلام اینکه اگر در بعد آموزشی کار شود بسیاری از مشکلات درون شهری و برون شهری رفع خواهد شد، گفت: آموزش مهمترین رکنی است که وجود دارد. وسائط نقلیه ساخته دست انسان است و مقررات هم تدوین شده توسط انسان است. اجرا و عملکرد هم که توسط انسان صورت می‌پذیرد و اگر این سه عامل بر باورهای صحیحی که وجود دارد، منطبق باشد و نظارت قاعده‌مند وجود داشته باشد از مشکلات حوزه حمل و نقل کاسته خواهد شد و به تدریج رفع می‌شود.

استیفایی، کنترل را عامل بهبود مشکلات ترافیک می‌داند و تصریح کرد: کنترل، به بهبود زیرساخت‌های راهی نیز کمک خواهد کرد. آموزش، اصلاح و نظارت بر این امور است که ما را به سوی توسعه رهسپار خواهد شد.

وی عدم آگاهی عمومی را مانع تحقق شعار توسعه زیرساخت، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد می‌داند و معتقد است: افزایش آگاهی عمومی به تحقق شعار پنجمین نمایشگاه حمل و نقل کمک خواهد کرد. اصولاً آموزش پایه و اساس همه چیز است. اگر وسایل نقلیه به صورت اصولی ساخته شود، دیگر معضلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. اگر مقررات به درستی تنظیم و وصول شوند، دیگر مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. اگر محورهای مواصلاتی که ساخته دست انسان است با زیرساخت‌های مناسب بنیان شوند، مشکلی نخواهد داشت و خطاهایی که از این سه گزینه سر خواهد زد باعث تصادف‌های سهمگین و جان‌گیر نخواهد بود.

کارشناس حوزه امور وسائط نقليه زمیني با اشاره به این که وزارت و شهرسازی ‏موظف است در ساخت راه‌ها به جای روش‌های سنتی از روش‌های هندسی و مدرن استفاده کند، گفت: باید به بعد هندسی و مهندسی راه‌ها فکر کرد.

وی یادآور شد: هدف از برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه حمل و نقل، اطلاع‌رسانی به عموم است. باید در خلال نمایشگاه‌ها، آموزش عمومی را در نظر گرفت. تشویق عموم برای رعایت قوانین وضع شده در زمینه حمل و نقل، آگاهی‌رسانی در زمینه کیفی وسائط نقلیه، نمایش و ارائه بهترین تکنولوژی روز دنیا در زمینه‌ ساخت‌های راهی، کیفیت چنین نمایشگاه‌های را افزایش خواهد داد.