شناسهٔ خبر: 102324 - سرویس استان‌ها

در سومین روز از هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری؛

تبیین جایگاه حمل و نقل و راهداری و اجرای طرح آموزش ایمنی مدارس حاشیه را‌ه‌ها در مدارس

مدارس حاشیه راه ها خراسان جنوبی.jpg در سومین روز از هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری، با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی و مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند طرح آموزش ایمنی مدارس حاشیه راه در مدرسه شهید مطهری روستای شوکت آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( خراسان جنوبی)، اسداله جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این مراسم اظهارکرد: نکات ایمنی در حمل و نقل باید از سنین کودکی و جزو آموزش های سنین پیش دبستانی و دبستان قرار گیرد تا با رشد نسل‌ها به عنوان یک ارزش فرهنگی شناخته شود و این امر بدون داشتن برنامه آموزشی مدون و جامع برای تمامی رده های سنی و بویژه کودکان امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه انسان به عنوان مهمترین عامل ایمنی در جامعه‌ای زندگی می‌کند که تمام دستگاه‌ها در فرهنگ‌پذیری او موثر هستند، افزود: از این رو فرهنگ ایمنی در حمل و نقل باید در جامعه نهادینه شود و تا زمانی که در سیستم حمل و نقل و رانندگی حاکم بر جامعه به جای فرهنگ تعامل، فرهنگ تقابل وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که ایمنی رعایت شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: آموزش نکات ایمنی و مسئولیت اجتماعی را باید از طریق مختلف به کودکان و دانش آموزان آموزش داد که بستن کمربند ایمنی، استفاده نکردن والدین از تلفن همراه در حین رانندگی، سرعت غیر مجاز و سایر نکات را می توان جزء نکات مهم در آموزش ایمنی برای کودکان است.

جلال زاده با اشاره به اینکه کودکان بنا به علل مختلف در برابر تصادفات جاده‌ای آسیب پذیرترند؛ ادامه داد: کودکان بدلیل داشتن اندام کوچک، ناتوانی در برداشتن گامهای بلند، عدم تسلط کافی در هنگام دویدن و دوچرخه سواری، برخورداری از انرژی جنبشی و بیقراری در پیاده رو و خیابانها و محدودیت حوزه دید صدمات جبران ناپذیری از تصادفات می بینند.

وی تصریح کرد: آگاه سازی کودکان از حوادث و تصادفات احتمالی در خیابانها، نمایش فیلمهای آموزشی همراه با تمرین مطالب گفته شده،  آموزش مفاهیم تابلوهای راهنمایی به کودکان، آموزش تئوری و عملی ایمنی راه، آموزش ایمنی راه برای کودکان و انضباط محبت آمیز همراه با قاطعیت والدین مهمترین نقش را در پیشگیری از حوادث بویژه تصادفات در کودکان دارد.

کودکان رفتارهای پدر، مادر و اطرافیان خود را الگو قرار داده و از آنها تقلید می کنند و به همین دلیل بسیار مهم خواهد بود که والدین همواره نمونه های خوبی در مورد انجام کارهای ایمن و پرهیز از اعمال ناایمن بوده و بایستی والدین با روشهای صحیح و عاقلانه مانع از انجام اعمال خطرناک کودکان خود شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر مدارس حاشیه راه های استان ۳۰۰ مدرسه است که در سال ۹۹، در راستای ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها ۱۲ باب مدرسه با اعتباری بالغ ۱۲۵۰ میلیون ریال ایمن سازی فیزیکی شده است.

جلال زاد ادامه داد: همچنین در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ باب مدرسه با اعتبار ۱۵۰۰ میلیون ریال ایمن سازی فیزیکی شده و ۴۵ باب مدرسه از طریق آموزش‌های فرهنگی، تبلیغی، توزیع کتاب، بروشور و هدایایی از جمله کیف، لوازم التحریر و ... مورد آموزش قرار گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد: در دوره های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات ترافیکی و آموزش گذربان مدرسه در مدارس حاشیه راهها از زمان شروع طرح در استان (۱۳۸۴)تاکنون بالغ بر ۵۵۰ دوره برگزار شده که در همین راستا تاکنون حداقل به ۳۳ هزار دانش آموز آموزش‌های ترافیک شامل آشنایی با قوانین و مقررات ترافیکی و آموزش گذربان مدارس آموزش داده شده است.

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز تصریح کرد: ۳۰۰ آموزشگاه در سطح استان در حاشیه راه‌ها قرار دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: با توجه به حجم بالای دانش آموزان در مدارس حاشیه راه‌ها، وسایل و تجهیزات ایمنی که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد کافی نبوده و باید توسعه یابد که این امر باعث ایجاد جامعه‌ای سالم، قانون‌مدار، بانشاط و پویا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تاکید کرد: امید است همه دستگاه‌ها با همکاری یکدیگر در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همکاری بردارند.

سرهنگ رضایی فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی نیز گفت: یکی از بارزترین جنبه‌های حوزه فرهنگی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

وی تصریح کرد: طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰، نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش تصادفات بوده‌ایم ولی دانش آموزان با حضور فعال خود به عنوان همیاران پلیس می توانند فرهنگ ایمنی و رانندگی را در خانواده ها ارتقاء دهند.