شناسهٔ خبر: 102330 - سرویس استان‌ها

در دیدار مدیرکل راهداری کردستان با نماینده ولی فقیه در استان مطرح شد:

اختصاص ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی راه‌های کردستان

محمد راشد مدرس گرجی نماینده ولی‌فقیه در استان در دیدار با مدیرکل و معاونین راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان ، گزارشات ارائه شده از اقدامات انجام شده در استان، را رضایت‌بخش خواند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان) حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی در دیدار با مدیرکل و معاونین راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان که به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در دفتر نماینده ولی‌فقیه برگزار شد، با بیان اینکه بنده به خاطر ترددهای زمینی هفتگی و بازدیدهای میدانی از شهرستان‌ها و روستاهای استان، از وضعیت جاده‌های این خطه مطلع هستم، اظهار داشت: گزارشات ارائه شده از اقدامات انجام شده در استان، رضایت‌بخش بوده اما امیدواریم تا چندسال آینده با اولویت‌بندی وضعیت راه‌های کردستان سر و سامان یابد. وی با تأکید بر اینکه راه‌های روستایی در استان کردستان ساماندهی شود، گفت: انتظار می‌رود به منظور ارتقای رضایت‌مندی مردم، راه‌های روستایی خاکی در استان بهسازی و آسفالت شود. نماینده ولی‌فقیه در کردستان خواستار تسریع در حل مشکلات مرز رسمی باشماق و بهبود وضعیت جاده‌ها با توجه به حادثه‌خیز بودن محورهای استان شد و تصریح کرد: می‌توان از ظرفیت معادن نیز برای تخصیص اعتبارات و تسریع در اجرای پروژه‌ها استفاده کرد.

محمدراشد مدرس‌گرجی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز در این دیدار با تبریک این هفته و قدردانی از زحمات همه همکاران خود، از تعامل و بکارگیری همه ظرفیت‌ها برای ساماندهی و بهبود وضعیت راه‌های استان خبر داد و اظهار داشت: تاکنون در همین راستا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از معادن کردستان جذب و تفاهم‌نامه ۲۵میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز در حال انجام است. وی با بیان اینکه از اعتبارات جذب شده، چندین راه روستایی استان در حال ساخت است، گفت: معتقدیم با برنامه‌ریزی درست می‌توان به هدف که همان ساماندهی نقاط ضعف جاده‌های کردستان است، برسیم.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان با بیان اینکه بیشترین مشکلاتمان در حوزه راه‌های روستایی استان است، تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت مسئولان ارشد استانی در جذب اعتبارات بتوانیم مشکلات این بخش را به منظور رفع دغدغه‌های مردم برطرف کنیم. وی از فعالیت ۱۶ هزار نفر راننده و ۹ هزار دستگاه در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مسافربری در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: سالانه ۸ میلون تن کالا و اقلام اساسی از مبدا استان به سمت کشور حمل و ۲ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر از ناوگان عمومی در کردستان داریم که این آمار به دلیل وضعیت کرونایی نسبت به سالیان گذشته کاهش یافته است.

مدرس گرجی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل و جابه‌جایی کالاهای اساسی جزو استان‌های برتر کشور هستیم، اعلام کرد: ۲ هزار دستگاه در حوزه ناوگان عمومی در سطح استان فعالیت کرده که از این تعداد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس، بیش از یکهزار دستگاه تاکسی و سواری‌های بین شهری و ۸۰۰ دستگاه مینی‌بوس در کردستان است. وی با اذعان به اینکه میانگین عمر ناوگان کردستان نسبت به کشوری بیشتر و فرسوده‌تر است، ادامه داد: میانگین سنی مینی‌بوس در کشور ۲۵ سال بوده که در کردستان از ۳۲سال بیشتر بوده که می‌طلبد نوسازی شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مسافران استان با مینی‌بوس‌های فرسوده جابه‌جا می‌شود، ابراز داشت: متأسفانه هزینه‌ها بالا رفته و رانندگان توان خرید دستگاه جدید را ندارند که می‌توان به عنوان یکی از اولویت‌ها تخصیص اعتبار به این حوزه را پیگیری کرد. وی اعلام کرد: میانگین سنی اتوبوس در کشور ۱۲ سال بوده که در کردستان ۱۱سال است، خوشبختانه در این بخش مشکل خاصی نداریم.

مدرس‌گرجی با اشاره به اینکه میانگین سنی سواری‌های شهری نیز با کشور (۱۱سال) یکسان است، خاطرنشان کرد: میانگین سنی کامیون‌ها در کشور ۲۲ سال بوده که در کردستان با فعالیت ۷۵۰۰ دستگاه ۱۵سال است. وی در ادامه به وضعیت مرز رسمی باشماق مریوان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه این مرز بین‌المللی جزو مرزهای فعال و برتر کشور بوده که در بخش‌های مختلف از جمله ترانزیت کالا، صادرات، ترانشیپ رتبه نخست و دوم کشور را دارد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با اشاره به اینکه ۸هزار کیلومتر راه در استان داریم، افزود: از این تعداد ۲ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و ۶ هزار کیلومتر راه روستایی بوده که ۵۰ درصد آن آسفالت و مابقی خاکی و شنی است. وی با بیان اینکه راهداری متولی حفظ و نگهدرای راه‌های روستایی ساخته شده است، ادامه داد: راه‌های شهری نیز برعهده راه و شهرسازی است که پس از اتمام جهت نصب علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی تحویل این اداره کل خواهند داد.

مدرس‌گرجی از وجود ۲۴ راهدارخانه در جاده‌های استان خبر داد و گفت: ۳۵۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۴۵۰ نفر در حوزه راهداری کردستان مشغول فعالیت بوده که ۴۰۰ نفر آنان شرکتی هستند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان هرگونه ساخت و ساز در کنار راه‌های استان را مستلزم اخذ مجوز از راهداری خواند و یادآور شد: برای انجام وظایف، از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.