شناسهٔ خبر: 102341 - سرویس جاده‌ای

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:

دیده نشدن برخی از حوزه‌های حمل‌ونقلی در بودجه ۱۴۰۱/ نقش ساخت کریدورها در توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور

محمدحسن آصفری نماینده مجلس عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: از زیرساخت‌های لازم حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای برای انجام صادرات برخوردار نیستیم.

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، در راستای شعار امسال هفته حمل‌ونقل مبنی بر توسعه زیرساخت، نوسازی ناوگان و حمل‌ونقل کارآمد، در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، تصریح کرد: از زیرساخت‌های لازم حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای برای انجام صادرات برخوردار نیستیم این درحالی است که بحث حمل‌ونقل و ناوگان مورد نیاز برای توسعه و پیشرفت هر کشوری لازم است.

وی با بیان اینکه کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب که از ایران عبور می‌کند نیاز به ساخت دارد، افزود: اگر این کریدورها احداث شوند با‌توجه‌به تولیدات کشاورزی و صنعتی کشور، گام بزرگی در زمینه توسعه صادرات و ارزآوری به‌شمار خواهند رفت.

آصفری با تاکید بر اینکه صادارت نیاز به توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در کشور دارد، گفت: همچنین توسعه و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل نیز در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ برای نمونه سازمان بنادر و کشتیرانی برای محموله‌های صادارتی باید مجهز به کانتینرهای یخچال‌دار شود

وی با اظهار اینکه در این زمینه‌ها با فقر جدی روبه‌رو هستیم، افزود: اگر این گام‌ها برداشته نشود و زیرساخت‌های لازم وجود نداشته باشد، کمکی به توسعه صادرات کشور نمی‌شود حتی برای واردات برخی از کالاهای مورد نیاز نیز با محدودیت مواجه خواهیم شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به افزایش روزافزون حجم تولیدات خودرو در کشور، اظهار داشت: به نسبت افزایش تولید خودرو در کشور، شبکه راهی افزایش نمی‌یابد و تعریض نمی‌شود.

آصفری تصریح کرد:‌ باتوجه‌به حجم تولیدی خودروها و تردد آنها در شبکه‌ راه‌های کشور، اگر توسعه، امین‌سازی و استانداردسازی راه‌های کشور را در دستور کار قرار ندهیم موجب افزایش تصادفات جاده‌ای و تحمیل هزینه‌ به مردم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید اعتبارات لازم برای توسعه شبکه راه‌ها، تعریض و ایمن‌سازی آنها تامین شود، گفت: با تخصیص اعتبار و اقدام به توسعه شبکه راه‌های کشور، در زمینه اشتغال‌زایی و توسعه صنایع گام نیز گام برداشته‌ایم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت شبکه ریلی کشور نیز تصریح کرد: برخی از شبکه‌های ریلی دو خطه شده‌اند،‌ اما برخی دیگر که تردد در آنها بسیار زیاد است، هنوز تک خطی هستند و زمان زیادی برای انتقال کالاهای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران صرف می‌شود.

آصفری توجه به شبکه ریلی را از دیگر موضوعات بسیار مهم حمل‌ونقلی بیان کرد که باید در اعتبارات ۱۴۰۱ به خوبی دیده شود.

به باور وی، اگر موضوعات برنامه ششم توسعه کشور در حوزه راه‌های کشور در بودجه ۱۴۰۱ دیده شود دیگری نیازی به گام‌ها و اقدامات دیگری وجود ندارد.

آصفری درباره وضعیت راه‌های روستایی نیز توضیح داد: برخی از راه‌های روستایی با گذشت ۴۰ سال هنوز خاکی هستند و نیاز به تامین منابع برای آسفالت دارند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، با اظهار اینکه برخی از این حوزه‌های حمل‌ونقلی در بودجه ۱۴۰۱ دیده نشده‌اند، تاکید کرد: با اعتبار دیده شده در بودجه ۱۴۰۱ نمی‌توان حداقل برنامه ششم را عملیاتی و اجرایی کرد؛ بنابراین نیاز است از ردیف‌های مستقلی در این حوزه اعتبار و منابعی دیده شود.

براساس این گزارش نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ آذرماه به مناسبت هفته حمل‌ونقل در مصلای امام خمینی (ره) با حضور مقامات و مسئولان برگزار می‌شود.