شناسهٔ خبر: 102360 - سرویس وزارتی

مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اعلام کرد:

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی پروژه‌های زیرساختی ریلی، آزادراهی و بزرگراهی/ نیاز به اعتبار ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل بیش از ۱۰ هزار کیلومتر پروژه زیرساختی

 نشستهای خبری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته معاون وزیر و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور از در دست اجرا داشتن ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای مختلف ریلی، آزادراهی و بزرگراهی در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، خیرالله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در جریان دومین روز برگزاری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل  بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در سه معاونت اجرایی ساخت و توسعه راه‌ها، ساخت و توسعه راه‌آهن و ساخت و توسعه آزادراه‌ها کار توسعه زیرساخت‌ها را انجام می‌دهد، گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای مختلف ریلی، آزادراهی و بزرگراهی ‌را در سراسر کشور در حال اجرا داریم. حدود ۶ هزار و ۱۰۰  کیلومتر از این میزان بزرگراه و راه اصلی و نزدیک به ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیرهای ریلی جدید در حال احداث و حدود یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر نیز آزادراه‌ درحال اجرا هستند.

۱۰ سال؛ زمان تقریبی اتمام پروژه‌های زیرساختی

وی با بیان اینکه برای تکمیل ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محورهای ریلی، آزادراهی و بزرگراهی با قیمت روز، حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: باتوجه‌به اینکه متوسط سالانه عمر راهسازی در کشور بین هشت تا ۱۰ سال است، پیش‌بینی می‌شود، پروژه‌هایی که توسط پیمانکاران در دست اجراست نیز ظرف مدت ۱۰ سال به پایان می‌رسد که این البته مشروط بر تخصیص بودجه مورد نیاز سالانه است.

خادمی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: اگر منابع اعتباری جدیدی در اختیار قرار بدهند زمان ساخت این پروژه‌ها کاهش خواهد یافت.

 معاون وزیر و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با اظهار اینکه هم‌اکنون این پروژه‌ها در قالب حدود یک‌هزار و ۵۰۰ قرارداد پیمانکاری در حال اجرا هستند، تصریح کرد: ۹۵۰ مورد از این قراردادها در شرکت ساخت منعقد شده است و اجرای ۵۵۰ قراردادی که کوچک‌تر هستند برعهده ادارات کل راه‌وشهرسازی است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نیرو به شکل مستقیم در پروژه‌ها مشغول به کار هستند، گفت: دو برابر این میزان نیز نیرو به صورت غیرمستقیم پیشتیبان اجرای پروژه‌های عمرانی بخش زیرساخت کشور هستند.

به‌گفته خادمی متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها حدود ۴۰ درصد است.

ابتدای سال آینده قیمت عوارض آزادراه‌ها ابلاغ می‌شود

وی همچنین درباره نرخ عوارض آزادراه‌ها نیز با اظهار اینکه هنوز رقمی توسط شرکت‌های آزادراهی سرمایه‌گذاری کننده برای بررسی ابلاغ نشده است، اظهار داشت: تا قبل از دهه فجر شرکت‌های آزادراهی سرمایه‌گذاری کننده، ارقام پیشنهادی خود را به ما ارائه خواهند کرد و تا پیش از سال آن را برای بررسی به کمیته می‌دهیم؛ بر این اساس تا ابتدای سال آینده ارقام تعیین شده ابلاغ خواهد شد.

خادمی یکی از موارد مدنظر در عوارض آزادراه‌ها را بهسازی و نگهداری آنها بیان کرد و گفت: هزینه‌های نگهداری و اجرای عملیات به شدت افزایش یافته است اما نمی‌توانیم متناسب با این مقوله عوارض را افزایش دهیم و هرچه کمتر عوارض افزایش یابد در خدمات‌دهی، برقراری ایمنی و رویه آسفالت کمتر کار خواهد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون به دلیل رقم کم عوارض و کسب نشدن درآمد متناسب با تورم، بسیاری از مسیرها نیاز ضروری به بهسازی دارند اما امکان ترمیم رویه‌ها وجود ندارد.

خادمی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند باید مطمئن شوند که بازگشت سرمایه با سود مناسب خواهند داشت.

معاون وزیر و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور درباره راه‌آهن سریع‌السیر نیز توضیح داد: از ابتدای شروع به کار راه‌‌‌آهن سریع‌السیر مجری آن شرکت ساخت و توسعه بود اما حدود چهار سال پیش به شرکت راه‌آهن منتقل شد و پس از مدتی وزیر راه و شهرسازی سابق تصمیم گرفت که دوباره به شرکت ساخت منتقل شود.

وی ادامه داد: در این نقل و انتقالات با مشکل قانونی روبه‌رو شدیم و اکنون دستگاه اجرایی که در قانون وجود دارد شرکت راه‌آهن جمهوری است و شرکت ساخت نیز به عنوان مجری پروژه، تفویض از مدیرآهن عامل راه‌آهن برای اجرای پروژه دارد؛ عملا کار اجرایی را شرکت ساخت و مسائل مالی و قراردادی را نیز شرکت راه‌آهن برعهده دارد.

خادمی گفت: اگر شرکت راه‌آهن دوباره کار اجرای این پروژه را به ما تفیض کند، آن را انجام خواهیم داد.