شناسهٔ خبر: 102393 - سرویس استان‌ها

مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد:

نقش بی‌بدیل حمل و نقل در توسعه امنیت ملی

داریوش باقرجوان مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری آذربایجان غربی از نقش حمل و نقل در توسعه امنیت ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در استان آذربایجان غربی با شرکت معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راهداری و‌ حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل فرودگاه‌های استان و نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی و صنوف حمل و‌ نقل جاده‌ای گفت: آذربایجان غربی با وجود مرزهای پنجگانه نقش مهمی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، جاده‌های گسترده و مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه و نیز وجود کریدورهای مهم که از این استان می‌گذرد، دارد.

وی افزود : توسعه حمل و نقل علاوه بر توسعه اقتصادی، نقش بی‌بدیلی در توسعه امنیت ملی دارد چرا که کشورهای همسایه با توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های آن مسیرهای دسترسی خود را از میان گذرگاه‌های کشور ما انتخاب کرده و درنتیجه مناسبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی متقابل رشد می‌کند.

باقر جوان اظهار کرد : سال جاری، سال خوبی از جهت فعالیت حمل و نقلی در کشورمان بود چراکه تاکنون شاهد افزایش ۳۵ درصدی در مراودات و ترانزیت مرزی بوده‌ایم.

وی ضمن تقدیر از راهداران برای توسعه و بهبود زیر ساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای افزود: در این فرصت باید یاد راهدارانی که با تمام توان در خدمت توسعه زیر ساخت‌ها و امنیت حمل و نقل مجاهد می‌کنند و در این راه شهید خدمت می‌شوند را نیز گرامی بداریم.

باقرجوان گفت : بستر برای توسعه حمل و نقل و توسعه زیر ساخت‌های آن فراهم است و از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت می‌شود تا برای سرمایه گذاری در این حوزه اقدام کنند.

این مقام مسئول ضمن اشاره به خسارت‌هایی که در دوران بیماری کرونا متوجه بخش حمل و نقل جاده‌ای مسافر شد، افزود : لازم است از شرکت‌ها و رانندگان این بخش که با وجود ضررها و مشکلات همچنان دست از تلاش و فعالیت برنداشتند، تقدیر و تشکر شود.

وی گفت: تمام تلاش سازمان برای بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بوده و در همین راستا اولویت استفاده از توان تولیدات بخش داخلی است که با حمایت دولت و دستگاه‌های ذیربط بتوان از ظرفیت آن برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بهره برد.

باقر جوان اذعان کرد : کاهش هزینه‌های حمل و نقلی نقش مهمی در پایین آمدن قیمت تمام شده برای مصرف کننده خواهد داشت و باید تدابیری اتخاذ گردد تا با افزایش یارانه بیشتر به بخش حمل و نقل جاده‌ای موجبات این‌ امر فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت : توسعه حمل و نقل با مدیریت بهینه نقش اساسی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال و نیز تولید ثروت در کشور خواهد داشت.

وی افزود: استان آذربایجان غربی با دارا بودن ۵ پایانه مرزی و به عنوان تنها استان در همسایگی کشور ترکیه و با توجه به تفاهم نامه‌ها و روابط اقتصادی و مطرح بودن بعنوان دروازه ورود به کشورهای اروپایی نقش ارزشمندی در حمل و نقل زمینی دارد که لزوم توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل را در این استان دوچندان می‌کند.

رحمانی ادامه داد: در سال جاری ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای فصل توسعه حمل و نقل جاده‌ای استان اعتبار در نظر گرفته شده که در توسعه راه‌ها علی الخصوص راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌های پایانه‌های مرزی استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر آنالیز دقیق در آمدها و هزینه‌ها حمل و نقل برای برنامه‌ریزی توسعه این صنعت از فعالیت چشمگیر رانندگان و صاحبان شرکت‌های بخش حمل و نقل کالا و مسافر و تعامل آنها با سیاست‌های دولت تقدیر کرد.

رحمانی ادامه داد: با تمهیدات اندیشیده شده از ظرفیت مرزها برای اورهال ماشین آلات سنگین دستگاهای اجرایی استان مخصوصا بخش حمل و نقل و راهداری استفاده خواهد شد و اولین مرکز تخصصی اورهال ماشین آلات سنگین کشور در استان دایر می‌شود.

در ادامه این آیین مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: توسعه حمل و نقل قطعا باعث توسعه اقتصاد یک کشور خواهد شد چرا که زیرساخت‌های توسعه اقتصادی وابستگی شدیدی به توسعه حمل و نقل دارد.

وی افزود: توسعه شبکه راه‌ها به عنوان زیرساخت‌های حمل و نقلی باعث توسعه این شبکه و به تبع آن موجب تحرک و رونق سایر مولفه‌های توسعه یک کشور و منطقه خواهد شد.

شکری اظهار داشت: استان آذربایجان غربی با وجود ۱۲ هزار کیلومتر راه بعنوان یکی از استان‌های مهم کشور نقش اساسی در بخش حمل و نقل دارا بوده و از حیث معابر بین شهری رتبه دهم و از لحاظ ایمنی راه‌های بین شهری رتبه یازدهم کشور را در اختیار دارد.

شکری اشاره کرد : ۱۴۹ شرکت حمل و نقل داخلی و ۳۴ شرکت حمل و نقل بین المللی و بالغ بر ۱۳۰ شرکت مسافری داخلی در استان فعالیت دارند و ۳۱ هزار راننده بخش حمل و نقل باری و ۴ هزار راننده بخش حمل و نقل مسافری استان دارای کارت هوشمند هستند.

وی گفت : ۶۸ هزار نفر افراد تحت تکفل رانندگان بخش حمل و نقل باری و ۱۱ هزار نفر نیز افراد تحت تکفل رانندگان بخش حمل و نقل مسافر در استان وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد : ۲۷ هزار کامیون دارای کارت هوشمند و ۲۶۰۰ اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کارت هوشمند در استان آذربایجان غربی وجود دارد.

وی حمل سالیانه بار در استان را بطور متوسط ۱۲ میلیون تن ذکر کرد و گفت : تقریبا ۲۵ درصد از این مقدار مربوط به حمل سیمان است.

شکری صادرات مرزی استان را ۱.۸ میلیون تن عنوان کرد و گفت: این مقدار ۲۶ درصد از کل صادرات مرزی کشور است و در عین حال واردات زمینی استان نیز با ۱.۲ میلیون تن ۶۸ درصد واردات مرزی کشور را به خود اختصاص داده که از طریق ۵ پایانه مرزی استان انجام می‌گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به فرسودگی ناوگان در بخش باری، مسافری، پکیج‌های راهداری و نیاز به نوسازی و بهسازی آنها با سرعت بیشتر، چاره اندیشی برای ارائه کارت هوشمند برای رانندگان با سواد کمتر و چاره اندیشی در مورد ایجاد شرایط بهتر برای دریافت لاستیک و قطعات بعنوان بخشی از چالش‌های بخش حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: خوشبختانه استان از لحاظ ترانزیت همواره در رتبه یک تا سه کشور قرار دارد و با رفع برخی از مشکلات در سطح کشور و استان شاهد توسعه بیش از پیش حمل و نقل خواهیم بود.

سید سلمان ذاکر رئیس مجموع نمایندگان آذربایجان عربی و نماینده مردم شهرستان ارومیه نیز در این مراسم رانندگان را از اقشار زحمت‌کش و گرانقدر جامعه عنوان کرد و گفت: مجاهدت‌های این عزیزان از دوران جنگ و حمل و نقل رزمندگان و مهمات تا به امروز در حمل و نقل کالای‌های اساسی قابل ستایش و تقدیر است.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر را حائر اهمیت دانست و افزود: باید از تمام ظرفیت‌ها برای نوسازی این ناوگان استفاده کرد چرا که نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر نقش اساسی در کاهش تصادفات جاده‌ای و نیز جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست دارد.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، فیروز خدایی نماینده صنوف حمل و نقل کالا و مسافر نیز در این جلسه با تشکر از تعاملات انجام گرفته بین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و شرکت‌ها و انجمن‌های رانندگان استان برای حل چالش‌ها و مسائل این صنف گفت: رانندگان در هر شرایطی همیشه در صحنه‌های امداد و کمک به مردم بزرگوار کشورمان در خط مقدم حاضر بودند که نمونه بارز آن حمل کالاهای اساسی از بنادر جنوب کشور به استان بود.