شناسهٔ خبر: 102410 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان: 

صنعت حمل و نقل بویژه در آذربایجان غربی، پیشران و محرک سایر صنعت ها است

ارسلان شکری مدیرکل راهداری آذربایجان غربی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: صنعت حمل و نقل پیشران و محرک سایر صنعت ها است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در استان آذربایجان غربی با شرکت مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، معاون عمرانی استاندار ، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل فرودگاههای استان و نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی و صنوف حمل و‌نقل جاده ای، گفت : توسعه حمل و نقل قطعا باعث توسعه اقتصاد یک کشور خواهد شد چرا که زیرساخت‌های توسعه اقتصادی وابستگی شدیدی به توسعه حمل و نقل دارد.

وی افزود : توسعه شبکه راهها به عنوان زیرساختهای حمل و نقلی باعث توسعه این حوزه و به تبع آن موجب تحرک و رونق سایر مولفه های توسعه یک کشور و منطقه خواهد شد.

شکری اظهار داشت : استان آذربایجان غربی با وجود ۱۲ هزار کیلومتر راه بعنوان یکی از استان‌های مهم کشور نقش اساسی در بخش حمل و نقل دارا بوده و  از حیث معابر بین شهری رتبه دهم و از لحاظ ایمنی راههای بین شهری رتبه یازدهم کشور را در اختیار دارد.

شکری اشاره کرد : ۱۴۹ شرکت حمل و نقل داخلی و ۳۴ شرکت حمل و نقل بین المللی و بالغ بر ۱۳۰ شرکت مسافری داخلی در استان فعالیت دارند و ۳۱ هزار راننده بخش حمل و نقل باری و ۴ هزار راننده بخش حمل و نقل مسافری استان دارای کارت هوشمند هستند.

وی گفت : ۶۸ هزار نفر افراد تحت تکفل رانندگان بخش حمل و نقل باری و ۱۱ هزار نفر نیز افراد تحت تکفل رانندگان بخش حمل و نقل مسافر، ۲۷ هزار کامیون دارای کارت هوشمند و ۲۶۰۰ اتوبوس ، مینی بوس و سواری کارت هوشمند در استان آذربایجان غربی وجود دارد.

وی حمل سالیانه بار در استان را بطور متوسط ۱۲ میلیون تن ذکر کرد و گفت : تقریبا ۲۵ درصد از این مقدار مربوط به حمل سیمان است.

شکری صادرات مرزی استان را ۱.۸ میلیون تن عنوان کرد و گفت : این مقدار ۲۶ درصد از کل صادرات مرزی کشور است و در عین حال واردات زمینی استان نیز با ۱.۲ میلیون تن ۶۸ درصد واردات مرزی کشور را به خود اختصاص داده که از طریق ۵ پایانه مرزی استان انجام می گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به  فرسودگی ناوگان در بخش باری ، مسافری ، پکیج های راهداری و نیاز به نوسازی و بهسازی آنها با سرعت بیشتر ، چاره اندیشی برای ارائه کارت هوشمند برای رانندگان با سواد کمتر  و چاره اندیشی در مورد ایجاد شرایط بهتر برای دریافت لاستیک و قطعات را بعنوان بخشی از چالش های بخش حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی دانست و گفت : خوشبختانه استان از لحاظ ترانزیت همواره در رتبه یک تا سه کشور قرار دارد و با رفع برخی از مشکلات در سطح کشور و استان شاهد توسعه بیش از پیش حمل و نقل خواهیم بود.

سید سلمان ذاکر رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی و نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم رانندگان را از اقشار زحمت کش و گرانقدر جامعه عنوان کرد و گفت : مجاهدت های این عزیزان از دوران جنگ و حمل و نقل رزمندگان و مهمات تا به امروز در حمل و نقل کالای های اساسی قابل ستایش و تقدیر است

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر را حائر اهمیت دانست و افزود: باید از تمام ظرفیت ها برای نوسازی این ناوگان استفاده کرد چرا که نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر نقش اساسی در کاهش تصادفات جاده ای و نیز جلوگیری از آلودگی هوا و محیط زیست دارد.

فیروز خدایی نماینده صنوف حمل و نقل کالا و مسافر نیز در این جلسه با تشکر از تعاملات انجام گرفته بین اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان و شرکت‌ها و انجمن های رانندگان استان برای حل چالش ها و مسائل این صنف گفت : رانندگان در هر شرایطی همیشه در صحنه های امداد و کمک به مردم بزرگوار کشورمان در خط مقدم حاضر بودند که نمونه بارز آن حمل کالاهای اساسی از بنادر جنوب کشور به استان بود.