شناسهٔ خبر: 102448 - سرویس ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌اهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد:

لزوم به روز رسانی قراردادهای بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل ریلی/ ثبت رکورد ترانزیت ریلی تا پایان سال

آیین ورود ۵۲۶ دستگاه واگن به ناوگان ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: قراردادهای بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل ریلی باید به روز شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی ومدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم ورود ۵۲۶ دستگاه واگن جدید و بازسازی شده به ناوگان شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو فعال در کشور وجود دارد، گفت : این در حالی است که طول خطوط ریلی کشور حدود ۱۵ هزار کیلومتر است و اگر بخواهیم اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری را در ماده ۲۴ و ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه تحقق بخشیم، نیاز به تعداد بیشتری لکوموتیو داریم.

وی با بیان اینکه اولویت دولت سیزدهم توسعه حمل ونقل ریلی است، افزود: ناوگان باری ریلی سن بالایی دارد و نوسازی و بهسازی آن به کندی انجام شده است. اکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان طلب تعمیرکاران لکوموتیو است و حدود سه هزار میلیارد تومان عقب‌ماندگی در تعمیر و نگهداری خط وجود دارد.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه در ۷ ماهه امسال، به طور متوسط در هفته، بیش از یک و نیم سانحه خروج از خط وجود داشته است، گفت: حوزه ایمنی، خط قرمز راه‌آهن در دولت سیزدهم است، چراکه جان مردم بسیار ارزشمند است. بنابراین باید برای رسیدن به ایمنی در بخش تعمیر و نگهداری هزینه کرد تا واگن و لکوموتیو با ایمنی بالا در سیر قرار بگیرد.

صالحی ضمن قدردانی از تلاش‌های وزیر و حمایت‌های وی از حوزه ریلی، بر ضرورت بهبود وضعیت اقتصاد صنعت حمل‌ونقل ریلی برای نوسازی ناوگان تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم از مزیت مصرف پایین سوخت در بخش حمل و نقل ریلی استفاده کنیم. متاسفانه مطالعات دقیقی در بخش باری در حمل و نقل ریلی انجام نشده به طوری که در مناطق مختلف تقاضای بار، میزان زیرساخت‌های ریلی و ناوگان با یکدیگر همخوانی ندارند و باید این موضوعات و مشکلات برطرف شود.

 وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان شش ماهه نخست امسال، به طور متوسط  هر ماه ۵ لکوموتیو از رده خارج شده، اما اکنون این مسیر متوقف و بلکه بر عکس شده و این به دلیل زحمات شبانه‌روزی کارکنان راه‌آهن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی ضامن حمل و نقل ایمن، با صرفه و سازگار با محیط زیست است، گفت: وقتی منابع محدود است باید منابع به شکل بهینه اختصاص داده شود. در کنار توجه به بحث لکوموتیو و واگن باری، حتماا باید بخش مسافری ریلی نیز توسعه پیدا کند و این را در برنامه آینده خود داریم.

 وی ادامه داد: ما اگرچه قدردان عزیزانی هستیم که قبل از ما در این سمت بودند، اما در چند سال اخیر عقب ماندگی ما نسبت به رقبایمان بسیار بالا بوده است. قراردادهای بین المللی ما نیز قراردادهای مناسبی نبوده که باید این قراردادها را به روز کنیم و با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم.

صالحی با بیان اینکه سال‌هاست در حوزه حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری مناسبی انجام نشده است، گفت: برای توسعه صنعت ریلی، در کنار نگاه به داخل، از منابع خارجی هم استفاده خواهیم کرد و یکی از مهمترین موضوعات، توجه به این چالش‌هاست.

وی افزود: دولت سیزدهم اولویت دیپلماسی را همکاری با کشورهای همسایه قرار داده است. در کریدورها حلقه‌های مفقوده ای وجود دارد که باید برطرف شده و کریدورها توسعه یابد. به واسطه حمایت های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از صنعت ریلی تفاهم‌نامه‌ هایی با کشورهای همسایه امضا شده است و امروز ما شاهد افزایش چشمگیر تبادل واگن در مرز سرخس و اینچه برون هستیم. در پایان سال، رکوردی در تاریخ حمل و نقل ریلی برای ترانزیت ثبت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در انتها گفت: آنچه در موضوع ترانزیت بسیار مهم است، تنها درآمد زایی نیست بلکه وابستگی کشورهای دیگر به مسیر ریلی ایران خواهد بود که در سال‌های اخیر مغفول مانده است.