شناسهٔ خبر: 102573 - سرویس استان‌ها

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

ایستگاه جزر و مدسنجی در بنادر هرمزگان راه‌اندازی شد

ایستگاه جزر و مدسنجی در بنادر هرمزگان راه‌اندازی شد تعمیرات اساسی، به روز رسانی و راه‌اندازی چهار ایستگاه جزر و مدسنجی در بنادر شهید رجایی، لنگه، کیش و شهید ذاکری قشم انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا محمدی‌کرجی‌ران؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه هدف از نصب و راه‌اندازی چهار ایستگاه‌ جزر و مدسنجی پایش نوسانات تراز سطح آب و امکان تحلیل داده‌های جزر و مدسنجی است، گفت: داشتن اطلاعات تغییرات تراز دریا لازمه پیش‌بینی دقیق‌تر جزر و مد بوده  و این امر در پهلو دهی کشتی‌ها در بنادر و ساخت موج شکن‌ها و سایر سازه‌های دریایی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی بیان داشت: ایستگاه‌های مذکور دارای یک سنجنده مکانیکی و یک سنجنده راداری است که وظیفه آن خواندن اطلاعات سطح آب در هر ۱۰ دقیقه یکبار بوده و اطلاعات احصا شده از طریق یک دستگاه داده نگار ذخیره و جمع‌آوری می‌شود. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی از دیگر مزایای برخورداری از اطلاعات جزر و مدسنجی را استفاده داده‌ها در تمامی فعالیت‌های مرتبط با محیط دریا، همانند هیدروگرافی و محاسبات سطوح جزر و مدی برای استفاده در امور مهندسی سواحل و ایمنی دریانوردی و تعیین چارت دیتوم منطقه(جانمایی نقاط کنترل ارتفاعی ایستگاه‌های پایش تراز سطح دریا) دانست.