شناسهٔ خبر: 102599 - سرویس استان‌ها

رئیس اداره نگهداری راه و ابنیه فنی اداره کل راهداری استان خبر داد:

اجرای طرح سیستم مدیریت پل ها در محورهای مواصلاتی استان سمنان

پل.jpg رئیس اداره نگهداری راه و ابنیه فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان از اجرای طرح احصا و ثبت برخط اطلاعات جامع بیش از ۷۰۰ دستگاه انواع پل در محور های شریانی استان سمنان (سامانه B.M.S) همزمان با سراسر کشور، از آبانماه امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، وحید صداقت با اشاره به اینکه پل‌ها به عنوان یکی از اجزای مهم ابنیه‌ای راه ها، نقش مهم و تاثیرگذاری در برقراری تردد روان، در شبکه راه‌ها ایفا می‌کنند، اظهار داشت:  این نقش موثر و مخارج سنگین احداث و اجرای انواع ابنیه فنی راه، اهمیت نگهداری دقیق این سازه‌ها را در برابر تردد، شرایط جوی و سیلاب های فصلی و... سایر مخاطرات دو چندان می‌کند.

وی افزود: از گذشته تا به امروز در همه کشورهای توسعه یافته، پایش دائمی و نگهداری برنامه ریزی شده از این سرمایه مهم، همواره مورد توجه بوده و  بخش قابل ملاحظه‌ای از بودجه نگهداری راه‌ها، صرف بازدید های دوره ای، تکمیل چک لیست ها و بررسی، اولویت بندی و تعمیر و نگهداری به موقع پل‌ها می‌شود.

وحید صداقت با بیان اینکه در این راستا اقداماتی انجام شده، گفت: تهیه شناسنامه فنی پل، شامل اطلاعات همه ارکان موثر در کارایی پل، به صورت الکترونیکی و نیز تعریف فرآیند الکترونیکی نگهداری پل بر اساس استانداردها و ضوابط بین المللی با اهداف جمع آوری اطلاعات شناسنامه‌ای و پایش دائمی وضعیت سلامتی پل‌ها در برنامه اداره نگهداری ابنیه فنی این اداره کل قرار گرفت.

رئیس اداره نگهداری راه و ابنیه فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان در ادامه به مهمترین اهداف اجرای این طرح پرداخت و گفت : بروز رسانی آمار پل‌ها ، شناسایی آسیب‌های متداول سازه‌ای ، مطالعه و برنامه‌ریزی در راستای پیشگیری و اصلاح آسیب‌ها ، اولویت‌بندی سرویس و نگهداری پل ها به منظور برنامه‌ریزی جهت تامین و تخصیص اعتبارات و تهیه بانک اطلاعاتی شناسنامه جامع پل ها و... از جمله مهمترین اهداف اجرای طرح است.

این مقام مسئول اظهار داشت: این طرح در راستای تهیه دوره ای فرم بازرسی و شناسنامه فنی از پل‌ها و آبروها ، در سطح راه‌های استان سمنان به اجرا در آمده است . با اجرای این پروژه تاکنون بیش از ۷۰۰ دستگاه پل و آبرو از آبان ماه سال جاری در محورهای مواصلاتی استان بررسی و نسبت به اجرای طرح سیستم مدیریت پل‌ها (BMS) در خصوص آنها اقدام شده است.

صداقت در خصوص نحوه اجرای این پروژه نیز گفت : این اقدام در قالب طرحی امانی و با آموزش و همکاری کارشناسان پل و ابنیه فنی اداره کل  متبوعه و ادارات شهرستان تابعه در بازه زمانی یاد شده به اجرا گذاشته شد. با عنایت به ضرورت بازدید ادواری پل و ابنیه فنی راه‌ها و در راستای اجرای این طرح ، گشت بازرسی پل در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان نیز تشکیل شده است .

وی در آخر تصریح کرد : مهمترین عامل در اجرای بهینه این طرح و دیگر اقدامات عمرانی ، تعهد ، تخصص و تجربه مجریان است که بحمدا... کارشناسان اجرایی این طرح از قابلت‌های لازم برخوردار هستند.