شناسهٔ خبر: 102650 - سرویس استان‌ها

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی راهداری استان اردبیل اعلام کرد:

رشد ۷۸ درصدی صادرات از پایانه مرزی بیله‌سوار

پایانه مرزی بیله‌سوار.jpg رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان اردبیل از رشد ۷۸ درصدی صادرات کالا در سالجاری از پایانه مرزی بیله سوار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اردبیل)،عباس اصلانی وضعیت ترانزیتی استان اردبیل را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه با توجه به اینکه در چهارراه شرق به غرب و کریدورهای شمال به جنوب قرار داریم، موقعیت ترانزیت کشورمان و همچنین استان اردبیل خوب است که از این وضعیت می توانیم در جهت ایجاد درآمد و توسعه اقتصادی استان بهره مند شویم.

وی درباره پایانه مرزی بیله سوار در استان اردبیل نیز بیان کرد: عمده ترین تعاملات پایانه مرزی بیله سوار با کشورهای آذربایجان، گرجستان و روسیه می باشد که نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان ایفا می کند و ظرفیت بالایی برای صادرات محصولات تولیدی در استان می باشد که باید مورد توجه سرمایه گذاران و متولیان تولید و صنعت قرار گیرد.

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به اینکه پایانه مرزی بیله سوار در سال ۶۹ تاسیس شده افزود: مقرر شد این پایانه مرزی از اردیبهشت سال ۹۷ به دلیل افزایش مراوردات به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کند اما با شیوع بیماری کرونا از سال ۹۸ تردد مسافر از این پایانه تقریبا به صفر رسید و البته اخیرا با فروکش بیماری کرونا حوزه ترانزیت مجددا فعال شده که در روزهای آتی حوزه مسافر نیز در این پایانه فعال خواهد شد؛ گمرک بیله سوار در حال حاضر جزو مهمترین پایانه های مرزی کشور می باشد.

اصلانی بیان کرد: در حال حاضر ۹ شرکت حمل و نقل بین المللی کالا در استان فعالیت دارد و همچنین یک شرکت مسافربری بین المللی و یک شعبه مسافری بین المللی مشغول به فعالیت می باشند. شرکت های مسافری به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان خدمات ارائه می دهند.

وی از افزایش تردد روزانه در این پایانه مرزی خبر داد و گفت: متوسط تردد روزانه گمرک بیله سوار نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته به طوریکه رشد ۱۰۴ درصدی در این زمینه به ثبت رسیده است. در حوزه واردات رشد ۹ درصدی، در بخش صادرات رشد ۷۸ درصدی، ترانزیت ورودی ۱۱ درصد رشد و در بخش ترانزیت خروجی نیز ۱۴۳ درصد رشد را در این پایانه مرزی شاهد هستیم که نشانگر افزایش مراودات با جمهوری آذربایجان می باشد.

رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به شعار سال مبنی بر ضرورت توجه به مساله مانع زدایی در بخش های مختلف، اذعان کرد: در راستای کاهش موانع و تسهیل امور، بسیاری از بروکراسی های اداری تغییر یافته به طوریکه صدور مجوز ورود موقت ناوگان به مدیر مرز بیله سوار واگذار شده است. 

اصلانی ادامه داد: در راستای حمایت از رانندگان کامیون، به دلیل اینکه سوخت در خارج از مرزهای ایران گرانتر است، برای کامیون هایی که از مرز خارج می شوند ۲۰۰ لیتر سوخت رایگان و ۳۰۰ لیتر سوخت یارانه دار  اختصاص می یابد.

وی در پایان در خصوص مشکلات حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا، اعمال تحریم های ظالمانه از سوی استکبار بر علیه کشورمان، عدم وجود دستگاه ایکس ری در این پایانه مرزی و همچنین هزینه بالای تعمیر و نگهداری ناوگان کامیون ها و اتوبوس ها به عنوان عمده ترین مشکلات در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی در پایانه مرزی بیله سوار به حساب می آیند.