شناسهٔ خبر: 102717 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران خبر داد:‌

نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار در شهرستان نوشهر

نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار در شهرستان نوشهر مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران همزمان با فرارسیدن ۵ دی ماه سالروز زلزله بم ۱۳۸۲ و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی از بهره برداری از سامانه شتابنگار زلزله نسل جدید و اتصال به شبکه ملی شتاب نگاری کشور در شهرستان نوشهرخبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: با رويكرد نکوداشت ۵ دی ماه سالروز زلزله بم ۱۳۸۲ و روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی این برنامه‌ طراحی و اجرا  شد كه در آن حفظ رويكرد مهم مشاركتی و رعايت كامل پروتكل هاي بهداشتي لحاظ شده است.

مديرکل راه و شهرسازی مازندران افزود: فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاههای شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی قرار گیرد.

نظری تصریح نمود : مزیت این دستگاه ها نسبت به لرزه نگارها  در این است که دستگاه‌های شتابنگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتابنگاری مجهز شود. این دستگاهها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

وی افزود: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتابنگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است. بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی که تعداد آنها هم محدود است، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

نظری در خاتمه افزود: پارامتر اصلی در تخریب ساختمان‌ها در هنگام رویداد زمین‌لرزه،‌ شتاب ناشی از رویداد آن است که توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار ثبت می‌شود.

گفتنی است آئین بهره برداری از سامانه شتاب نگار نسل جدید و اتصال به شبکه ملی شناب نگاری کشور با هدف سیستم پاسخ و هشدار سریع برای زلزله ، با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران، فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر شهرستان نوشهر و سایر روسا و مسئولین شهرستانی با اعتبار 30هزینه شده  میلیارد ریال برگزار شد.