شناسهٔ خبر: 102746 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

لزوم نگاه توامان از منظر علوم انسانی و مهندسی به مقوله زلزله

مراسم اختتامیه همایش پیامدهای اجتماعی زلزله رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر لزوم نگاه توامان از منظر علوم انسانی و مهندسی به مقوله زلزله تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درمراسم اختتامیه همایش پیامدهای اجتماعی زلزله با بیان اینکه این همایش نگاه جدیدی در بزرگداشت قربانیان زلزله طرح کرد، گفت: این اقدام، اتفاق میمونی بود که فرصت داد نگاه جامع تری به مقوله زلزله انجام شود. اینکه مهندسی و علوم انسانی در این زمینه فاصله گرفته‌اند، یک نقیصه است. نزدیک شدن این دو شاخه از علم این فرصت را به وجود می‌آورد که یک صورت بندی منطقی از مساله زلزله داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مواجهه با بحران، نگاه باید پیشگیرانه باشد. متاسفانه اکنون اکثر اعتباراتی که برای بحران در نظر گرفته شده است، متعلق به پس از بحران است و منابع مالی برای پیشگیری اختصاص نیافته‌اند. این مساله هزینه‌های بحران را هزاران بار بزرگتر می‌کند. بخش مهمی از  مساله پیشگیری نیز معطوف به مهندسین معماری و سازه است. چراکه توجه به مسائل فنی می‌تواند به کاهش خسارات منجر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند بازسازی ارگ بم گفت: تجربه ارگ بم تجربه منحصر به فردی است که مستند کردن آن به باقی اقدامات از این دست کمک می‌کند. خصوصا که تجربه بین المللی نیز در آن به کار گرفته شده است.

وی افزود: سوال اینجاست که اگر این سازه با زلزله مواجه شود، این مقاوم‌سازی‌ها و نوسازی‌ها چقدر دوام می‌آورد. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آماده همکاری که این زمینه است که از مقاوم بودن سازه اطمینان حاصل شود.

شکرچی‌زاده با اشاره به تصویب الحاق اراضی شهر بم در شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: لازم است در ساخت و سازهایی که در این اراضی انجام می‌شود، حتما به ملاحظات حریم گسل توجه شود. برای ضوابط ساخت در پهنه گسل‌های اصلی دستور العملی تدوین، مصوب و ابلاغ شده است که لازم است مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نخل‌های شهر بم، هویت این شهر هستند و باید مورد حفاظت قرار بگیرند. نباید به آن‌ها دست اندازی شود و الحاق اراضی نیز به همین دلیل انجام شده است.