شناسهٔ خبر: 102796 - سرویس بنادر و دریانوردی

برای نخستین بار و با حضور نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل انجام شد؛

برگزاری رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل در بندرامام خمینی(ره)

پدافند رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل با هدف ارتقای مهارت و توان مدیران و نیروهای عملیاتی در مقابله با تهدیدات و خطرات متعدد با حضور نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل و سازمان بنادر و دریانوردی برای نخستین بار در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار داشت: بر اساس سناریوی تهیه شده که با حضور کارشناسان و متخصصان پدافند غیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طراحی و بازبینی شد، عمده حوادث و مخاطراتی که محتمل است فعالیت‌های جاری و چرخه خدمات‌رسانی این مجتمع بزرگ بندری را تهدید کند، از لحاظ امنیتی، زیستی و شیمیایی پیش‌بینی و نقش و وظایف تمامی واحدها و ادارات این اداره کل در مواجهه با این خطرات تبیین شد.
دریس با اشاره به حضور سردار ساسانی جانشین فرماندهی سازمان پدافند غیرعامل، سردار داریوندی معاون زیرساختی  این سازمان و چند تن از متخصصان و صاحب نظران این حوزه هنگام برگزاری رزمایش تصریح کرد: بر اساس این سناریوی، یک فروند ریزپرنده با حمل مواد منفجره به کانتینر حاوی کالای خطرناک اصابت می‌کند و با ایجاد انفجار موجب مجموعه‌ای از حوادث می‌شود. همچنین همزمان این حوادث، حملات دیگری به وقوع می پیوندد و نیروهای عملیاتی می‌بایست همزمان به دفع و مقابله آن بپردازند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با اشاره به اینکه نیروهای عملیاتی در مرکز ایمنی و آتش‌نشانی، یگان حفاظت و اداراه حراست همچنین دیگر نیروهای ادارات بندری، دریایی و مهندسی و عمران حسب تقسیم کار انجام شده بر مبنای این سناریو ضمن حضور به هنگام و ورود به صحنه‌ی عملیات به مقابله با تهدیدات، رفع خطر و کنترل خسارت می‌پردازند.

دریس، شناسایی عوامل تهدید از طریق پایش مستمر، تشکیل کمیته مدیریت بحران مطابق با چارت ICS (سامانه فرماندهی حادثه)، هدایت واحدهای عملیاتی، تشکیل کمیته مدیریت شرایط اضطراری از اهم وظایفی عنوان کرد که مدیران و رؤسای واحدها و ادارات در جریان برگزاری  مانور انجام دادند.

وی با اشاره به  گنجانده شدن تهدیدات حوزه ریزپرنده، انفجار، مواد سمی و مصدومیت در این رزمایش خاطرنشان کرد: از آنجا که تهدیدهای امنیتی، زیستی، شیمیایی در این رزمایش پیش‌بینی شده  بر اثر از تهدیدات زنجیره‌ای  از حوادث رخ می‌دهد، همه‌ی واحدهای این اداره کل می‌باید از آمادگی‌های لازم در زمینه نیروی انسانی  و تجهیزاتی  برخوردار باشند و به ایفای نقش خود بپردازند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، وقوع انفجار در پایانه کالاهای کانتینری، سقوط کانتینر، سرایت حریق به محوطه‌های اطراف، اختلال در تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری، نشت، گسترش و سرایت مواد سمی، تخلیه ساختمان‌های اداری، حمله خرابکارانه به پست برق و قطع برق، تخلیه اضطراری به منظور جداسازی آلودگی از کالاها با مصرف انسانی را  از جمله اهم تهدیداتی بود که در جریان این رزمایش ترکیبی نحوه‌ی‌ مقابله با این نوع تهدیدات، کنترل، محدودسازی و خنثی‌سازی آن و یافتن راه‌های پدافندی برای کاستن از شدت خسارت‌ها با مشارکت نیروهای عملیاتی در میدان و اشراف و فرماندهی مدیران  در اتاق فرماندهی حادثه  تمرین و بررسی شد.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در ادامه‌ این رزمایش نمایندگان سازمان پدافند غیرعامل و سازمان بنادر و دریانوردی ضمن بررسی ابعاد این رزمایش بر لزوم ارتقای مهارت و آمادگی همه‌جانبه علیرغم پیچیدگی تهدیدات و خطرات و انتقال دانش و تجربه حاصل از برگزاری آن  برای حفظ و ادامه خدمات‌رسانی تأکید کردند.