شناسهٔ خبر: 102930 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

پیشرفت ۸۳ درصدی دومین تونل بزرگ استان اصفهان

تونل خوانسار بویین میاندشت - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه پروژه تونل خوانسار به بوئین میاندشت مطابق با برنامه زمان بندی و با سرعت مطلوب در حال اجرا است گفت: در حال حاضر این تونل حدود ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص وضعیت عملیات اجرایی تونل خوانسار-بویین میاندشت و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه اظهار کرد: با توجه به اینکه جاده اتصالی خوانسار به بوئین‌میاندشت دارای شیب‌های طولی و افقی بسیار تند بود، در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مطالعاتی بر روی محور انجام پذیرفت و نهایتاً احداث تونل مدنظر قرار گرفت.  

  وی افزود: این تونل در کیلومتر هفت جاده خوانسار به بویین میاندشت، در کوه‌های معروف به پنج پنجه و در دو هزار و ۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه تونل خوانسار به بوئین میاندشت از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است اذعان داشت: پروژه حفاری و احداث تونل خوانسار یکی از پروژه‌های شاخص راهسازی این اداره‌کل است که ارتباط بین شهرستان خوانسار با شهرستان بوئین میاندشت را با توجه به راه صعب العبور موجود، تسهیل می‌بخشد.      

 وی با اشاره به اینکه قرارداد اولیه تونل خوانسار، به طول ۱۲۰۰ متر تونل و ۲۸۲۰ متر راه‌های طرفین بود، گفت: حفاری کل مسیر انجام و عملیات لاینیگ حدود ۸۳۰ متر تونل تکمیل شده است.   

 قاری‌قرآن بیان داشت: این پروژه به دلایل مختلف دو سال توقف داشت که با پیگیری‌های ویژه‌ای که در این خصوص به عمل آمد از روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ تحت قرارداد جدید عملیات اجرایی آن از سرگرفته شد.    

 وی اظهار کرد: عملیات اجرایی برای تکمیل این میزان از پروژه تا کنون شامل ۱۳۶ هزار مترمکعب خاکبرداری، چهار هزار مترمکعب خاکریزی، ۴۶۰ تن آرماتوربندی، ۹۹ هزار و ۳۴۵ کیلوگرم کارهای فولادی سبک، ۲۲ هزار و ۳۷۷ مترمکعب لاینیگ تونل و ۱۸ هزار و ۹۵۳ مترمکعب قالب بندی بوده است.  

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این پروژه مطابق با برنامه زمان بندی و با سرعت مطلوب در حال اجرا است گفت: در حال حاضر تونل خوانسار به بوئین میاندشت حدود ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. و برای تکمیل آن در حال پیگیری تامین منابع مالی و رفع مشکلات اعتباری هستیم.  

 وی اذعان داشت: تونل خوانسار به بوئین میاندشت، دومین تونل استان اصفهان از نظر بزرگی است و این تونل به عنوان شاهراه غرب استان اصفهان تلقی می شود که سه استان اراک- اصفهان- خوزستان را متصل می‌کند. و تا کنون برای کل این پروژه ۸۴۳ میلیارد ریال هزینه شده است.  

قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: با اتمام این تونل، مسیر شهرستان‌های غرب استان اصفهان به طرف استان لرستان و خوزستان هموارتر می‌شود و علاوه بر کاهش میزان تردد از گردنه و زمان سفر موجب افزایش ایمنی در تردد می‌شود.