شناسهٔ خبر: 102951 - سرویس جاده‌ای

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

رشد درخت ترانزیت منطقه‌ای ایران در پرتو حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان

سردار سلیمانی حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان باعث شد که ایران بتواند مسیرهای ترانزیتی به سمت دریای مدیترانه را احیا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایران چهارراهی جهانی است و خاک کشور می‌تواند شمال‌وجنوب و شرق و غرب جهان را به یکدیگر متصل کند. موقعیت خاص ژئوپلتیکی ایران سبب شده که کریدورهایی که از خاک کشور می‌گذرند، هم بسیار متنوع بوده و هم نسبت به کریدورهای واقع در خاک کشورهای همسایه کوتاه‌تر و اقتصادی‌تر باشند. این مساله باعث شده که ایران بتواند آینده‌ای را که در آن ترانزیت و حمل‌ونقل جایگزین نفت به عنوان درآمد اصلی کشور شده است، برنامه‌ریزی کند و در کنار سایر مزیت‌های منطقه‌ای، با اتکا به این مزیت موقعیت خود را به عنوان قدرت برتر منطقه تثبیت کند. 

در آینده‌ای که چندان دور نیست، ایران می‌تواند بازیگر اصلی صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت در منطقه باشد و به نظر می‌رسد که رقابت با ایران و حذف کشور از نقشه حمل‌ونقل منطقه بسیار سخت و یا حتی ناشدنی باشد. اما نه تنها کشورهای منطقه به فکر رقابت با و حتی حذف ایران هستند که قدرت‌های فرامنطقه‌ای نیز به کمک آن‌ها آمده‌اند، چراکه تصور ایران به عنوان قدرت برتر منطقه چندان برای الیگارشی غربی دلچسب و دلنشین نیست. 

فرض کنید که بنای چند کشور بر رقابت با کشور دیگر در زمینه ترانزیت باشد. روی کاغذ، این رقبا اقداماتی نظیر کاهش قیمت، افزایش کیفیت و کوتاه کردن مسیرهای جایگزین را انجام می‌دهند، اما در واقعیت، تحریم صنعت حمل‌ونقل آن کشور یک اقدام عملی و عملیاتی محسوب می‌شود و اگر مشخص شود که تحریم‌ها فرسوده شده و کارآمد نیستند، ممکن است کشوری که هدف رقابت قرار گرفته، دریابد که گروهک‌های تروریستی، مسیر کریدورهای آن کشور را اشغال کرده‌اند. این اتفاقی است که در واقعیت رخ داده و اگر نبود حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نیروهای مقاومت تحت فرمانش، امروز واقعیت جاری در صنعت حمل‌ونقل ایران بود.

ایران سال‌ها برای رسیدن به خاک اروپا، متکی به گذر از خاک ترکیه بود. مسیری که تاکنون پاسخگوی نیازهای ایران و سایر کشورهایی که از ایران به سمت اروپا گذر می‌کنند بوده، اما به دلیل انحصاری بودن با چالش‌هایی نظیر قیمت بالا و وابستگی به تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت ترکیه روبرو است. همین مساله باعث شد که ایران به فکر تنوع بخشیدن به مسیرهای دسترسی به اروپا باشد. مسیرهایی که از آسیای میانه و همینطور منطقه قفقاز به روسیه و گرجستان می‌روند، از این دست مسیرها هستند، اما یکی از مهم‌ترین این مسیرها ایران را از طریق خاک کشورهای عراق و سوریه به دریای مدیترانه و سپس اروپا متصل می‌کند. 

بخوانید| طلسم اجرایی شدن قطار کربلا شکسته شد

هنگامی که سوریه، با دخالت رقبای منطقه‌ای ایران، رژیم صهیونیستی و قدرت‌های فرامنطقه‌ای نظیر آمریکا و بریتانیا درگیر جنگ داخلی شد، برنامه ایران برای دسترسی زمینی به دریای مدیترانه مانعی جدی بر سر راه خود دید. خاک سوریه به سرعت به دست داعش و سایر گروهک‌های تروریستی افتاد و داعش حتی توانست بخش بزرگی از خاک عراق (که مرز عراق و سوریه را نیز شامل می‌شد) تصرف کند. در این شرایط دسترسی ایران به مدیترانه عملا دچار اختلال شد.

در همین ایام بود که سردار شهید سلیمانی و نیروهای تحت فرمان او، عازم سوریه و عراق شدند تا با ارائه کمک‌های مستشاری به ارتش‌های این دو کشور و بسیج نیروهای مردمی به مقابله با گروهک‌های تروریستی، شیطنت‌های رقبای منطقه‌ای و دسیسه‌های قدرت‌های سلطه‌گر جهانی بپردازند. حضور حاج قاسم گرچه با هدف کمک به تامین امنیت مردم عراق و سوریه انجام شد، اما نتایج بسیار مهمی را نیز برای برنامه‌های ترانزیتی ایران در پی داشت. عراق و سوریه موفق شدند با کمک شهید سلیمانی، داعش را شکست داده و خاک خود را از این گروهک‌های متخاصم بازپس گیرند و گرچه هنوز بخش کوچکی از خاک سوریه در اختیار اشغالگران آمریکایی و گروهک‌های تروریستی است، اما مسیر دسترسی شرق جهان از طریق این کشور به دریای مدیترانه باز شده است. از سوی دیگر محور مقاومت توانست با تربیت نیروهی مردمی وفادار، امنیت آتی مسیرهای عبوری از خاک عراق و سوریه را تضمین کند.

شاید اولین میوه رشادت‌های حاج قاسم را، همرزم سابق او، رستم قاسمی، وزیر کنونی راه و شهرسازی چیده باشد که هفته گذشته موفق شد پس از ۲۰ سال وقفه، تفاهم‌نامه‌ای را برای اتصال خط ریلی ایران از طریق شلمچه به خط آهن سراسری عراق در بصره به امضا برساند. اتصال ریلی ایران و عراق، می‌تواند قطارهای عبوری از خاک ایران را به سوریه و دریای مدیترانه برساند. دور نیست روزی که کامیون‌های عبوری از ایران نیز بتوانند از طریق آزادراه‌های عراق و سوریه به مدیترانه برسند و این از برکات حضور سردار شهید، حاج قاسم سلیمانی در میدان است.

انتهای پیام/