شناسهٔ خبر: 102959 - سرویس ریلی

معاون وزير راه وشهرسازی در بازديد از پروژه‌های راهسازی استان اردبيل:

ريل‌ گذاری ۹۲ كيلومتر از راه آهن ميانه- اردبيل/ بزرگراه اردبيل- سرچم و اتصال استان به شبكه آزادراهی كشور

ریلگذاری اردبیل معاون وزير راه وشهرسازی در بازديد از زيرساخت های حمل و نقل استان اردبيل گفت: راه آهن ميانه- اردبيل از پيشرفت فيزيكی خوبی برخوردار است و در حال حاضر عمليات ريل‌گذاری ۹۲ كيلومتر از مسير اين خط آهن تكميل شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون وزير راه و شهرسازي صبح امروز در سفر به استان اردبيل به همراه نيكزاد نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، عاملي استاندار اردبيل و بدري نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي از روند اجراي ساخت راه آهن ميانه- اردبيل و محور اردبيل- سرچم در اين استان بازديد كرد.

خيراله خادمي راه آهن ميانه- اردبيل را به دليل واقع شدن در مسير كوهستاني يكي از سخت‌ترين و در عين حال فني‌ترين پروژه‌‌هاي ريلي در حال اجراي كشور اعلام كرد و گفت: اين مسير ريلي بخشي از راه آهن ميانه- اردبيل- پارس آباد به طول ۱۷۵ كيلومتر است و با هدف اتصال استان اردبيل به شبكه ريلي كشور و تسهيل عبور و مرور مسافرين، توسعه استان اردبيل، افزايش ايمني، كاهش مصرف سوخت و حمل مواد اوليه مورد نياز كارخانه ذوب آهن اردبيل از بنادر جنوبي در حال احداث است.

وي در خصوص پيشرفت فيزيكي اين پروژه گفت:‌  در حال حاضر اين محور ريلي در بخش زيرسازي بيش از ۹۰ درصد، روسازي بيش از ۵۰ درصد و ساختمان ها ۷۸ درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.

خادمي از ريل‌گذاري ۹۲ كيلومتر از اين خط آهن خبر داد و گفت: تاكنون بالاست ريزي ۱۰۵ كيلومتر از مسير انجام شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي در خصوص ابنيه فني اين پروژه توضيح داد و گفت: در طول مسير راه آهن ميانه- اردبيل ۶۲ دستگاه تونل به طول ۳۲ كيلومتر، ۲۹ دستگاه پل خاص به طول حدود ۵ كيلومتر و ۱۴۳ دستگاه گالري به طول بيش از ۷ كيلومتر احداث مي شود و بيش از ۳۵ ميليون متر مكعب عمليات خاكي در آن صورت گرفته است.

مديرعامل شركت ساخت وتوسعه از احداث دو دستگاه پل خاص در اين مسير ريلي خبر داد و اظهار داشت: پل دره اي آرپاچاي به طول ۲۶۴ متر داراي بلندترين پايه در پل هاي راه آهن كشور به ارتفاع ۸۵ متر و پل ساراي به طول ۵۵۶ متر دو نمونه از اجراي پل هاي خاص در اين مسير كوهستاني با شرايط ويژه اقليمي محسوب مي شوند كه عمليات اجرايي پل آرپاچاي به اتمام رسيده است و پل ساراي با پيشرفت فيزيكي ۸۸ درصد در حال اجرا است.

وي اعتبار هزينه شده در اين پروژه را حدود ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان دانست و افزود: ارزش روز اين پروژه بيش از ۹ هزار ميليارد تومان برآورد مي شود و به منظور اتمام عمليات اجرايي آن بيش از ۱۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.

بزرگراه اردبيل- سرچم و اتصال استان به شبكه آزادراهي كشور

معاون وزير راه و شهرسازي و هيات همراه در ادامه اين سفر از محور اردبيل- سرچم بازديد كرد و گفت:‌ اين محور نزديك ترين مسير ارتباطي استان اردبيل به شبكه آزادراهي كشور، اصلی‌ترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور و تنها راه ارتباطي شهرستان اردبيل به شهرهاي جنوبي محسوب  مي شود و به همين خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.

مديرعامل شركت ساخت وتوسعه اعتبار هزينه شده در اين پروژه را بيش از ۱۹۸ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: به منظور تكميل عمليات اجرايي آن به بيش از يك هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است.

معاون وزير راه و شهرسازي اين محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتي، گردشگردي، اقتصادي و فرهنگي عنوان كرد و اظهار داشت: ايجاد اشتغال در منطقه حين ساخت و بهره برداري، افزايش ايمني و فوايد زيست محيطي ناشي از كاهش مصرف سوخت و... از ديگر مزاياي بهره برداري از اين پروژه است.

 به گزارش شركت مادر تخصصي ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، وي يادآور شد: محور اردبيل- سرچم داراي ۱۳ دستگاه تونل به طول ۶ كيلومتر، ۲۴ دستگاه پل و ۱۱ دستگاه زيرگذر است.