شناسهٔ خبر: 10300 - سرویس ریلی

حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت؛

دلایل تاخیر در زمان سیر برخی قطارها/ آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین- رشت/ راه‌اندازی قطار مسافری گرگان- اینچه برون

ریل قطار دلایل تاخیر در زمان سیر برخی قطارها، رشد ۱۰۹ درصدي ترانزیت ریلی در ۴ ماه نخست ۹۴، آخرین وضعیت راه‌آهن قزوین- رشت و راه‌اندازی قطار مسافری گرگان- اینچه برون از مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، اخبار و وقایع مهم حوزه ریلی در هفته ای که گذشته به شرح زیر است:

احمد خدایی قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن 

 سرعت آنها با قطارهای باری متفاوت است و قطارهای باری با سرعت کمتر سیر می‌کنند از این رو وقتی دو قطار با سرعت متفاوت به هم می‌رسند این مشکل موجب تأخیر می‌شود.

حجم درآمد ترانزیت ریلی هم اکنون قابل توجه نیست اما سرعت رشد بالایی دارد و پیش‌بینی می‌شود که این سرعت رشد تداوم یابد.

راه آهن خواف هرات که به زودی افتتاح میشود از لحاظ انتقال تولیدات معادن افغانستان به خلیج فارس اهمیت دارد

محمدرضا نصرت نظامي معاون توسعه مديريت و منابع راه آهن

ايران با دارا بودن بيش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ كيلومتر خطوط ريلي اصلي و ۳۸۰۰ كيلومتر خطوط فرعي در جايگاه قابل قبولي در مقايسه با ساير كشورهاي همسايه قرار دارد.

با وجود ۲۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه واگن باري در كشور سالانه ۳۳ ميليون تن بار حمل میشود.

در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن مسافري در ناوگان ريلي كشوراست که سالانه بيش از ۲۵ميليون نفر مسافر را جا به جا مي كند.

هم اكنون بيش از ۲۵ هزار پل در سطح راه آهن وجود دارد كه عمده آنها در طول سالهاي اوليه راه آهن ايجاد شده است.

اسحاق جهانگيري معاون اول رئیس جمهور

خط آهن ترانزيتي اينچه برون - تركمنستان قزاقستان برای توسعه صادرات غير نفتي كشور و ترانزيت كالا از كشورهاي آسياي ميانه به جنوب و كشورهاي حاشيه خليج فارس برنامه ريزي شده است.

عباس آخوندی 

دو بندر امیرآباد و انزلی در شمال ایران ظرفیت مناسبی برای استفاده تجاری جمهوری آذربایجان دارند که قابل تبدیل شدن به حمل و نقل ترکیبی «دریا ـ‌ ریل» هستند.

مسیر راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا در زیرسازی، ۸۷ درصد و در روسازی ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و ظرف ۱۸ ماه آینده این خط به انزلی می‌رسد.

ایران پذیرای سرمایه‌گذاری آذربایجان در تکمیل خط آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا است .

ایران به عنوان مسیر جنوبی دریای خزر، می‌تواند جایگزینی به‌صرفه از لحاظ اقتصادی‌ برای مسیر فعلی آذربایجان به چین (که شامل عبور از گرجستان، قزاقستان و دریای خزر است) بشود.

مسعود نصرآزادانی معاون و توسعه ساخت راه آهن كشور 

تا پايان امسال تا ايستگاه فيروزان تكميل و به بهره برداري می‌رسد.

محمد راشدی معاون مسافری راه آهن از بهره‌ برداری

قطار مسافری گرگان- اینچه برون با هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال که هزینه معمول برای راه اندازی قطارهای ریل باس است به بهره‌برداری رسید/ این قطار روزانه دو بار رفت و برگشت در مسیر ۷۵ کیلومتری گرگان تا مرز اینچه برون (ایران- ترکمنستان) به ججابجایی مسافر می‌ پردازد

زمان سیر مسیر گرگان-اینچه برون ۵۰ دقیقه است/ نرخ بلیت مصوب برای این مسیر دو هزار و ۵۰۰ تومان بوده ولی شرکت حمل و نقلی رجا تا اطلاع ثانوی ۲۰ درصد تخفیف برای سیر مردم در نظر گرفته و کرایه‌ها ۲۰۰۰ تومان است.

آنه محمد غراوی رييس كميته ترانزيت ريلی راه آهن جمهوری اسلامی 

تزانزيت كالا در چهار ماه نخست امسال از رشد ۱۰۹ درصدي بر خوردار بوده است/ بيشترين ترانزيت ريلی كالا از مسير راه آهن سرخس - بندرعباس و بالعكس بوده است.

طور ميانگين حدود ۴۰ درصد درآمدهاي راه آهن از ترانزيت كالا حاصل مي شود/

علی نورزاد مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه

تحقق حمل و نقل ترکیبی در بندر انزلی و اتصال ریلی به این بندر در واردات و صادرات کالا و ارتباط با کشورهای همسایه بسیار موثر خواهد بود و فصلی جدید را در ارتباط با کشورهای حوزه دریای خزر باز خواهد کرد.

با تکمیل کمربندی انزلی و اتصال راه آهن به این بندر، مجاورت بزرگراه، راه آهن و بندر در این بخش سبب افزایش ظرفیت حمل و نقل ترکیبی در استان گیلان به بیش از۳۰ درصد می شود.

در صورت تامین اعتبار زیرسازی راه آهن قزوین-رشت تا پایان سال ۹۴ تکمیل می شود.

محمد پورفخری مدير كل راه آهن هرمزگان 

در چهار ماه نخست سال ۹۴ راه‌آهن هرمزگان موفق به بارگيري ۶۴۳ هزار و ۷۱۷ تن کالا از این بندر شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشت.

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی

سیر قطار به ترکیه با درخواست آنکارا فعلا متوقف شد