شناسهٔ خبر: 103029 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد:‌

بکارگیری امکانات شهری در خدمت توسعه شهر

دکتر قاری قران اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه سهم استان ها از امکانات و درآمدهای استانی ناچیز است گفت: برای توسعه شهری لازم است امکانات هر شهر برای همان منطقه هزینه شود.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص مسائل و مشکلات توسعه‌ای شهرهای استان اظهار کرد: یکی از مباحث مهم پیرامون مسائل شهری، مفهوم توسعه پایدار شهری است که توسعه‌ای مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیری‌های عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی محسوب می‌شود.  

وی افزود: پایداری شهری که با معیارهایی نظیر عدالت اجتماعی، مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی، افزایش کارآمدی نهادهای اجتماعی، ارتقاء فرهنگ شهروندی و کارآمدی سیاست‌ها و برنامه‌های سیاست‌گذاری در حوزه کلان شهری و بهینه سازی مناسبات مدنی قوام می‌یابد، آرمانی برای کیفیت پویایی زندگی شهری و سبک جدید زیستن است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه شناخت منابع شهری و بکار گیری آن در زمینه توسعه و آبادانی شهر موضوعی بسیار مهم است اذعان داشت: توسعه شهری فرایندی جامع و کلی است که همه ابعاد شهری را در بر می‌گیرد و این بدان معنا است که توسعه باید همه جانبه و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود شهری و توانمندی‌های تخصصی صورت پذیرد.  

وی اضافه کرد: امروزه مدیریت شهری به مدیریتی پرریسک تبدیل شده است و محدودیت در منابع شهری، این حوزه را با چالش مواجه کرده است.  

قاری‌قرآن تاکید کرد: در راستای رشد و توسعه متوازن و همه جانبه شهرها، نیل به آینده مطلوب، بهبود کیفیت زندگی شهری و ارتقا وضعیت، لازم است امکانات و درآمدهای شهری در اختیار توسعه همان شهر قرار گیرد.  

وی گفت: شهرها به عنوان سیستم‌های باز به ناچار در جهت تداوم و بقاء، نیازمند گسترش ارتباطات با سطوح منطقه‌ای، ملی و جهانی هستند لذا در جهت حفظ شرایط پایداری شهر در طول زمان از نظر اقتصادی شهرها نیاز دارند که در تدوین راهکارهای توسعه خود و زیرساخت‌های اقتصادی خود به گونه‌ای عمل نمایند که بتوانند بیشینه استفاده را از موقعیت‌ها و پتانسیل‌های خود در ابعاد مختلف ودر جهت حفظ و تداوم کیفیت بیشتر زندگی ساکنانشان ببرند.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: منظور از پتانسیل‌های زیرساختی، تأسیسات و  تجهیزاتی است که شهر را با بقیه نقاط جهان در ارتباط قرار می‌دهد، مانند سیستم‌های حمل و نقل(ریلی، هوایی، جاده ای، دریایی) و ارتباطات این زیرساخت‌ها است.  

وی با بیان اینکه سالانه حجم زیادی از اعتبارات صرف احداث یا تکمیل طرح‌های عمرانی می‌شود اذعان داشت: مهم‌ترین شاخص موفقیت در پروژه‌های عمرانی علاوه بر دستیابی به اهداف مورد نظر و مقرون به صرفه بودن، اتمام آن در زمان پیش‌بینی شده است لیکن همواره عدم تامین منابع مالی یکی از دلایل اصلی افزایش مدت اجرای پروژه‌ها بوده است.  

قاری‌قرآن راه حل مشکلات اعتباری پروژه‌ها را تهاتر با منابع غیرنقدی و پتانسیل‌های موجود در ادارات دانست و گفت: لازم است این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شود تا این اقدام به لحاظ قانونی در جهت تسریع و تکمیل پروژه‌ها صورت پذیرد.  

وی با اشاره به اینکه این اقدام موجب سرعت بخشی به اجرای پروژه‌ها می‌شود اظهار کرد: به عنوان مثال ادارات راه و شهرسازی در سطح شهرها املاکی را در اختیار دارد که می‌تواند آن را برای توسعه همان شهر هزینه کنند اما در حال حاضر بنا بر دلایل مختلف و قوانین موجود امکان این کار وجود ندارد.