شناسهٔ خبر: 103067 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه وشهر سازی استان مرکزی:

احداث مرکز لجستیک برای شهر اراک امری ضروری است

مهندس مرزبان درجلسه بررسی طرح های پژوهشی ارائه شده توسط دستگاههای اجرایی استان به ریاست استاندار، مدیرکل راه وشهر سازی استان احداث پارک لجستیک(بندر خشک) در شهر اراک را امری ضروری و مهم عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهر سازی(مرکزی)، احمد مرزبان با اشاره به اینکه احداث پارک لجستیک در شهر اراک امری ضروری است، عنوان داشت: با توجه به وجود مراکز صنعتی فراوان و معدن های متعدد موجود  و قابلیت های بسیار زیاد استان در صادرات محصولات باغی، خشکبار و گل و گیاه به طور بالقوه، ایجاد بندر خشک با داشتن امکانات زیرساختی مجاور هم، نظیر فرودگاه – راه آهن و راه های ارتباطی آزادراهی، یک امر بسیار حیاتی و باعث رونق اقتصادی خواهد شد.

وی ادامه داد: پیرو جلسات شورای حمل و نقل استان در سال ۹۶ پیگیری های لازم از معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی انجام شد و در راستای همین موضوع، اداره کل راه و شهرسازی، مطالعات مقدماتی را در خصوص مبانی بندر خشک (مرکز لجستیکی ) انجام و طرح توجیهی آن تهیه گردیده است.

مدیر کل راه وشهر سازی استان  ملزومات ایجاد بندر خشک را مجاورت ۳ حوزه اصلی حمل و نقل (ریلی، جاده ای و هوایی) عنوان کرد و گفت: هدف از ایجاد این مرکز، افزایش خدمات بندری در منطقه داخلی کشور،کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل وافزایش کارایی حمل و نقل است.

مرزبان درخصوص مزایای راه اندازی مرکز لجستیک بیان داشت: کاهش کلی هزینه های حمل و نقل، افزایش جریان های کالا، یکپارچگی محوطه های بندری با شهرها و افزایش قابلیت برنامه ریزی و زمان بندی ارسال و حمل کالا از جمله این مزایاست.

وی ادامه داد: محل استقرار مرکز لجستیک باید حداقل سه ویژگی را دارا باشد که قابلیت دسترسی به آن، آسان و اقتصادی باشد که در خشکی بهترین آن حمل و نقل ریلی است، در نزدیکی مراکز تولید قرار گرفته باشد ونهایتاً در مناطق خوشه های توزیع قرار داشته باشد.

مدیر کل راه وشهر سازی استان با بیان اینکه  اداره کل راه وشهر سازی درحال مطالعات تکمیلی این مرکز با پیشرفت ۴۵ درصدی است گفت: مناسب ترین محل برای احداث مرکز لجستیک، وجود صنایع مختلف  و بسترهای حمل ونقل مختلف در کنار هم می باشد، که وجود سه حوزه ریلی، جاده ای و هوایی در محدوده ایستگاه راه آهن مالک آباد و صنعتی بودن کلانشهر اراک شرایط مناسبی را برای احداث مرکز لجستیک در کلان شهر صنعتی اراک مهیا نموده است. در کنار این اتفاق ( ایجاد مرکز لجستیک) از حمل و نقل ترکیبی نیز در جهت کاهش هزینه و تنوع مسافرت ها و سرعت در انجام سفرها، می توان بهره کافی را برد.