شناسهٔ خبر: 103087 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم:

هفت میلیارد تومان برای قطعه چهارم محور قم- جعفریه هزینه شد

محور قم-جعفریه مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: هفت میلیارد تومان برای قطعه چهارم محور قم- جعفریه هزینه شد و این محور به‌طور کامل به‌صورت چهار خطه زیر بار ترافیک رفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم) حسن صبوری، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به طرح چهار خطه کردن محور قم- جعفریه که از سال ۹۱ آغاز شده است، گفت: با اتمام فاز چهارم به طول ۲.۵ کیلومتر،‌ به‌طور کامل به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: محور قم- جعفریه به طول ۳۸ کیلومتر است که احداث ۸۰ درصد این محور به‌صورت چهار خطه تا سال ۹۶ اجرایی شد.

وی اضافه کرد: ۲۰ درصد باقی‌مانده این محور شامل تقاطع قلعه سنگی و چهار کیلومتر انتهایی از  جعفریه تا بزرگراه ساوه-سلفچگان بود که مسیر رفت چهار کیلومتر انتهایی محور نیز پارسال به اتمام رسید.

صبوری ادامه داد: قرارداد تقاطع قلعه سنگی در سال ۹۵ توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور منعقد و اواخر سال ۹۹ این طرح به استان تفویض اختیار شد، پس از تامین اعتبار، دی‌ماه پارسال پیمانکار طرح با هزینه حدود هفت میلیارد تومان قرارداد منعقد کرد.

وی با بیان این‌که نیوجرسی محور قم- جعفریه از سوی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تامین شد، کمبود اعتبار را یکی از علت‌های تاخیر ۹ ‌ساله در چهار خطه کردن محور قم- جعفریه عنوان کرد.

وی گفت: وجود مجتمع‌های دامی، ظرفیت صنعتی و اقتصادی منطقه، رفت‌وآمد قشرهای مختلف به‌ویژه دانشجویان به دانشگاه‌های شهرهای اطراف و تردد شهروندان استان‌های آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان،‌ زنجان و قزوین ضرورت احداث و تکمیل این محور را پراهمیت‌تر نموده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، کاهش حوادث ترافیکی، تسریع در ترافیک عبوری محور، حذف نقاط حادثه‌خیز، ارتقاء ایمنی مسیر و تامین دسترسی ایمن ساکنان روستاهای بخش جعفریه به شهر قم را از مزایای اجرای این طرح برشمرد.

وی افزود: با توجه به بهره‌برداری از آزادراه حرم تا حرم (قطعه قم - گرمسار) و افزایش حجم ترافیک عبوری استان‌های غربی و شمال غربی به قم، راه‌اندازی محور قم - جعفریه موجب کاهش حوادث جاده‌ای و هزینه‌های مربوط به استهلاک و سوخت و صرفه‌جویی در زمان شده و طول این محور در مقایسه با مسیر ساوه - سلفچگان - قم، ۲۰ کیلومتر نزدیک‌تر است.

به گفته وی، بهره‌برداری این مسیر به‌عنوان یک کریدور ایمن به جهت دسترسی به استان‌های شمال غربی کشور، تاثیر به سزایی در کاهش ترافیک آزادراه قم- تهران و جاده قدیم قم- تهران دارد.