شناسهٔ خبر: 103222 - سرویس جاده‌ای

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

بازگشایی اکثر محورهای مسدود شده در اثر سیل با اقدامات جهادی وزارت راه و شهرسازی/ وارد شدن ۲۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌های جنوب کشور

سیل ایرانشهر هرچند خسارت وارد شده به راه‌های استان‌های فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده، اما وزارت راه و شهرسازی با اقدام جهادی موفق به بازگشایی اکثر محورهای خسارت دیده شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اثرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، هر روز بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. تغییر الگوی بارش و بارش‌های شدید باعث شده است که در سال‌های اخیر مناطق مختلف کشور در عین خشکسالی، جاری شدن سیلاب و روان‌آب را تجربه کنند و این مساله جدای از خسارت به زندگی مردم، باعث تخریب برخی زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز شده است. در جدیدترین رویداد، سیل برخی از مناطق جنوبی کشور را درنوردیده است و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس درگیر بارش‌های شدید و جاری شدن سیلاب شده‌اند. 

سیل اخیر، مانند سیل‌های سال گذشته خسارات عمده‌ای را به محورهای اصلی، فرعی و روستایی مناطق ذکر شده وارد کرده است. بر اساس گفته مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، تنها در این منطقه ۷۰۰ کیلومتر راه و بیش از ۷۰۰ دستگاه ابنیه فنی آسیب دیده‌اند و میزان خسارت تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز برآورد می‌شود. در منطقه جنوب کرمان، میزان خسارت بر اساس گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این منطقه ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده و خسارت راه‌های منطقه هرمزگان، بر اساس گفته مدير كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این استان ۵۰۰ میلیارد تومان است. در منطقه ایرانشهر نیز ۸۰ محور به طول ۵۰۰ کیلومتر و ۵۰ دستگاه ابنیه فنی آسیب دیده‌اند و هنوز خسارت ریالی این سیلاب برآورد نشده است. 

آنطور که گفته شده، بارش‌هایی که به این سیل منجر شده‌اند، برای این مناطق غیر طبیعی و غیرمنتظره بوده‌اند. به عنوان مثال، در اکثر شهر‌های جنوب کرمان بیش از ۶۰ میلیمتر و در شهرستان منوجان هم مرز استان هرمزگان بیش از ۱۹۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده که بی‌سابقه بوده است. همچنین در استان هرمزگان میزان بارندگی روزهای اخیر بالغ بر ۲۷۰میلیمتر بوده است. این حجم از بارش، از اثرات مستقیم تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی است، و برای این مناطق بی‌سابقه بوده است. این به آن معنی است که اگرچه راه‌ها و ابنیه فنی در این مناطق برای این حجم از بارش طراحی نشده‌اند، اما از این پس باید طراحی راه‌ها و ابنیه فنی با مشخصات جدید و به منظور مقابله با اثرات سیلاب‌ها انجام شود.

اقدام جهادی وزارت راه و شهرسازی برای بازگشایی راه‌ها

اما آنچه که در مورد این سیل‌ها بیش از هرچیز به چشم می‌آید، فعالیت جهادی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از ۱۶ محور مسدود شده در منطقه ایرانشهر، ۱۰ محور بازگشایی شده و این امر جز با فعالیت شبانه‌روزی ۴۴۰ راهدار و ۱۵۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری میسر نشده است. در منطقه ایرانشهر، تا این لحظه ۱۵۰۰ مترمربع ریزش‌برداری انجام شده و ۴۵ محور روستایی نیز بازگشایی شده است.

در منطقه جنوب کرمان نیز ۳ مسیر قلعه گنج _فنوج و قلعه گنج جاسک و رودبار-زهکلوت توسط عوامل راهداری بازگشایی شده و هم اکنون تردد در این محورها به روال عادی برگشته است. همچنین تمامی محورهای اصلی جنوب کرمان باز هستند و تردد در آنها جریان دارد. 

آنطور که مجتبی رییسی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان می‌گوید، از ابتدای امسال ۱۸۰ دستگاه پل بحرانی در رابطه با آب شستگی اصلاح شدند و تعداد ۹۰ دستگاه پل بزرگ اجرای دریواسیون خاکی آن اجرایی شده است. همچنین ساخت ۲۰ دستگاه آبنما، استحکام بخشی ۵ دستگاه پل، نصب ۴۰ عدد لوله جی آر پی، اجرای ۱۵۰ عدد باکس بتنی و تنقیه پل به تعداد ۷۸ دستگاه در حوزه راه‌های جنوب کرمان از دیگر اقدامات انجام شده طی ۷ ماه گذشته بوده با توجه به این اقدامات پل ها در زمان بحران سیلاب تاب آوری بهتر و قابل قبولی داشته و حجم خسارت‌ها تا حد زیادی زیادی کاهش یافته است.

در منطقه لارستان، با اقدامات انجام گرفته محور مسدودی وجود ندارد و پل‌های تخریب شده با راه‌های موقت جایگزین شده‌اند تا مردم برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشند. همچنین فعالیت جهادی ۲۴۰ راهدار در استان هرمزگان نیز باعث شده که اکثر مسیرهای مسدود شده در این استان بازگشایی شوند.  

هرچند وزارت راه و شهرسازی موفق شده است که بخش عمده‌ای از مسیرهای مسدود شده را بازگشایی کند و با ادامه این فعالیت جهادی، به زودی باقی محورهای آسیب دیده نیز زیر ترافیک خواهد رفت، اما بازسازی محورهای آسیب دیده ماه‌ها زمان برده و نیازمند اعتبارات فراوانی است و باید صبر کرد تا مشخص شود این اعتبارات چگونه تامین شده و راه‌های آسیب دیده چه زمان به طور کامل ترمیم خواهند شد.