شناسهٔ خبر: 103237 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید:

به‌زودی سامانه ثبت‌نام در ۷۰۰ شهر باقی‌مانده باز می‌شود/ زمینه برای ساخت و خانه‌دار شدن مردم فراهم است

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید عصر امروز با حضور وزیر راه‌وشهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه‌ و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، گفت: اقدامات انجام شده در ایجاد و گسترش شهرهای جدید حاصل زحمات و تلاش‌های مدیران عامل گذشته شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید است.

وی با بیان اینکه ساخت و اداره شهرهای جدید باتوجه‌به جمعیت ساکن در آن کار ساده‌ای نیست، افزود:‌ بنابراین تمامی افرادی که در ادوار گذشته این مسئولیت را برعهده داشته‌اند باید قدردانی شود؛ در دوره وزارت مهندس اسلامی نیز اقدامات موثر و بزرگی در طرح اقدام ملی مسکن انجام شده که بخشی از آن در شهرهای جدید بوده است.

قاسمی با اظهار اینکه طاهرخانی در دوران چهار ساله مسئولیت خود به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه بزرگ، اقدامات و زحماتی فراوانی انجام داده است، تصریح کرد:‌ به ویژه اینکه وی باید چالش‌های مسکن مهر را نیز باید در این مجموعه پاسخگو می‌بود.

وزیر راه‌وشهرسازی، فعالیت در مجموعه‌هایی که با زمین و مسکن سروکار دارند را همیشه پرحاشیه دانست و گفت:‌ طاهرخانی در دوران مسئولیت خود درگیر هیچ‌گونه حاشیه‌ای نبوده است که گویای کارآمدی و دست‌پاکی او در مجموعه‌ای با هزاران مطالبه است.

وی با اظهار اینکه از تجربیات، تخصص و توانمندی‌های طاهرخانی در وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن استفاده خواهد شد، افزود:‌ برای علیرضا جعفری نیز آرزوی توفیق و موفقیت در این مسئولیت جدید داریم تا بتوانیم با کمک هم مسئولیتی که وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن دارد، به سرانجام برسانیم.

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه مسکن نیاز و خواسته مردم است، اظهار داشت: برخی‌ها بر این باورند که ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی نیست؛ بر اساس آمار و اطلاعات موجود، اگر امروز نزدیک به ۸ میلیون واحد مسکونی می‌داشتیم شاید نیازهای مردم برطرف می‌شد.

نیاز حداقل ۵ میلیون جوان در سن ازدواج به خانه

قاسمی با اشاره به اینکه بین ۹ تا ۱۱ میلیون جوان مجرد داریم، گفت: اگر مجرد ماندن همه این تعداد جوانان در سن ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی و مسکن نباشد، حداقل ۵ میلیون جوانی داریم که اگر شرایط اقتصادی برای‌ آنها فراهم باشد ازدواج می‌کنند.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: بنابراین امروز در حوزه جوانان مجرد نیاز به ۵ میلیون مسکن داریم  .

قاسمی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود ۴۸ درصد متوسط هزینه سبد خانوار مربوط به مسکن می‌شود، ادامه داد: در شهری مانند تهران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه سبد خانوار را مسکن در برمی‌گیرد.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به وجود افراد فاقد خانه در کشور، گفت: تا امروز مجموع تعداد متقاضایان فاقد خانه‌ای که در سامانه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که بخشی از آنها مربوط به باقی‌مانده‌های اقدام ملی مسکن می‌شوند، حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر می‌شود.

قاسمی با اظهار اینکه این در حالی است که هنوز سامانه در حدود ۷۰۰ شهر برای ثبت‌نام بازگشایی نشده است، توضیح داد: به زودی سامانه برای ثبت‌نام در این شهرها نیز فعال خواهد شد.

وی تاکید کرد: با احتساب افراد فاقد مسکنی که هنوز موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، امروز بیش از ۵ میلیون نفر متقاضی ثبت‌نام داریم که علاوه‌بر آمار جوانان مجردی است که پیش‌بینی کرده‌ایم و هنوز وارد سامانه نشده‌اند.

قاسمی همچنین با اشاره به وجود خانه‌های خالی در کشور، اظهار داشت: امروز عرضه و تقاضای مسکن فاصله زیادی از هم دارند؛ این گویای خواسته و نیاز مردم، تعهد دولت و قانون مجلس است.

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن را یکی از بهترین قوانین خود تلقی می‌کند، گفت: ابزارهای خوبی در قانون جهش تولید مسکن پیش‌بینی شده است؛ گرچه اشکالاتی نیز وجود دارد که در حال رایزنی با مجلس هستیم.

با این حال قاسمی جهش تولید مسکن را فرصت خوبی دانست و توضیح داد: تقریبا زمین‌ها به نوعی در طرح نهضت ملی مسکن رایگان است؛ بر اساس توافق انجام شده با شورای عالی پول و اعتبار کشور، تقریبا در هر واحدی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان با اقساط ۲۰ ساله پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه دولت تامین خدماتی همچون مدرسه، پارک، درمانگاه و... را برعهده گرفته است، افزود: دولت مسئولیت دارد که این خدمات را همزمان با ساخت مجتمع‌ها تامین و ارائه کند.

خانه دار کردن دهک‌های پایین جامعه کمتر از جهاد نیست

قاسمی با تاکید بر این با این فرصت پیش‌ آمده می‌توان بخش قابل توجهی از مردم را صاحب خانه کرد، گفت: کار کردن در حوزه مسکن و صاحب خانه کردن مردم نیازمند و دهک‌های پایین جامعه کمتر از جهاد و رزمندگی در دوران جنگ نیست.

وزیر راه‌وشهرسازی از همه دست‌اندرکاران در شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید خواست جعفری در نهضت ملی مسکن که یکی از نیازهای جدی کشور است، تلاش خود را داشته باشند.

وی با اعلام اینکه مجلس در زمینه نهضت ملی مسکن همکاری می‌کند، اظهار داشت: نیازمندی‌های پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن در بودجه آینده پیش‌بینی و لحاظ خواهد شد تا بتوانیم این کار بزرگ را به عنوان یک جهش بزرگ تولید مسکن در کشور پیش ببریم.

قاسمی با بیان اینکه مسکن پیشران اقتصاد، ایجاد کننده اشتغال و موثر در تولید کشور است، گفت: حتما در گام نخست باید ساخت ۲ میلیون مسکن را شروع به ساخت کنیم تا در اتمام آن ساخت ۲ میلیون دیگر را آغاز کنیم.

وی با اظهار اینکه باید تا پایان سال برای ساخت ۴ میلیون مسکن زمین فراهم شده باشد، افزود: بر اساس گزارش جلسات هفتگی شورای مسکن در وزارتخانه، تا امروز زمین برای ساخت بیش از یک میلیون مسکن آماده شده است.

قاسمی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: بر این اساس در شهرهای جدید حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی و در کل کشور بیش از ۸۰۰ هزار زمین آماده شده است و پیمانکار انتخاب و زمین تسطیح شده و در حال آغاز عملیات اجرایی است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با یادآوری اینکه برخی از تعاونی‌ها در مسکن مهر عملکرد خوبی نداشتند، گفت:  امروز تعداد واحدهای باقی‌مانده در مسکن مهر، عموما واحدهایی هستند که توسط تعاونی‌ّهایی شروع شد‌ه‌اند که اکنون دچار مشکلات حقوقی هستند؛ با این حال اتمام مسکن مهر را نیز جزو تعهدات خود می‌دانیم و برای آن ساز و کار تعریف کرده‌ایم تا به زودی تمام شود.

قاسمی همچنین درباره تامین تسهیلات توسط بانک‌ها نیز اظهار داشت: بانک‌ها در قانون جهش تولید مسکن موظف شده‌اند ۲۰ درصد سهم تسهیلات را در سال یعنی حدود ۳۶۰ هزار تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به مسکن اختصاص دهند؛ در صورت ممانعت از این کار توسط سازمان مالیاتی کشور جریمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در قانون جهش تولید مسکن به دولت اجازه کمک داده شده است، یادآور شد: بنابراین می‌توانیم خیلی سریع این کار را پیش ببریم تا مردم امیدوار شوند که آنچه دولت گفته و قانون مجلس است به زودی اجرایی شود.

قاسمی با بیان اینکه زمینه برای ساخت و خانه‌دار شدن مردم فراهم است و فقط تلاش دست اندرکاران را می‌طلبد، گفت: بی‌شک جعفری در شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید این نوید را می‌دهد که اقدام بزرگی در این زمینه انجام دهند.