شناسهٔ خبر: 103304 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

ضرورت پایش لرزه‌ای و افزایش شتاب‌نگارها در منطقه شرق تهران

پهنه گسلی منطقه 4 رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر ضرورت پایش لرزه‌ای و افزایش شتاب‌نگارها در منطقه شرقی تهران به دلیل وجود گسل مشاء و فعالیت آن تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از زلزله روز گذشته استان تهران را که با بزرگی ۳.۶ ساعت ۳ و ۱۷ دقیقه بامداد ۱۷ دی در ۱۰۰ کیلومتری شرق تهران رخ داد را اعلام کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه رومرکز این زمین لرزه در ۸ کیلومتر ارجمند در شرق دماوند، ۲۶ کیلومتری فیروزکوه و ۸۰ کیلومتری از مرز شرقی حوزه شهری تهران مکانیابی شده است، گفت: جانمایی مرکز این زمین‌لرزه بر روی گسل‌های اطراف تهران نشان می‌دهد این رومرکز بر روی قطعه شرقی گسل مشاء قرار می‌گیرد و احتمالا جنبایی این بخش از گسله فعال و شناخته شده مشاء سبب رخداد زلزله شده است.

بیت‌اللهی ادامه داد: در چند ماه گذشته بخش شرقی تهران از بومهن تا فیروزکوه چندین رخداد لرزه‌ای کوچک داشته است که بزرگی آنها زیر ۴ بوده و جزو زلزله‌های کوچک محسوب می‌شوند. اما معرف این واقعیت است که شرق تهران آنجایی که گسل شمال تهران به سمت گسل مشاء با  هم تلاقی می‌کنند و به سمت فیروزکوه در منتهی الیه شرقی تهران می‌رود یک زون فعال لرزه‌ای قرار داد و ضرورت داد تا پایش مستمر در این منطقه رخ بدهد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: به شکل دقیق ایستگاه لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری در تعداد باید در منطقه شرق تهران افزایش یابد. همینطور جنبایی گسل‌های واقع در این ناحیه با استفاده از دستگاه‌هایی همچون GPS و سایر سنجنده‌ها، جابه‌جایی گسل‌ها مورد نظارت قرار بگیرد و پایش شود تا هرنوع بی‌هنجاری لرزه‌ای در این منطقه رصد شود. این کاری است که ضرورت داد تا انجام بشود.

وی همچنین در خصوص احتمال رخداد لرزه‌ای بزرگ‌تر در این منطقه اعلام کرد: اینکه رخداد این زمین‌لرزه آسیب‌رسان باشد یا زلزله‌های بزرگتری را به همراه داشته باشد قابل پیش‌بینی نیست. گسله‌های مسبب این زمین‌لرزه در ۱۰۰ کیلومتری شرق تهران است و ارتباطی با گسل شمال تهران ندارد.