شناسهٔ خبر: 103409 - سرویس وزارتی

در مسیر نهضت خانه‌دار شدن؛ واوان بهشتی در جنوب غرب تهران

روند ساخت پروژه ۸۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن در شهرک واوان شهرستان اسلام‌ شهر واوان یکی از شهرک‌های جنوب غرب استان تهران در شهرستان اسلامشهر است؛ جایی که این روزها با لقب بهشت خانه‌دار شدن شهرت پیدا کرده است.

پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی- ندا علیزاده: این روزها شاهد ساخت‌وسازهای گسترده در شهرک واوان هستیم که با لقب "بهشت خانه‌دار شدن" شهرت پیدا کرده است. واوان یکی از شهرک‌های جنوب غرب استان تهران در شهرستان اسلامشهر است. موقعیت مکانی این شهرک و قرارگیری آن در نزدیکی اتوبان‌های تهران-قم و تهران-ساوه، جاده قدیم تهران-ساوه و دسترسی به کمربندی آزادگان، واوان را در سال‌های اخیر محیطی جذاب برای سرمایه‌گذاری در زمینه مسکن کرده و به همین خاطر به آن لقب "بهشت" برای خانه دار شدن داده اند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آغاز طرح جهش تولید مسکن، عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در شهرک واوان نیز کلید خورد.  پروژه‌ای ۸۰۰ واحدی که بناست سقفی شود بالای سر آنهایی که سال‌هاست در آرزوی خانه‌دار شدن، ریال روی ریال پس‌انداز کردند. پس‌اندازی که ارزشش هر روز در رقابت با افزایش قیمت مسکن، کم می‌شد.

با سواری از میدان آزادی تا واوان در  حدود نیم ساعت راه است. مسیر اتوبان تهران-قم را در پیش گرفتیم تا به اسلامشهر رسیدیم. تابلوهای راهنمای بین راه آنقدری نبود که مسیر را نشانمان دهد. نابلد راه بودیم و برنامه های  موقعیت یاب راهنمایمان شد تا سرانجام وارد واوان شدیم. شهرکی در حال توسعه که یکسره به بلوار ولیعصر رفتیم که آنجا پروژه‌ای مسکونی در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع در حال احداث است.

پروژه‌ای ۸۰۰ واحدی که به‌گفته ابراهیم شیرزاد، مهندس ناظر اداره کل راه‌وشهرسازی استان تهران این پروژه، در ۲۰ بلوک ۴۰ واحدی ساخته می‌شود. گودبرداری پروژه انجام شده بود. کارگران در گودهای ایجاد شده در حال آرماتوربندی بودند. برخی‌ها بین زمین و آسمان آویزان آرماتورها شده و با انبر آنها را چفت و بست می‌کردند. باد می‌وزید و آرماتورها را تکان می‌داد، اما آنها مانند بندبازی ماهر، تعادل داشتند و بی‌اعتنا به سرما، وزش باد و گرد و خاک، کار می‌کردند.

کارگری هم در گوشه‌ای، میلگردها را برای آرماتوربندی خم می‌کرد. تمام زورش را ریخته بود توی دست‌هایش. دستکش به دست داشت، اما خمی که با هر فشار به ابرو می‌انداخت  مرا مصمم کرد تا بخواهم دست‌هایش را نشان دهد. دستکش را که درآورد، نقش رنج کارگری را بر دستانش دیدم. کف دستش پینه بسته و چند جایی کبود شده بود. می‌گفت گوشتش زیر فشاری که بر میلگردها می‌آورد، له و خون‌مرده می‌شود.

بیشتر کارگران مشغول آرماتوربندی بودند و عده‌ای در برخی از گودها بتن‌ریزی می‌کردند. مهندس ناظر اداره کل راه‌وشهرسازی استان تهران در پروژه واوان توضیح می‌داد که حدود ۸۰ نفر از ۱۳۰ نیروی مشغول در این کارگاه، کارگران آرماتوربند هستند. زیرا عمده فعالیت کنونی در این مرحله، آرماتوربندی است. آنها شب‌ها را نیز در محل اسکان درون کارگاه می‌مانند و از هفت صبح آستین همت را بالا می‌زنند تا شش عصر.

وی می گفت این ۱۳۰ نیروی مشغول در این کارگاه شامل کارگران، مهندس اجرایی، سرویس کار، تعمیرکار، راننده و پرسنل اداری می‌شوند.

مسیر کنار گودها را می‌گیریم تا کیوسک مدیریت. گودها اندازه‌های یکسانی ندارند. هرکدام به میزان اندازه خود، یک، سه و چهار بلوک را پوشش می‌دهند. در آخرین گود سر راهمان، کارگران مشغول بتن‌ریزی هستند.

کارگری لوله بزرگی که بتن از آن خارج می‌شد را هدایت می‌کرد. سر بتن می‌رسید به کامیون میکسر بتن. چند کارگر دیگر هم سریع با بیل بتن‌ها را روی سطح، صاف می‌کردند.

دورتر کارگری دستگاه دماسنج دیجیتالی را درون بتن گذاشته بود تا حرارت آن را تست کند. این مساله مهم است  چرا که یکی از عوامل مقاومت و استحکام سازه و ساختمان در گروی وضعیت بتن است و نوع این سازه نیز بتن آرمه است.

پروژه نهضت ملی مسکن واوان که از اردیبهشت ۱۴۰۰ همزمان با انعقاد قرارداد و تحویل زمین به سازنده‌ها شروع شده است، اکنون در مراحل پایانی اجرای فونداسیون قرار دارد. به‌ گفته شیرزاد، این پروژه شامل ۹۶ هزار مترمربع زیربنای مسکونی در بلوک‌های هفت طبقه است که دو طبقه آن را پارکینگ و انباری تشکیل می‌دهند. هر طبقه هم شامل هشت واحد، دو راه پله و دو آسانسور مجزا می‌شود. متراژ واحدها نیز از ۶۲ تا ۹۴ متر است.

در این پروژه حتی فضاهای همسایگی دیده شده است. برای نمونه در طراحی فضای همسایگی، ۶ هزار و ۴۰۰ متر فضای سبز در نظر گرفته شده است.

آنگونه که شیرزاد توضیح داد، قراردادی دو ساله با سازندگان منعقد شده است؛ بنابراین بر اساس برنامه زمان‌بندی در تفاهم‌نامه‌ها، این پروژه باید در دو سال ساخته و تحویل متقاضیان شود.

در نگاه کلی به نظر می‌رسید که این پروژه، در قالب شهرک ساخته می‌شود، اما وی گفت که اینجا شهرک و مجزا از محیط شهری نیست. برای اینکه هزینه اضافی برای خدمات شهری به مردم تحمیل نشود و جزو محدوده خدمات شهری برای دریافت خدمات شهرداری و ادارت باشد، تصمیم بر این شد که این پروژه محصور نباشد.

ببینید|روند ساخت پروژه ۸۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن در شهرک واوان شهرستان اسلام‌ شهر

با این حال هر کاری مشکلاتی نیز دارد. برای نمونه یکی از دغدغه‌هایی که این پروژه سر راه خود دارد، میزان همکاری ادارات خدماتی همچون شرکت‌های آب و فاضلاب، گاز، برق و شهرداری است. این ادارات باید هرچه زودتر طراحی و احداث شبکه و تاسیسات زیربنایی را انجام دهند. آنگونه که شیرزاد توضیح داد، به‌طورکلی نیازمند تسهیل مراحل اداری در ادارات خدماتی و شهرداری هستند.

این روایت اینجا به پایان رسید، اما داستان همچنان ادامه دارد. جایی دگر و در پروژه‌هایی دیگر.