شناسهٔ خبر: 103520 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با استاندار مازندران

طرح جامع شهر قائمشهر ابلاغ شد

برگزاری پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار مازندران، طرح جامع شهر قائمشهر را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه‌ صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با حسینی‌پور استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع شهر قائم‌شهر ابلاغ کرد.

در متن این مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران در جلسه مورخ ۲۲ آذر ۱۴۰۰ طرح جامع شهر قائمشهر مصوب جلسه مورخ ۱۸ دی ۱۳۹۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مازندران را با توجه به صورتجلسه مورخ ۶ آذر ۱۴۰۰ کمیته فنی شماره ۱ مورد بررسی قرارداد و ضمن تصویب کلیات طرح، مقرر کرد اسناد آن با انجام اصلاحات بشرح زیر توسط دبیر شورای‌عالی ابلاغ شود:

۱- جمعیت شهر مطابق مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان برای افق سال ۱۴۱۰ معادل ۲۴۲هزارنفر مورد تأیید است.

محدوده شهر

محدوده مصوب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اعمال اصلاحات به شرح زیر مورد تائید قرار گرفت :

۲- حذف اراضی درجه یک کشاورزی واقع در طرفین معبر دسترسی شهرک یثرب از محدود شهر به نحوی که صرفا پوسته معبر موجود در محدوده واقع شود.

۳- با کنترل و تایید معاونت حمل و نقل وزارت را و شهرسازی ساخت و سازهای قانونی حدفاصل شهر و تقاطع مربوط به اتصال شهر به آزادراه در دست احداث هفتن به محدود شهر الحاق شوند. حریم و حاشیه یکصدمتر پس از آن از شمول این حکم مستثنی هستند.

۴- رفع تداخل محدوده شهر با محدوده طرح هادی روستای "ملک کلا" صرفاً در حد پلاک‌هایی دارای تداخل انجام گیرد و مازاد بر آن به محدود شهر الحاق نشود.

۵- ضمن تاکید بر پیگیری تخلفات صورت گرفته در نحوه صدور مجوزها و سروانه دو برج مسکونی ۱۴طبقه مربوط به تعاونی پزشوکان، با الحاق عرصه مربوط به مستحدثات مذکور بنا به مغایرت‌های متعدد قانونی و حقوقی به محدود شهر مخالفت می‌شود.

۶- حریم و بستر رودخانه تلار  براساس نقشه رقومی ارائه شده توسط شرکت آب منطقه‌ای در اسناد طرح جامع منعکس و از درج هرگونه کاربری (اعم از فضای سبز، گردشگری و غیره) بر روی بستر و حریم کمی رودخانه خودداری شود، همچنین حریم و بستر رودخانه سیاه‌رود مجدد از آب منطقه‌ای استعلام و نقشه رقومی اعلام شده توسط آن مرجع در نقشه کاربری اراضی محدوده و پهنه‌بندی حریم درج شود.

۷- با توجه به این که بخش زیادی از کاربری پارک و فضای سبز بر روی اراضی یکپارچه باغی و کشاورزی درجه یک پیشنهاد شده است، مقرر می‌شود سطوح پیشنهادی کاربری مذکور در حد سرانه ۴ مترمربع حفظ و مابقی عرصه‌های سبز شهر تحت کاربری باغات و کشاورزی در نقشه تثبیت شود. بدیهی است شهرداری در راستای تکالیف مندرج در قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها ملزم به حفظ سبزینگی عرصه‌های سبز و باز خصوصی در شهر است.

۸- اراضی مربوط به سایت شماره یک کارخانه نساجی قائم‌شهر با کاربری صنعتی به عنوان میراث‌صنعتی شهر در طرح تثبیت شود. همچنین با توجه به توقف فعالیت کارخانه دستمال کاغذی حریر، اراضی مربوطه تحت کاربری گردشگری (مصادیق گردشگری عمومی شامل هتل و نظایر آن) در محدوده شهر تثبیت و ضوابط احداث بنا و تراکم ساختمانی آن با تاکید بر حفظ عرصه سبز موجود و در سطح اشغال مستحدثات قبلی در کمیسیون ماده پنج تعیین تکلیف شود.

۹- محدوده بافت تاریخی بر اساس آخرین ابلاغیه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و محدوده هدف بازآفرینی شهری بر اساس آخرین محدوده مصوب در کمیسیون ماده ۵ در اسناد طرح منعکس شود.

۱۰- با عنایت به مکاتبه شماره ۳۲۵ / ۱۴۰۰۲۵۰۰ مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر مغایرت پروژه موسوم به عمارت ماندگار واقع در بافت تاریخی قائم‌شهر با ضوابط مترتب بر بافت‌های تاریخی کشور، مقرر شد اصلاحات مدنظر وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  از طریق اداره کل استانی آن وزارتخانه مجددا در کمیسیون ماده ۵ مورد بررسی قرار گرفته و مصوبه جدید کمیسیون ملاک اقدام قرار گیرد.

شبکه معابر

۱۱- با عنایت به عبور کنارگذر شمالی شهر از اراضی درجه یک کشاورزی مقرر می‌شود ضرورت احداث آن با رصد کامل اثرات ناشی از احداث کنارگذر هفتن و رینگ‌های شمالی و جنوبی شهر توسط معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفته و در صورت تایید آن معاونت در اسناد لحاط و در غیر این‌صورت حذف شود.

۱۲- با توجه به نقش اساسی خط راه‌آهن و ایستگاه موجود شهر به عنوان یکی از عناصر هویت‌بخش شهر و بخشی از اثر ثبت‌ جهانی راه‌آهن سراسری مقرر شد در شمال و جنوب مسیر راه‌آهن و بهبود نقش و عملکرد ایستگاه و محوطه پیرامونی آن با شهر و درعین حال رعایت ملاحظات مربوط به اثر ثبت‌جهانی در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استانداری مازندران، شهرداری قائم شهر و اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران با محوریت معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی بررسی و تصمیمات متخذه، مصوب شورا تلقی و در اسناد طرح جامع ملحوظ شود.

حریم شهر

۱۳- کاربری موسوم به شهری و فراشهری پیشنهادی در شمال حریم شهر با عنایت به کفایت سرانه‌های خدماتی موردنیاز شهر حذف و در قالب ضوابط و مجاز ممنوع و مشروط استقرار فعالیت‌ها در حریم شهر ارایه شود. بدیهی است به استناد تبصره ۲ ماده ۷ دستورالعمل سند پهنه‌بندی حریم هرگونه احداث بنا در حریم با رعایت ضوابط استقرار و اخذ مجوزات مربوطه از جمله کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ در کارگروه استانی قابل بررسی خواهد بود.

۱۴- با عنایت به نوعیت اراضی، پهنه‌های طبیعی واقع در جنوب حریم شهر به پهنه حفاظت (در خصوص عرصه‌های منابع طبیعی) و یا پهنه کشاورزی (عرصه‌های زراعی-باغی) تبدیل شود.

۱۵- عوارض خطی شامل شبکه معابر ارتباطی و حرایم مربوطه، خطوط انتقال آب و نیرو و انرژی، رودخانه‌ها و انهار و مسیل‌ها و حرایم مربوطه در نقشه پهنه‌بندی حریم درج شود.

۱۶- با توجه به تداخل و مجاورت مرکز دفن زباله فعلی شهر با حرایم کمی و کیفی رودخانه تلار، جابه‌جایی مرکز مذکورد موردتاکید است.

۱۷- محدوده حریم پیشنهادی شهر در صورت عدم تداخل با شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب در بخش‌های اضافه (بر اساس استعلام از شرکت شهرک‌های صنعتی استان) مورد تایید قرار گرفت.

ضوابط و مقررات

۱۸- در نقشه تراکم ساختمانی پیشنهادی عنوان "تراکم ویژه" به "پهنه مستعد بلندمرتبه‌سازی" تغییر یابد. 

۱۹- بافت تاریخی مصوب و محدوده‌های هدف بازآفرینی در سند تراکم ساختمانی پیشنهادی طرح منعکس شود.

۲۰- اراضی زراعی و باغی و سایر کاربری‌های غیرشهری نظیر حریم رودخانه و ... از نقشه تراکم ساختمانی طرح حذف شود.

۲۱- سرانه فضای باز به ازای هر واحد و حداقل اندازه قطعه مشمول ضوابط برای همه پهنه‌های تراکمی اضافه شود.

۲۲- حدنصاب تامین پارکینگ در کاربری‌های مسکونی به ازای هر واحد مسکونی و متناسب با متراژ زیربنایی آن با هماهنگی شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان موردبازنگری قرار گیرد.

۲۳- با توجه به محدودیت‌های شهر در توسعه افقی وهمسو با مصوبه هیات وزیران ابلاغی به شماره ۷۲۵۰۰ / ت ۵۰۸۷۶ ها مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ مبنی بر اولویت افزایش تراکم ساختمانی به جای گسترش افقی محدوده در شهرهای شمالی، مقرر شد با هماهنگی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری قائم‌شهر سقف تراکم مجاز در پهنه‌های تراکمی متوسط و زیاد با رعایت تمامی ملاحظات مربوط به اندازه قطعه و عرض معبر در حد یک طبقه افزایش یابد.

۲۴- ضمن تثبیت اراضی زراعی و باغی یکپارچه داخل محدوده شهر به عنوان اساس طرح جامع، ضوابط احداث بنا در اراضی زراعی و باغی داخل محدوده شهر به دستورالعمل ماده ۱۴ قانن زمین شهری مستند شود.

در پایان آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌ها، مدارک طرح پس از تکمیل و اصلاح بر اساس نظر شورای‌عالی جهت ابلاغ در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.