شناسهٔ خبر: 103660 - سرویس جاده‌ای

عملکرد ۴۲ ساله وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای:

افزایش ۵۵۱ برابری طول بزرگراه‌های کشور در ۴۲ سال گذشته

بزرگراه جهرم-لار در دست احداث است در ۴۲ سال گذشته طول بزرگراه‌های کشور از ۳۵ کیلومتر به ۱۹ هزار و ۲۸۲ کیلومتر رسیده و رشدی ۵۵۱ برابری را داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت راه و شهرسازی عملکرد ۴۲ ساله خود در حوزه احداث راه‌ها در کشور را منتشر کرد.

هم‌اکنون ۲۲۰ هزار و ۳۴۳ کیلومتر مجموع طول راه‌های کشور است. از این میزان ۲ هزار و ۷۲۶ کیلومتر را آزادراه‌های موجود در کشور تشکیل می‌دهند. این درحالی است که بر اساس گزارش عملکرد ۴۲ ساله وزارت راه‌وشهرسازی در بخش جاده‌ای تا سال ۱۳۹۹ شاهد رشد ۳۶ برابری طول آزادراه‌ها هستیم. بر این اساس طول آزادراه‌های کشور از ۷۶ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۲ هزار و ۷۲۶ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

همچنین هم‌اکنون طول بزرگراه‌های کشور ۱۹هزار و ۲۸۲ کیلومتر اعلام شده است. بر اساس گزارش عملکرد ۴۲ ساله وزارت راه‌وشهرسازی در بخش جاده‌ای، طول بزرگراه‌های کشور از ۳۵ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۱۹هزار و ۲۸۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۹ رسیده است. بر این اساس در بخش بزرگراه‌ها با رشد ۵۵۱ برابری روبه‌رو هستیم.

در حوزه راه‌های فرعی و اصلی نیز کشور هم‌اکنون در مجموع از ۶۲ هزار و ۷۹۳ کیلومتر راه برخوردار است. بر این اساس ۲۵ هزار و ۱۹۳ کیلومتر راه اصلی و ۳۷ هزار و ۶۰۱ کیلومتر راه فرعی در کشور وجود دارد. بر اساس گزارش موجود از عملکرد ۴۲ ساله وزارت راه‌وشهرسازی در بخش جاده‌ای، این درحالی است که در سال ۱۳۵۷ طول راه‌های اصلی و فرعی کشور در مجموع ۴۷ هزار کیلومتر بود. بنابراین کشور با رسیدن این راه‌ها به ۶۲ هزار و ۷۹۳ کیلومتر، رشد ۱.۳ برابری را تجربه کرده است.

راه‌های روستایی بخش دیگری از خدمات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌شمار می‌رود که در ۴۲ سال گذشته رشد قابل توجهی را داشته است. بر این اساس طول راه‌های روستایی سوشه در کشور ۲۲ هزار و ۵۷۳ کیلومتر است. همچنین طول راه‌های آسفالت در کشور هم‌اکنون ۱۱۲ هزار و ۹۶۸ کیلومتر است که نسبت به طول راه‌های آسفالت روستایی در سال ۱۳۵۷ رشد ۳۸ برابری داشته است. طبق گزارش ۴۲ ساله از عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی، در سال ۱۳۵۷ طول راه‌های روستایی آسفالت شده کشور در مجمموع ۳ هزار کیلومتر بوده است.

یکی دیگر از خدمات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مجتمع‌های خدماتی رفاهی هستند. هم‌اکنون ۸۶۵ مجتمع خدمات رفاهی در کشور فعال هستند. این درحالی است که تا پیش از سال ۱۳۷۳ هیچ مجتمع خدماتی در کشور وجود نداشته و آغاز این پروژه پس از این تاریخ بوده است.

عملکرد ۴۲ ساله وزارت راه‌وشهرسازی در بخش جاده‌ای

شاخص

واحد

تا پیروزی انقلاب اسلامی (موجودی ۱۳۵۷)

۱۳۹۹

برابری

طول آزادراه‌ها

کیلومتر

۷۶

۲۷۲۶

۳۶

طول بزرگراه‌ها

کیلومتر

۳۵

۱۹۲۸۲

۵۵۱

طول راه اصلی و فرعی

کیلومتر

۴۷۰۰۰

۶۲۷۹۳

۱.۳

طول راه روستایی آسفالت

کیلومتر

۳۰۰۰

۱۱۲۹۶۸

۳۸

مجتمع‌های خدماتی رفاهی

تعداد

۰

۸۶۵