شناسهٔ خبر: 103715 - سرویس هواشناسی

هشدار سطح نارنجی هواشناسی:

تشدید فعالیت سامانه بارشی در جنوب و شرق کشور در روزهای آینده

بارش برف و تلاش راهداران در محورهای استان خراسان شمالی سازمان هواشناسی کشور هشدار سطح زرد هواشناسی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ، سازمان هواشناسی کشور در مورد آخرین وضعیت جوی کشور، یک هشدار سطح زرد هواشناسی صادر کرد.

بر اساس هشدار سطح زرد هواشناسی، تشدید فعالیت سامانه بارشی تا روز سه شنبه ۲۸دی ماه ادامه خواهد داشت.

نوع مخاطره اعلامی، بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش دما، در نواحی مستعد ریزش تگرگ و در نواحی با اقلیم سرد و مرتفع بارش برف و کولاک برف خواهد بود.

منطقه اثر اعلامی برای این سامانه، در روز یکشنبه در نیمه جنوبی فارس، بوشهر، غرب و جنوب غرب سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، اردبیل، گیلان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی، و روز دوشنبه گیلان، غرب مازندران، آذربایجان غربی، اردبیل، لرستان، کردستان، کرمانشاه، زنجان، ایلام، شمال خوزستان، هرمزگان، جنوب کرمان،خواهد بود همچنین در سه‌شنبه هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، جنوب شرق لرستان، نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری خواهد بود.

اثر مخاطره این سامانه جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، مسدود شدن جاده‌های موراصلاتی و برف گیر، احتمال افت فشار گاز، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز خواهد بود.

بنابر گزارش سازمان هواشناسی پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی و آمادگی برای برف روبی توصیه می شود.