شناسهٔ خبر: 103935 - سرویس وزارتی

در مسیر نهضت خانه‌دار شدن؛

شهریار؛ ۵۰۴ سقف برای سکنی

روند ساخت پروژه ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر شهریار یکی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر شهریار در دست اجرا است.

پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی-ندا علیزاده: پروژه ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر شهریار، یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای تامین مسکن است. شهریار که در ۴۵ کیلومتری غرب تهران قرار دارد، به دلیل برخورداری از شرایط ویژه و اجرای اقدامات زیربنایی، از پتانسیل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه برخوردار است. به‌ويژه وجود باغ‌های سرسبز و وسیع به این منطقه طراوت خاصی بخشیده و جذابیت آن را برای سرمایه‌گذاری چندبرابر کرده است.

برای رسیدن به شهریار، جاده تهران-شهریار-کرج را در پیش گرفتیم. البته دسترسی‌های دیگری همچون اتوبان لشگری و بزرگراه فتح به شهریار وجود دارد اما از این مسیر رفتیم و  حدود یک ساعت بعد به مقصد رسیدیم. پروژه‌ای ۵۰۴ واحدی که تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به‌گفته علیرضا میرزابیگی، مدیر پروژه طرح ۵۰۴ واحدی شهریار، در این پروژه تلاش شده که عملیات به‌صورت صنعتی‌سازی پیش برود. در این راستا از روش‌های نوین طراحی و اجرای سازه برای پروژه نهضت ملی مسکن بهره گرفته شده است.

یکی از ویژگی‌هایی که کار عملیات اجرایی پروژه شهریار را خاص کرده، استفاده از قالب تونلی است. بنا بر توضیحات میرزابیگی، قالب تونلی روشی است که در آن دیواره، سقف و دیافراگرم یک‌باره اجرا می‌شود و پیش‌ می‌رود. هرچند این روش صنعتی است اما مقداری دستگیرتر از روش تیرچه، بلوک، ستون و سقف محسوب می‌شود؛ بنابراین تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در این کارگاه ساختمانی، دنیایی از آرماتور، بتن و قالب وجود دارد. آرماتورها سر به آسمان برداشته‌اند و کارگران در جای جای کارگاه هرکدام مشغول کاری هستند. تعدادی کارگر در حال کار بر روی دیواره‌ای بتنی هستند و مهندسی نیز با دوربین نقشه‌برداری مشغول بررسی تراز بودن ستون با زمین است. کمی آن‌سوتر جرثقیلی در حال بلند کردن میلگرد و جابه‌جایی آن است. مهندسی با بیسیم به اپراتور جرثقیل فرمان می‌دهد که چه کند.

از آنجایی که این کارگاه ساختمانی با روش صنعتی‌سازی پیش می‌رود، تعداد نیروی انسانی کمتری نسبت به سایر پروژه‌ها در آن مشغول هستند؛ زیرا بیشتر کارها توسط قالب، بتن و آرماتور و با نظارت و مدیریت اپراتورها انجام می‌شود. با این حال در این کارگاه نیز کارگران از هفت صبح تا شش عصر مشغول به کار هستند.

در کنار این تلاش‌ها، آزمایشگاهی نیز دایر شده است که استاندارد آرماتورها و بتن‌ها را حین انجام کار می‌سنجد. در این آزمایشگاه، وان آبی قرار دارد که معکب‌های کوچک بتن شماره‌گذاری شده را درون آن قرار داده‌اند. این معکب‌ها ساعت‌ها درون این وان می‌مانند و بعد برای تست مقاومت برده می‌شوند. در گوشه‌ای دیگر معکب‌های بتنی زیر دستگاه جک قرار می‌گیرند و مقاومت فشاری آنها سنجیده و ثبت می‌شود. همچنین برای تست آرماتورها نیز آنها را تحت مقاومت کششی قرار می‌دهند.

مدیر پروژه طرح ۵۰۴ واحدی شهریار درباره جزئیات این پروژه نیز توضیح داد: ساختمان‌ها در ۹ طبقه در حال احداث هستند که دو طبقه آن را پارکینگ تشکیل می‌دهد.

 

به‌گفته میرزابیگی، در هر طبقه‌ای هفت واحد نقشه‌برداری و طراحی شده که متراژ واحدها بین ۸۰ تا ۹۵ متر با احتساب مشاعات است.

همچنین در طراحی و اجرای پروژه ۵۰۴ واحدی شهریار، سرانه آموزشی، فرهنگی، مذهبی و تجاری دیده شده و در این راستا، مجوزهای لازم دریافت و لکه‌گذاری‌ها انجام شده است. آنگونه که میرزابیگی توضیح داد: اکنون تقریبا در شرف آغاز واگذاری سرانه‌ها به سازمان‌های مربوطه هستند.

محصور نبودن این پروژه و داشتن ارتباط با خیابان‌های اصلی از مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود. بدین‌ترتیب شهرداری و ادارات خدمات‌رسان موظف به ارائه خدمات شهری به آن هستند.

دو سال دیگر این پروژه به اتمام می‌رسد و به مرور شاهد سکنی افرادی خواهد بود که سالیان سال در انتظار داشتن سقفی بالای سر به سر می‌بردند.