شناسهٔ خبر: 104207 - سرویس وزارتی

در دومین روز سفر وزیر راه و شهرسازی به باکو انجام شد؛

امضای توافقنامه ساخت پل جاده ای در مرز ایران و جمهوری آذربایجان

جلسه توافق نامه ساخت پل جاده ای بر روی رودخانه "آستاراچای" در مرز دو کشور ایران و آذربایجان در باکو به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جریان دومین روز سفر رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به کشور آذربایجان توافقنامه ساخت پل جاده ای بر روی رودخانه "آستاراچای" در مرز دو کشور ایران و آذربایجان امروز سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ در باکو به امضا رسید.

این سند را رحمان همت اف و خیرالله خادمی معاونین وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان و وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران امضا کردند. 

مراسم کلنگ زنی این پل جاده ای بر روی رود آستاراچای امروز با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان و شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان برگزار شد.

شاهین مصطفی اف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در مراسم امضای این سند اعلام کرد ، ساخت این پل جاده ای تا اواخر سال جاری به پایان می رسد. 

وی سفر وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به جمهوری آذربایجان را برای بررسی ظرفیت های همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف فرصت خوبی عنوان کرد و با اشاره به بازدید روز گذشته وزیر راه و شهر سازی ایران از سرزمین های آزاد شده جمهوری آذربایجان، گفت: آزادی سرزمین های اشغالی در قره‌باغ ، شرایط جدیدی برای توسعه روابط و همکاری در منطقه فراهم کرده است.

مصطفی اف در ادامه افزود: رییس‌جمهور و دولت جمهوری آذربایجان برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای قایل هستند و روسای جمهوری آذربایجان و ایران در دیدار صمیمانه در عشق آباد علاقمندی برای توسعه هر چه بیشتر روابط فیمابین را ابراز داشتند. 

 وی با اشاره به این که جمهوری آذربایجان و ایران روابط عمیقی در حوزه های تجاری، اقتصادی، انرژی، گمرک و سرمایه گذاری دارند، گفت: میان دو کشور فرصت های خوبی برای اجرای کردن پروژه های مشترک در این حوزه ها وجود دارد .

 معاون نخست وزیر و رییس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: غلی رغم ادامه همه گیری کرونا در دو سال اخیر ، گردش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در ۱۱ ماه سال گذشته میلادی نسبت به یک سال قبل ۳۰ درصد و میزان حمل و نقل جاده ای نیز ۶۲.۵ درصد افزایش یافته است . در این مدت حمل و نقل و ترانزیت کالا میان دو کشور یک روز هم متوقف نشده است. 

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز جمهوری آذربایجان را نزدیک ترین کشور همسایه برای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت : امیدوار هستیم پس از دیدار روسای جمهوری دو کشور روابط فیمابین هر چه بیشتر توسعه یابد. 

وی توسعه روابط با همسایگان را از اولویت های دولت ایران عنوان کرد و با اشاره به مشارکت ایران در اجرای پروژه هایی در سرزمین های آزاد شده جمهوری آذربایجان گفت: همکاری دو کشور در این حوزه می تواند به امر بازسازی این مناطق سرعت بخشد. حضور شرکت های ایرانی در بازسازی سرزمین های آزاد شده می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. 

وی دیدار امروز با رییس جمهوری آذربایجان را بسیار صمیمانه و مهم خواند و گفت: در این دیدار همه مسایل مربوط به توسعه همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی بررسی شد. 

قاسمی توسعه حمل و نقل و ترانزیت در منطقه را به نفع هر دو کشور خواند و اظهار داشت که فعالیت کمسیون مشترک همکاری های اقتصادی می تواند به تعمیق روابط اقتصادی دو کشور کمک کند و نیز تسهلات لازم برای فعالیت های اقتصادی و کارآفرینان فراهم کند. 

رشاد نبی اف وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به این که ظرفیت های خوبی برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت میان دو کشور وجود دارد، راه اندازی مسیر حمل و نقل خلیج فارس و دریای سیاه را نمونه ای از همکاری های و کشور در این حوزه عنوان کرد.

وی افزود: همه ما وظیفه داریم برای توسعه روابط در حوزه حمل و نقل میان دو کشور، طرح های نیمه تمام را اجرا کنیم و برای پیش بردن کارها در این زمینه بایستی تکمیل زیر ساختهای حمل و نقل بین ایران و جمهوری آذربایجان تسریع شود. 

به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه به همراه هیاتی برای سفر دو روزه وارد جمهوری آذربایجان شد.