شناسهٔ خبر: 104263 - سرویس جاده‌ای

در دیدار با هیات کشور ازبکستان صورت گرفت؛

تاکید بر توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌ای میان ایران و ازبکستان

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با معاونان وزرای سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و حمل‌ونقل جمهوری ازبکستان بر توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، روز چهارشنبه، ششم بهمن ماه، در نشستی با بختیار رحیم‌اف و جسوربک چوریف، معاونان وزرای سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی و حمل‌ونقل جمهوری ازبکستان و با حضور بهادر عبدالله‌اف، سفیر آن کشور در تهران، بر توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان تأکید کرد و گفت: ازبکستان دارای بیشترین جمعیت منطقه آسیای مرکزی است، لذا همواره توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با آن از اولویت‌های سازمان و وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: خوشبختانه دو کشور با حسن نیت و با هدف ارائه تسهیلات بیشتر برای شرکت‌های حمل‌ونقل ایرانی و ازبکی، طی سال‌های گذشته همکاری‌های خوبی داشتند.

امانی با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور اظهار کرد: حجم مبادلات در سال گذشته قریب به نیمی از وضعیت قبل از شیوع کرونا و به سبب انسداد مرزهای ترکمنستان رسیده است، لذا ضروری است با توجه به عضویت طرفین در راهگذر عشق‌آباد، اقدامات مشترکی به‌منظور تسهیل تردد ناوگان طرفین از همه مسیرهای آلترناتیو از جمله ترکمنستان، دریای خزر و مسیر افغانستان صورت گیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین با یادآوری عضویت دو کشور در سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و پیمان شانگهای، تصریح کرد: در چارچوب همکاری‌های چندجانبه نیز علاقمند هستیم در حوزه راهگذر KTAI (متشکل از ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان) با توجه به جایگاه ازبکستان به‌عنوان حلقه اتصال در منطقه، همکاری داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست خواستار بررسی مقامات ذیربط دو کشور برای احیای موافقت‌نامه سه‌جانبه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی‌ ایران – افغانستان – ازبکستان که در سال 1382 منعقد شده است، شد.

امانی اعلام کرد: طرف ایرانی آمادگی کامل جهت همکاری در زمینه انتقال دانش و فناوری سامانه‌های نگهداری راه و ابنیه بین راهی، حمل‌ونقل هوشمند، مدیریت پایانه‌های مرزی و به‌خصوص مراکز لجستیکی با طرف ازبک را دارا بوده که طرح پیش‌نویس پیشنهادی همکاری نیز قبلاً ارایه شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار امیدواری کرد: نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل بین المللی جاده‌ای در اسرع وقت برنامه‌ریزی و برگزار شود تا تصمیمات خوبی برای تسهیل تردد ناوگان به قلمرو دو کشور گرفته شود؛ چرا که قویاً اعتقاد داریم ظرفیت دو کشور در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به مراتب بیش از وضعیت فعلی است، لذا باید تلاش کرد تا موانع و هزینه‌های غیرضروری حذف شود.

در ادامه بختیار رحیم‌اف، رئیس هیئت ازبکستانی، به تمایل دولت این کشور مبنی بر آغاز سطح جدیدی از ارتباطات تجاری با ایران به عنوان شریک استراتژیک خود و بازگشایی کریدورهای حمل و نقلی جدید اشاره کرد و گفت: طی این سفر، مقامات ذی‌صلاح سایر دستگاه‌ها نیز از کشور ازبکستان به عنوان شریک واقعی تجارت یاد کرده‌اند و امیدواریم طی این نشست و نشست آتی دو کشور که مقرر است در فورریه سال جاری برگزار شود، در راستای تحکیم روابط همه جانبه به نتایج ارزشمندی دست یابیم.

براساس این گزارش، جسوربک چوریف، معاون وزیر حمل و نقل جمهوری ازبکستان نیز طی سخنانی با اشاره به زیرساخت‌های امن و مناسب و موقعیت استراتژیک ایران برای دسترسی آن کشور به آبهای آزاد اعلام کرد: در سال میلادی جدید و با وجود چشم اندازهای نو و با توسعه در حوزه حمل‌ونقل، راه برای توسعه مناسبات در سایر حوزه‌ها نیز فراهم می‌شود و در پایان این سفر هم درنظر است به منظور تقویت همکاری‌های تجاری و حمل و نقلی و فعال سازی کریدورهای ترانزیتی عبوری از دو کشور سند توافقات فی‌مابین تنظیم و مبادله شود.

شایان ذکر است، پیش از این دیدار، هیات ازبکستانی از مرکز مدیریت راه‌های کشور نیز بازدید کردند و از نزدیک با اقدامات صورت گرفته در حوزه سیستم های حمل و نقل هوشمند آشنا شدند و طی برنامه‌ریزی به عمل آمده، هیات ازبکستانی در طول اقامت آن‌ها در ایران از بندر چابهار نیز بازدید می‌کنند.