شناسهٔ خبر: 104422 - سرویس بنادر و دریانوردی

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان عنوان کرد:

سه راهبرد افزایش سهم کشتیرانی و تجارت دریایی ایران در خزر

بندر انزلی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان سه راهبرد جدی برای افزایش سهم کشتیرانی و تجارت دریایی ایران در دریای خزر را تشریح کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی همواره بر نقش‌آفرینی مناسب ایران در کریدور شمال-جنوب تاکید داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر عابدی در رابطه با ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری ایران در این راستا، گفت: توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، از جمله کشورهای حوزه دریای خزر، اقدامی موثر در جهت مقابله با تحریم‌های ظالمانه است و این بستر فراهم می‌شود تا ایران نقش پررنگ‌تری در اقتصاد قابل توجه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه خزر، کریدور ترانزیتی شمال - جنوب نیز تقویت می‌شود و امکان دسترسی به بازار شرق اروپا برای ایران مهیا خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان به لزوم توجه به حضور کشورهای مهمی مانند روسیه در مجاورت دریای خزر، پتانسیل اقتصادی دریای خزر و زیرساخت‌های بندری ایجاد شده در حاشیه جنوبی این دریا اشاره کرد و یادآور شد: این موارد باید به عنوان راهبرد جدی برای افزایش مبادلات تجاری کشور مورد توجه قرار گیرد تا از طریق آن سهم ایران در دریای خزر در مقوله کشتیرانی و تجارت دریایی افزایش پیدا کند.

عابدی با بیان اینکه ممکن است از طریق دریای خزر و از مسیر کانال ولگا-دن به آب‌های آزاد در دریای سیاه راه پیدا کرد، گفت: این اتفاق نشان دهنده نقش استراتژیک کشور در مسیر کریدورهای بین‌المللی موجود خواهد بود و در صورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های دریایی و بندری در شمال کشور، زمینه رونق فعالیت‌های ترانزیتی نیز فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از پتانسیل‌های بالقوه‌ای که در دریای خزر وجود دارد، موضوع گردشگری دریایی و تردد مسافر بین بنادر حاشیه این دریا است که می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان در رابطه با رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله کشورهای شمالی دریای خزر با توجه به ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور، عنوان کرد: توسعه پسکرانه‌های بندری، افزایش ظرفیت بنادر شمال کشور و به روزآوری تجهیزات تخلیه و بارگیری این بنادر، همواره جزء برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی کشور بوده است.

عابدی ادامه داد: در جهت توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه؛ سازمان بنادر و دریانوردی اکثر بنادر شمال کشور را به منطقه ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد بندری تبدیل کرده است تا فارغ از قوانین و مقررات سرزمینی به توسعه تجارت با کشورهای همسایه شمالی بپردازد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان اینکه حضور موثر و نقش آفرینی مناسب کشور در کریدور شمال-جنوب نیز همواره مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی بوده است، یادآور شد: در حال حاضر سازمان بنادر به منظور نقش آفرینی مناسب در توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه، در صدد ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه حمل و نقل چندوجهی است به طوری که اسکله‌های رو-رو ریلی و خودرویی در بنادر شمالی آماده بهره‌برداری بوده و تمهیداتی برای تهیه و بهره برداری از کشتی رو-رو اندیشیده شده است.