شناسهٔ خبر: 10458 - سرویس مسکن و شهرسازی

تابش در نشست خبری مطرح کرد:

بهسازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن روستایی طی ۱۰ سال/ زمان اتمام مسکن مهر توسط بنیاد مسکن

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به بهسازی و بازسازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن روستایی طی ۱۰ سال گذشته توسط این بنیاد، از زمان پایان ساخت‌و‌سازهای مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه ۱۹ مردادماه به همراه محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی و عزیزاله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشستی خبری درباره برنامه‌های این بنیاد توضیح دادند. 

تابش در این نشست خبری طی سخنانی گفت: از سال ۸۴ تاکنون و از میان یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی که بنیاد مسکونی در دست بهسازی و بازسازی دارد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن روستایی اتمام یافته داریم که با تسهیلات ۱۳ هزار میلیارد تومانی در اختیار مردم قرار داده شد. همچنین یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام مسکن روستایی به مردم ارائه کردیم و ۱۵۰ هزار واحد مسکونی برای تسهیلات به بانک معرفی شدند که از این تعداد ۱۱۰ هزار واحد مسکونی خاتمه یافت. 

وی افزود: هم اکنون تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی مسکن روستایی با کارمزد چهار درصد به مردم ارائه می‌شود.

تابش با بیان اینکه در این چند سال خسارت وسیعی در حوزه بلایای طبیعی نداشتیم، تاکید کرد: با این حال ۸۰ هزار واحد روستایی را بازسازی کردیم که برای این کار هم ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۱۰۰ میلیارد تومان هم وام بلاعوض پرداخت شد.

تعداد زلزله‌های رخ داده در سال ۸۴ 

تابش در ادامه این نشست خبری به تعداد زلزله‌های رخ داده در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۴۴ زلزله چهار ریشتری و بیشتر از این میزان، در سال جاری به صورت ثبت شده داریم که سه زلزله پنج ریشتر یا بیشتر بوده و خوشبختانه خسارت عمده‌ای نداشتیم که بیشتر به خاطر مقاوم بودن واحدهای مسکونی روستایی است.

وضعیت طرح‌های روستایی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به سایر فعالیت‌های این بنیاد اشاره کرد و گفت: در بخش عمران روستایی، تهیه و اجرای طرح‌های هادی در روستاها در دستور کار است و از ۳۳ هزار روستایی که در سراسر کشور برای آن طرح تهیه و تصویب شده ۳۸۰۰ روستا مربوط به دولت یازدهم است و در ۸۰۰ روستا هم طرح قبلی بازنگری شده و بار دیگر به تصویب رسیده است. در اجرای طرح‌های هادی در ۱۴ هزار و ۸۰۰ روستا در کشور طرح هادی را اجرا کردیم که این طرح در ۳۲۰۰ روستا در دولت یازدهم اجرا شد.

وی گفت: یکی از فعالیت‌های موثر صدور اسناد مالکیت روستایی به روستاییان است که دو میلیون و ۹۰۰ هزار سند به روستائیان داده شده و ۳۰۰ هزار در دولت یازدهم صادر شد. در سراسر کشور ۹۰ درصد از روستاها طرح هادی مصوب دارند و ۱۰ درصد دیگر هم تلاش می‌کنیم حداکثر در اواسط سال ۹۵ دارای طرح هادی مصوب شوند. در سال آینده همه روستاهای کشور طرح هادی مصوب دارند و هم اکنون نیز در ۴۰ درصد روستاها طرح هادی اجرا شده است.

میزان اعتبار بنیاد مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان اعتباری که برای سال جاری بنیاد مسکن در نظر گرفته شده است بیان کرد: اعتبار امسال را معادل ۲۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی می‌کنیم و میزان تخصیص هنوز تا پایان سال مشخص نیست اما از این رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان ملی و ۱۱۰۰ میلیارد هم استانی است که بخشی از آن یعنی ۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین قیر و آسفالت محیط‌های روستایی به مصرف می‌رسانیم.

زمان اتمام مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر

وی درباره مسکن مهر شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اظهار کرد: در این بخش هم نسبت به سایر بخش‌های وزارت راه و شهرسازی که در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر فعال هستند، وضعیت بهتری داریم و ۳۷۰ هزار واحد مسکن مهر را در شهرهای کوچک شروع کردیم که از این تعداد ۸۵ درصد تا مرحله اتمام نازک کاری رسیده است و ۸۰ درصد واحدها هم افتتاح شد. ۱۰ درصد از ۲۰ درصد باقیمانده تا پایان امسال و مابقی تا سال ۹۵ به اتمام می‌رسد.

وی گفت: خیرین مسکن ساز ۲۸ هزار واحد در دست ساخت دارند و بین پنج تا ۶ هزار واحد هم امسال به اتمام برسد که مقرر شده زمین هم برایشان تامین کنیم و تسهیلات جدیدی برای خیرین مسکن‌ساز از بانک‌ها دریافت کنیم و از طرق مختلف با عقد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های حمایتی کار را دنبال می‌کنیم.

تابش درباره اقداماتی که برای جلوگیری از زمین خواری زمین‌های کشاورزی انجام شده است اظهار کرد: ما نسبت به امر زمین‌خواری خیلی حساس هستیم و جلساتی هم معاون روستایی بنیاد مسکن با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و برخی دیگر از دستگاه‌ها برگزار کرده است. حتی مسئولان بالای دستگاه قضایی در جلساتی شرکت به منظور مقابله با زمین‌خواری زمین‌های کشاورزی برگزار شده و همه باید نسبت به طرح‌های هادی پایبند باشیم و طرح‌های هادی را ملاک صدور پروانه ساختمان بدانیم. همچنین ۵۶ هزار مورد تخلف را تاکنون ما اعلام کرده‌ایم.

تابش همچنین در ادامه به میزان واحدهایی که در سیل اخیر برآورد خسارت شده اشاره کرد و افزود: طبق آمارها ۱۲۰۰ واحد احداثی و ۲۷۵۰ واحد تعمیری در استان‌های مازندران، تهران، البرز، سمنان، کردستان سمنان، قزوین، اصفهان، لرستان و گیلان برآورد خسارت شده و توسط معاون روستایی بنیاد مسکن به به هیئت دولت پیشنهاد شده است.

وی در ادامه گفت: از کل یارانه‌ای که بانک‌ها طی ۱۰ سال گذشته به مبلغ یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بابت ما به‌التفاوت سود بانکی‌شان از ما طلبکار بودند ۵۲ درصد را دریافت کرده‌اند. ما سازمانی هستیم که به خوبی حساب‌ها را داریم و از این بابت بانک‌ها راغب هستند که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری داشته باشند./