شناسهٔ خبر: 104679 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر اعلام کرد:

تخریب ۱۶۳ سازه غیرمجاز دریایی طی سالیان اخیر

حمید خلیلی مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سالیان اخیر ۱۶۳ سازه غیرمجاز دریایی پس از طی تشریفات قانونی تخریب و ساحل دریا به وضع سابق عودت داده شده است.

حمید خلیلی، مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در رابطه با اقدامات این سازمان در خصوص ساماندهی سواحل کشور، اظهارکرد: سواحل هر کشور از نظر سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مناطق ساحلی علاوه بر این که دارای توان اقتصادی هستند به عنوان پلی برای بهره برداری از منابع عظیم موجود در دریاها و اقیانوس ها عمل می کنند.

وی ادامه داد: از این رو حفاظت و عمران مناطق ساحلی دارای اهمیت زیادی است و متأسفانه در کشور ما با وجود داشتن سواحل بسیار طولانی که مشمول بر بیش از۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است، عمران و حفاظت از آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است و از این نعمت خدادادی بهره برداری بهینه صورت نگرفته است.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر سواحل کشور با دشواری های گوناگون از جمله مسایل زیست محیطی، ساخت و سازهای غیرمجاز، فرسایش کناره ها، شور شدن اراضی و کاربری نامناسب اراضی ساحلی روبرو است، گفت: این مسائل بهره برداری از منابع دریایی و ساحلی را با مشکل مواجه ساخته است.

خلیلی بیان کرد: در راستای اجرای هر چه بهتر مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور (ICZM) در سواحل کشور که به منظور دستیابی به توسعه پایدار این مناطق و رفع تضادها در بهره برداری از منابع و پتانسیل های موجود در مناطق ساحلی جنوب و شمال با مشارکت ۱۸ ارگان و دستگاه اجرایی تهیه و به استانداران استان های ساحلی ابلاغ شده است، ۲ کارگروه در سطح استان های ساحلی تشکیل شده است.

وی افزود: در کارگروه نخست که تحت عنوان کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان و به ریاست استاندار و مدیران ارشد ارگان های مرتبط از جمله شهرداری ها، فرمانداری ها، مسئولان ارشد نظامی، انتظامی و دادستانی، مدیران کل منابع طبیعی، صنعت و معدن، آب منطقه‌ای و... با دبیری اداره کل بنادر و دریانوردی استان فعالیت می کند، هماهنگی های لازم بین دستگاه های اجرایی استان جهت اجرای مطالعات بالادستی و رفع تناقض های موجود بین ارگان ها در استان های ساحلی صورت می گیرد.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمیته مورد اشاره در تمامی استان‌های ساحلی عملیاتی شده است، عنوان کرد: به منظور تبیین و شفاف‌سازی شرح وظایف اعضاء کمیته مزبور، دستورالعمل اجرایی کمیته مربوطه توسط این سازمان تدوین و به منظور اجرا به استانداران استان‌های ساحلی ابلاغ شده است.

خلیلی ادامه داد: از مهمترین دستاوردهای تشکیل این کمیته در استان های ساحلی، همکاری مناسب دستگاه های اجرایی استان با یکدیگر در خصوص مشکلات مناطق ساحلی و تسهیل و تسریع در برخورد با ساخت و سازهای فاقد مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی (به عنوان مرجع صدور مجوز ساخت و ساز در دریا) و آزادسازی نواحی ساحلی برای استفاده عموم است.

وی اعلام کرد: طی سالیان اخیر ۱۶۳ سازه غیرمجاز دریایی پس از طی تشریفات قانونی تخریب و ساحل دریا به وضع سابق عودت داده شده است.

به گزارش پایگاه سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه کمیته دوم تحت عنوان کارگروه پایش و نظارت بر سواحل و در سطح ادارات کل بنادر و دریانوردی استان های ساحلی و با حضور کارشناسان خبره و متخصص استان در زمینه های دریایی، بندری، ایمنی، فنی و مهندسی، حقوقی و انتظامی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: وظیفه این کمیته تشکیل جلسات تخصصی و بازدیدهای میدانی از سواحل و ساخت و سازهای ساحلی و کنترل کیفی از دیدگاه های یاد شده در قالب تهیه چک لیست، گزارش و...است.

وی اظهار داشت: با توجه به اظهارات رییس جمهور در خصوص اهمیت آزادسازی سواحل و ایفای نقش دستگاه‌های مختلف در این خصوص، امید است با تشکیل منظم جلسات کمیته های ساماندهی و مدیریت سواحل استان های ساحلی و بهره گیری از نتایج مطالعات یکپارچه مدیریت مناطق ساحلی، شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت عظیم سواحل کشور در راستای منافع عمومی باشیم.