شناسهٔ خبر: 104817 - سرویس جاده‌ای

همزمان با چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفت؛

افتتاح ۹۵ كيلومتر بزرگراه در ۱۰ استان كشور با حضور وزیر راه و شهرسازی

افتتاح ۵۰۰ پروژه حوزه حمل و نقل با دستور وزیر راه و شهرسازی معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح ۹۵ كیلومتر بزرگراه در ۱۰ استان كشور همزمان با دهه مبارک فجر با حضور ویدیوكنفرانسی وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز دوشنبه هجدهم بهمن‌ماه در مراسم افتتاح ۹۵ كیلومتر بزرگراه گفت: این پروژه‌ها بخش های مهمی از كریدورهای بزرگراهی كشور و حلقه‌های اتصال شریان‌های حیاتی كشور در ۱۰ استان محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به افتتاح ۳۲ كیلومتر از كریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب كشور اظهار کرد: استان‌های جنوبی قطب اقتصادی كشور بوده و با توجه به نقش اساسی این كریدور در اقتصاد ایران و ترانزیت كالا، ساماندهی و تكمیل شبكه حمل و نقل در این بخش از اولویت های اساسی محسوب می‌شود.

 خادمی ادامه داد: طول كریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب كشور ۱۸۵۰ كیلومتر است كه  ۱۵ كیلومتر از آن در استان سیستان و بلوچستان، ۱۰ كیلومتر در استان هرمزگان و ۷ كیلومتر در استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، افتتاح بخشی از كریدور سراسری جنوب به شمال شرق كشور را گامی دیگر در توسعه ترانزیت كالا و مسافر دانست و ادامه داد: بزرگراه زاهدان- بیرجند با اتصال بندر بزرگ چابهار از طریق زاهدان و بیرجند به شمال شرق كشور و كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه و افغانستان زمینه افزایش ترانزیت كالا از بندر چابهار به كشورهای یاد شده را تسهیل می‌كند.

خادمی افتتاح تقاطع غیرهمسطح گلستان و باند دوم بجنورد- كریك در بزرگراه بهشهر- گرگان- بجنورد- قوچان را بخش دیگری از برنامه افتتاح امروز اعلام كرد و گفت:‌ این پروژه‌ها نیز در مسیر كریدور سراسری غرب به شرق نواحی شمالی كشور قرار دارند كه تسهیل ترانزیت كالا به شمال شرق كشور و كشورهای آسیای میانه و تردد زوار بارگاه ملكوتی ثامن الائمه را از استان‌های شمالی فراهم می‌كنند.

وی یادآور شد: محور بهشهر- گرگان- آزادشهر- بجنورد- شیروان- قوچان ۵۶۱ كیلومتر است كه تاكنون ۴۸۰ كیلومتر آن به صورت بزرگراه زیر عبور قرار دارد و ۸۰ كیلومتر باقیمانده آن نیز با پیشرفت فیزیكی حدود ۸۰ درصد در حال اجرا است.

 خادمی در ادامه از افتتاح پروژه‌هایی دیگر در استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی، فارس و خراسان شمالی خبر داد و افزود: بهره‌برداری از تقاطع غیرهمسطح فریدونكنار در استان مازندران، تقاطع اسالم در استان گیلان، بزرگراه تبریز- اهر در آذربایجان شرقی و ۱۸ كیلومتر راه و بزرگراه در استان فارس بخش دیگری از پروژه‌هایی هستند كه امروز با دستور وزیر راه و شهرسازی زیر عبور قرار گرفت.

به گزارش  شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، معاون وزیر راه و شهرسازی اولویت بندی توسعه راه‌های كشور را با تمركز بر مناطق کمتر توسعه‌یافته، تکمیل پروژه‌‌ها با پیشرفت فیزیکی بالا و تكمیل كریدورهای ترانزیتی كشور دانست و ادامه داد:  تکمیل پروژه‌هایی که گلوگاه ترافیکی استان‌ها محسوب می‌شوند و همچنین پروژه‌هایی که نقش مهمی در ایمنی بیشتر مسیر و تسریع در حمل‌ونقل داشته و در رونق گردشگری زیارتی و سیاحتی استان‌های هم‌جوار موثر هستند، در اولویت‌های دیگر قرار دارند.