شناسهٔ خبر: 104905 - سرویس مسکن و شهرسازی

عملکرد ۱۰ماهه وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن تشریح شد؛

روایت پیشرفت| تسهیلگری‌ دولت سیزدهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن/راه‌اندازی بانک اطلاعات زمین/اجرای ۸۰ پروژه روبنایی-خدماتی در شهرهای جدید

ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارش پیشرفت‌ پروژه‌های حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقدامات وزارت راه و شهرسازی و گزارش پیشرفت‌ پروژه‌های حوزه مسکن توسط شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت‌خانه و ادارات کل راه و شهرسازی در تمامی استان‌های کشور در دولت سیزدهم، تشریح شد.

بر همین اساس و به منظور تامین مسکن موردنیاز کشور، ایجاد تعادل در بازار مسکن و بهبود شرایط دسترسی خانوار به مسکن و همچنین اجرای قانون جهش تولید مسکن و وعده انتخاباتی رییس‌جمهور مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن، وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را در این راستا پس از ابلاغ قانون به انجام رسانیده است که این اقدامات در بخش‌های ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح، تامین منابع مالی، تامین زمین، تامین مصالح ساختمانی، خدمات، و همچنین اقدامات اجرایی قابل تفکیک است.

همچنین در دولت سیزدهم در بخش احداث بیمارستان‌ها، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی ۵ بیمارستان را با ظرفیت ۹۰۱ تخت افتتاح کرده و یا در دست افتتاح دارد. اجرای ۸۰ پروژه روبنایی ـ خدماتی، شناسائی اراضی برای قرارگیری در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای ۶۰۸ هزار واحد مسکونی، تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی (دو خطه ) گلشهر به شهر جدید هشتگرد به میزان ۲۵.۸ کیلومتر و انعقاد قرارداد عملیات احداث قطار برقی کلانشهر تهران به شهر جدید پردیس به میزان ۲۴ کیلومتر عملکرد دولت سیزدهم در اجرای پروژه‌های روبنایی و خدماتی شهرهای جدید است.

ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح

برآورد میزان نیاز ۴ ساله مسکن کشور به تفکیک استان و شهر و ابلاغ آن به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و استانداران سراسر کشور برای تامین اراضی و سایر اقدامات مورد نیاز، تدوین برنامه تولید مسکن در حوزه‌های تامین زمین، تامین منابع مالی، تامین خدمات موردنیاز و... با رویکرد برخورداری و تخصیص هوشمند مشوق‌ها و یارانه‌ها به دهک‌های مختلف درآمدی، ایجاد سامانه ثبت‌نام از متقاضیان مسکن و پایش پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن و ثبت‌نام بیش از ۳ میلیون متقاضی در تمامی استان‌های کشور از جمله زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

افزایش تسهیلات و سیاستگذاری برای تامین منابع مالی

در بخش تامین مالی نیز تعیین سهمیه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به میزان ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و ابلاغ آن به تمامی بانک‌ها جهت پرداخت انجام شد. در این رابطه افزایش سقف تسهیلات ساخت به ۴۵۰ میلیون تومان در شهر تهران، ۴۰۰ میلیون تومان در سایر کلان شهرها، ۳۵۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها، ۳۰۰ میلییون تومان در سایر شهرها و ۲۵۰ میلیون تومان در مناطق روستائی کشور و افزایش طول دوره بازپرداخت این تسهیلات به ۲۰ سال انجام شد. همچنین، راه‌اندازی سامانه برخط ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و امکان ثبت‌نام تمامی سازندگان در این سامانه جهت دریافت تسهیلات ساخت مسکن نیز انجام شده است.

سیاستگذاری تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی

ایجاد بانک اطلاعات زمین

ایجاد بانک اطلاعات زمین جهت ثبت اطلاعات زمین‌های تامین و شناسائی شده در تمامی شهرهای کشور برای اجرای برنامه‌های حوزه مسکن، تامین زمین به استعداد ۷۷۰ هزار واحد مسکونی در ۱۳۰۰ شهر کشور و تامین اراضی برای احداث ۱.۴ میلیون واحد مسکونی دیگر تا پایان سال جاری از طریق ایجاد ۶۲ شهرک یا شهر جدید، الحاق زمین به محدوده شهرها و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی انجام شده است. همچنین در این رابطه، زیرساخت‌های مورد نیاز در زمین‌های تامین شده همزمان با دوره احداث واحدهای مسکونی تامین شده است.

برنامه‌ریزی برای تامین مصالح ساختمانی

برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح مورد نیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی و انجام اقدامات لازم توسط وزارت صمت برای تامین این مصالح انجام شده است.

برنامه‌ریزی برای تامین خدمات

انجام هماهنگی‌های لازم برای اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه، تسهیل و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن توسط شهرداری‌های کشور، تفاهم با سازمان نظام مهندسی کشور جهت اعمال سیاست‌های تشویقی برای مهندسان داوطلب به ارائه خدمات فنی مهندسی در برنامه‌های حمایتی تولید مسکن از جمله برنامه‌ریزی برای تامین خدمات است.

اقدامات اجرائی

پیگیری اتمام ساخت ۵۳۰ هزار واحد مسکونی شروع شده طرح اقدام ملی مسکن که طبق‌ تازه‌ترین آمار دارای پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد هستند. آغاز عملیات اجرای ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستائی کشور، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرائی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، مذاکره با کشورهای خارجی جهت تولید مسکن با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی خارجی  با رویکرد ورود تکنولوژی و فناوری‌های نوین جهت ساخت صنعتی مسکن و استفاده از منابع مالی خارجی از جمله اقدامات اجرایی دولت سیزدهم است.

احداث بیمارستان و اماکن ورزشی

تکمیل و آماده تحویل ۵ بيمارستان با ظرفيت ۹۰۱ تخت شامل بيمارستان آموزشی تربت‌حيدريه با ظرفیت ۲۷۳ تخت، بيمارستان جايگزين شهيد رجايی گچساران با ظرفیت ۱۴۲ تخت ، بيمارستان جايگزين ۱۵ خرداد مهدیشهر با ظرفیت ۹۹ تخت، بيمارستان آموزشي جهرم با ظرفیت ۲۴۳ تخت، بيمارستان جايگزين بيمارستان امام‌خمينی (ره) خمين با ظرفیت ۱۴۴ تخت و انعقاد ۲۹ قرارداد با اعتبار ۵۵۴,۴۷۰,۹ ميليون ريال در زمینه احداث امکان ورزشی، درمانی و... بخشی از فعالیت‌های دولت سیزدهم در احداث بیمارستان‌ها و اماکن ورزشی است.  

بیمارستان ۲۷۳ تختی تربت‌حیدریه با اعتبار ۲۳۷۴۶۸۷ میلیون ریال افتتاح شده در ۲۹ مهر ۱۴۰۰، بیمارستان ۱۴۲ تختی جایگزین شهید رجایی گچساران با اعتبار ۱۸۱۴۵۶۲ میلیون ریال افتتاح شده در ۹ مرداد ۱۴۰۰، بیمارستان ۹۹ تختی جایگزین ۱۵ خرداد مهدیشهر با اعتبار ۱۳۵۹۸۷۸ میلیون ریال افتتاح شده در دهه فجر امسال، بیمارستان ۲۴۳ تختی آموزشی جهرم با اعتبار ۲۹۵۴۵۰۵ میلیون ریال در دهه فجر امسال، بیمارستان ۱۴۴ تختی جایگزین بیمارستان امام‌خمینی خمین با اعتبار ۱۹۳۵۱۲۴ میلیون ریال که تا پایان سال جاری تحویل موقت خواهد شد عملکرد سازمان مجری ساختمان‌ها و  تاسیسات عمومی و دولتی در دولت سیزدهم در احداث بیمارستان‌هاست.

اجرای پروژه‌های روبنایی و خدماتی شهرهای‌جدید

 اجرای ۸۰ پروژه روبنایی ـ خدماتی، شناسائی اراضی برای قرارگیری در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای ۶۰۸ هزار واحد مسکونی، تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی (دو خطه ) گلشهر به شهر جدید هشتگرد به میزان ۲۵.۸ کیلومتر و انعقاد قرارداد عملیات احداث قطار برقی کلانشهر تهران به شهر جدید پردیس به میزان ۲۴ کیلومتر عملکرد دولت سیزدهم در اجرای پروژه‌های روبنایی و خدماتی شهرهای جدید است.