شناسهٔ خبر: 10499 - سرویس جاده‌ای

كاهش سفرهاي زميني به تركيه؛

تاثير ناامنی‌ شرق ترکیه بر حمل و نقل ريلي و جاده‌اي/ تاكيد معاون آخوندي بر مجازات حمله‌کنندگان به اتوبوس و کامیون‌های ایرانی

داوود کشاورزیان سفیر ترکیه در پی حوادث اخیر در محورهای ارتباطی و حادثه چند روز گذشته ترور راننده اتوبوس ایرانی در خاك این كشور در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حضور یافت و ضمن دیدار با معاون وزیر راه‌وشهرسازی از اتفاقات رخ داده اظهار تأسف کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجشنبه دو هفته گذشته مصادف با ۸ مرداد قطار مسافری آنکارا به تهران مورد حمله گروه تروریستی پ. ک.ک قرار گرفت و روز بعد قطار خالی از مسافر شرکت رجا که برای بازگشت مسافران قطار مسافری روز پنجشنبه راهی آنکارا شده بود نیز مورد حمله قرار گرفت.

این حملات موجب شد تا سیر قطار مسافری به ترکیه با درخواست آنکارا تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

بعد از گذشت یک هفته از این رویداد، پنجشنبه شب گذشته نیز یک دستگاه اتوبوس مسافری از تبریز به مقصد وان ترکیه حرکت کرد که حدود ۷ صبح روز جمعه از مرز بازرگان خارج شد و در حدود ۱۱ صبح روز گذشته نیز این اتوبوس در منطقه چالدوران ترکیه از طریق افراد مسلحی که در کوه‌های اطراف کمین کرده بودند مورد حمله قرار گرفت.

در جریان این حمله و تیراندازی راننده و چند نفر از مسافران زخمی شدند که راننده در مسیر انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. سپس اتوبوس در پاسگاه ترکیه متوقف شد و سایر مسافران با اتوبوس دیگر به سمت ایران بازگشتند.

در این زمینه مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری با بیان اینکه این موضوع از طریق وزارت خارجه در حال پیگیری است گفت: در همین راستا به شرکت‌های حمل و نقل مسافری و باری بخشنامه شد تا از سفرهای غیرضروری به ترکیه خودداری کنند.

همچنین وزارت امور خارجه نیز در اطلاعیه در این زمینه آورده است: با توجه به برخی تحرکات و نا امنی های اخیر در منطقه شرق ترکیه، وزارت امورخارجه به شهروندان محترم کشورمان که قصد عزیمت به ترکیه را دارند توصیه می نماید تا اطلاع ثانوی از مسیر زمینی اجتناب کرده و حتی الامکان مسیر هوائی را برای سفر به آن کشور انتخاب کنند. 

پس از سه حمله تروریستی به مسافران ایرانی در خاک ترکیه و توصیه وزارت خارجه ایران برای خودداری از سفرهای غیرضروری به این کشور، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران گفت: آژانس‌ها برای اجرای تورهای ترکیه به‌ویژه از مسیر زمینی تمایلی ندارند و بالتبع از مسافران زميني به اين كشور كاسته شده است.

در آخرين واكنش به اين اتفافات سفير تركيه به سازمان راهداري آمد و با داود كشاورزیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس این سازمان ديدار كرد. 

كشاورزيان در اين ديدار با ابراز نگرانی شدید از حوادث اخیر كه چند دستگاه كامیون و یك دستگاه اتوبوس در خاك كشور تركیه مورد حمله تروریستی قرار گرفتند، گفت: باتوجه به حجم مبادلات بازرگانی، ترانزیتی همچنین سفرهای هموطنان، لازم است دولت تركیه تدابیر و اقدامات لازم در جهت تأمین ایمنی كامل راههای مواصلاتی همچنین امنیت جان مسافران و رانندگان ایرانی را داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اهمیت مناسبات حمل و نقلی بین دو كشور افزود: نگرانی‌هایی كه اخیراً در بین فعالان حمل‌ونقل بین‌المللی ایرانی و مسافران حاكم شده جدی است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد دولت تركیه هرچه سریعتر ضمن اقدام در جهت شناسایی عوامل حوادث اخیر نسبت به مجازات آنان اقدام کند.

كشاورزیان با اشاره به شرایط مناسب رانندگان ترانزیت ترك در بحث بارگیری در داخل خاك جمهوری اسلامی ایران گفت: وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا امكانات و شرایط خوبی برای رانندگان ترانزیت كشور تركیه در داخل قلمرو خود فراهم شود و آمارها بیانگر استفاده كامیون‌های تركیه از ظرفیت بارگیری مناسب به هنگام عزیمت به كشورشان است.

وی همچنین اظهار كرد: اگر اشكالی در اجرای فرایند بارگیری باشد، قطعاً از جانب رانندگان تركیه‌ای بوده است كه به موضوع درخواست طرف ترك جهت پلمپ باك بنزین كامیون‌ها در سال جاری برمی‌گردد و جمهوری اسلامی ایران از روز نخست مخالف این كار بود ولی اصرار مقامات حمل و نقل تركیه موجب شد تا بحث پلمپ اجرا شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش دیگری از سخنان خود خواستار جبران خسارت‌های وارده به شركتها و افرادی كه در خاك كشور تركیه دچار سانحه شده‌اند، شد كه طرف تركیه‌ای قول مساعد برای پیگیری آن را اعلام کرد.

براساس این گزارش، رضا هاكان‌تكین سفیر كشور تركیه در ایران نیز با ابراز تأسف از حوادث اخیر و تلاش دولت تركیه برای ایمنی هرچه بیشتر محورهای ارتباطی و ترانزیتی كشورش به ویژه در مرزهای مشترك گفت: مراتب نگرانی و درخواست معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای را سریعاً به اطلاع مقامات كشورم خواهم رساند.

وی با تأكید بر عزم و تصمیم جدی دولت تركیه برای مبارزه با تروریسم و اظهارات مقامات آن كشور در سفر به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با مقامات ایرانی افزود: پس از توافقات هسته‌ای كشور ایران و ۱+۵، تركیه امیدوار است كه حجم مبادلات بازرگانی، ‌ تجاری و همچنین رفت‌وآمد مسافران دو كشور رو به افزایش باشد و به همین دلیل در راستای حفظ منافع مشترك هر دو كشور، تلاش خواهد شد تا نگرانی‌های به وجود آمده هرچه سریعتر مرتفع شود.

سفیر كشور تركیه همچنین ضمن قدردانی از اطلاعات ارائه شده، با مثبت ارزیابی كردن روند حمل و نقلی بین دو كشور تأكید كرد: به منظور ارائه راه‌حلهای مناسب و سریع پیشنهاد می‌شود تعداد نشست‌های كارشناسی و مرزی، همچنین ملاقاتها در سطوح بالاتر، افزایش یابد و این آمادگی و عزم خوشبختانه در هر دو طرف به ویژه در مسئولین حمل و نقلی وجود دارد.

محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از آمار كامیون‌های تركیه‌ای كه از قلمرو جمهوری اسلامی ایران به عنوان ترانزیت عبور می‌كنند و همچنین روند تكمیل خط سوم عبوری در پایانه مرزی بازرگان، خواستار تسریع عملیات اجرایی در این پایانه از سوی طرف تركیه‌ای شد./