شناسهٔ خبر: 105094 - سرویس بنادر و دریانوردی

در دیدار رئیس دفتر سازمان ملل در امور افغانستان با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شد؛

رایزنی برای عملیاتی‌سازی توافقنامه چابهار/ تاکید ایران بر ارائه تخفیف‌های بندری به بازرگانان افغانستان

دیدار رئیس دفتر سازمان ملل در امور افغانستان با مدیرعامل سازمان بنادر نماینده سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) به منظور بررسی و ارتقای همکاری‌ها و روابط حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه، با معاون وزیر راه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هیدئو ایکبه؛ رئیس دفتر سازمان ملل در امور افغانستان (یوناما) در دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، هدف اصلی از این نشست مشترک را، وسعت بخشیدن به همکاری‌های حمل و نقلی کشور افغانستان با استفاده از زیرساخت‌های مناسب دریایی، بندری، ریلی و حمل و نقل جاده‌ای کشور ایران عنوان و ابراز امیدواری کرد تا با انجام حمایت‌های دیپلماتیک و پیگیری‌های یوناما از مراجع ذیصلاح بین‌المللی و همچنین مراجع داخلی کشور افغانستان، موضوعات مرتبط با حمل و نقل و ترانزیت کالا به یا از طریق افغانستان بهینه شود.

وی بندر چابهار را یکی از اماکن بندری مهم برای کشور افغانستان به شمار آورد و گفت: با رفع موانع و مشکلات موجود در افغانستان و با کمک‌های ارائه شده از طرف ایران، موضوعات مرتبط با حمل و نقل و ترانزیت کالای افغانستان بهبود پیدا کرده است.

علی‌اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این دیدار با اشاره به پیوندهای دیرینه فرهنگی و اقتصادی مردم دو کشور، عنوان کرد: طی سالیان گذشته، کشور و مردم ایران همواره میزبان خوبی برای مردم کشور افغانستان بوده‌اند.

وی تاکیدکرد: بندر چابهار نه تنها برای توسعه محور شرق ایران دارای جایگاه با ارزشی است، بلکه سایر کشورهای همسایه همچون افغانستان و کشورهای حوزه CIS می‌توانند از تمام ظرفیت‌ها و امکانات  ایجاد شده در بندر چابهار به نفع کشورهای خود استفاده کنند.

صفایی با اشاره به ظرفیت‌های عملیاتی و امکانات و توانمندی‌های تجهیزاتی بندر چابهار، از آمادگی کامل سازمان بنادر و دریانوردی برای ارائه خدمات به طرف افغان و نیز سایر کشورها خبر داد و عنوان کرد: در این خصوص و در صورت انجام مذاکرات لازم با بخش‌های خصوصی آماده‌ایم تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای نیز در تعرفه‌های مترتب بر خدمات بندری ارائه شده به کالا اعطا کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران از آمادگی سازمان بنادر، جهت ارائه امکانات و انجام همکاری‌های لازم با تجار و بخش‌های خصوصی افغانستان، برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز از طریق بنادر ایران، به ویژه بندر چابهار، خبر داد و بر پیگیری تداوم حضور و مشارکت دولت افغانستان جهت عملیاتی شدن توافقنامه سه جانبه ترانزیتی میان ایران - هند و افغانستان (موسوم به موافقتنامه چابهار)، استفاده اختصاصی بندر چابهار توسط بخش خصوصی توانمند افغانستان به منظور انجام سرمایه گذاری و ایجاد محوطه لجستیکی تاکید کرد.