شناسهٔ خبر: 105190 - سرویس استان‌ها

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

توجه به شرایط مناسب و راحتی زندگی مردم در طرح نهضت ملی مسکن/ برطرف شدن نواقص مسکن مهر در نهضت ملی مسکن

مراسم وزیر راه و شهرسازی یکی از ویژگی‌های نهضت ملی مسکن را ساخت مسکن بر اساس متقاضی برشمرد و گفت: در نهضت ملی مسکن،‌ شهر می سازیم و همزمان با مسکنی که ساخته می‌شود، نیازهای روبنایی شهر یا مجتمع هم ساخته می‌شود.

به گزارش  خبرنگار،پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی امروز ۲۴ بهمن ماه در سفر به استان کرمانشاه با حضور در جلسه شورای مسکن استان با اشاره به اینکه مسکن از نیازهای اولیه مردم بوده و یکی از موضوعات جدی است که هر هفته در وزارتخانه پیگیری می‌شود، اظهار داشت: مسکن از نیازهای جدی مردم بوده که تعهدات دولت و قانون مجلس از مولفه های تکمیل کننده ساخت مسکن است

وی ادامه داد: در این زمینه با همه استانها  جلسه داریم و موضوعات را پیگیری می کنیم تا تعهدی که وزارت راه و شهرسازی در زمینه مسکن پذیرفته ان‌شاءالله اجرایی شود .

وی افزود: تأمین زمین از نیازهای اولیه ساخت مسکن است؛ ما ۵۰ درصد نیاز دوساله مسکن را در استان‌ کرمانشاه تامین کردیم و لازم است برنامه ساخت دوساله را  داشته باشیم. سقف استان کرمانشاه برای ساخت مسکن در بازه زمانی ۴ ساله مشخص شده  است. براساس آمار و رشد جمعیتی  هر استان، سقفی برای هر استان اعلام و به آن‌ها ابلاغ شده است. با این حال این سقف قطعی نیست و اگر متقاضی بیشتری وجود داشت، می توانند ثبت نام کنند تا مشکلات تامین مسکن مردم حل شود. البته در بسیاری از استان‌ها متقاضیان بیشتر از سقف تعین شده است  و این مسئولیت ما را بیشتر می کند.

ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برنامه ساخت ۲ میلیون مسکن را در گام اول داریم که به تدریج شروع می شود و در انتهای ۲ میلیون که یک سال و نیم تا دوسال طول خواهد کشید، گام دوم را هم شروع خواهیم کرد تا بتوانیم تعهد خود را انجام دهیم و در گام اول سختی ما بیشتر از گام دوم است.

وی با اشاره به اینکه تامین زمین ۴ میلیون مسکن بسیار کار پیچیده ای است، ادامه داد: در دولت نهم برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات کار ۴ سال طول کشید ولی در دولت سیزدهم از روز شروع به کار دولت تمام زیر ساخت‌ها بدین منظور در پروسه زمانی کوتاهی انجام شد و اکنون بیش از  ۴ میلیون ثبت نام انجام شده است. در این زمینه پالایش ۶۰درصد از ثبت‌نام کنندگان انجام و تعیین تکلیف شده‌اند.

 نهایی شدن بانک زمین در وزارت راه وشهرسازی

قاسمی در ادامه گفت: در بحث روستایی در تامین زمین مشکلی نداریم و در حال حاضر فقط زمین برای ۶۰۰ هزار  مسکن تا سقف ۴ میلیون تامین زمین باقی مانده است که با توجه به آمار نامتوازنی که در بین شهرستان‌ها وجود دارد و در بعضی از شهرها زمین کم داریم  حل این مشکل در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به ویژگی طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد:‌ در این طرح بر اساس میزان متقاضی مسکن ساخت مسکن انجام می شود و درحوزه تامین زمین گام های بزرگی برداشته شده است و بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی پس از سال‌های متمادی در مرحله نهایی است .

 قاسمی گفت: در مورد ساخت به استان ها ابلاغ شده که برای دوسال شروع عملیات اجرایی داشته باشند و در استان ها زمانی کلنگ خواهیم زد که انتخاب پیمانکار انجام شده باشد. همچنین تعیین زمین و زیرسازی و فنوداسیون انجام شده باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون جهش مسکن افزود: قانون جهش مسکن امتیاز خوبی برای خانه دار شدن مردم در این مقطع است   و به مسؤولان استان‌ها باید بگوییم در این شرایط و با این قانون مجلس اگر مردم را صاحبخانه نکنیم  در زمان دیگری شرایط بسیارسخت خواهد بود و باید تلاش کنیم بیش از ۴ میلیون مسکن ساخته شود.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: امروز دراستان کرمانشاه عملیات اجرایی ۱۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن را آغاز خواهیم کرد و سقف دوساله استان را بزودی پشت سرخواهیم گذاشت .

 وزیر با اشاره به گذشت ۴ ماه از قانون جهش تولید مسکن خاطر نشان کرد: در این ۴ ماه مسئله برنامه ریزی و ایجاد زیر ساخت های نر م افزاری و برنامه ریزی های مناسب اعم از موضوعات تامین منابع از طریق بانک ها در جلسات متعدد انجام شده است البته هماهنگی این موارد برای تامین زیر ساخت ها کار بسیار سنگینی بود.

  نهضت ملی مسکن شهر می‌سازد  

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همه شیوه نامه‌های مربوط به طرح نهضت ملی مسکن اعم از قیمت پروژه‌ها،‌ میزان پرداختی به پیمانکاران، ‌تعداد اقساط و ... در قالب شیوه‌نامه‌های اجرای عملیات نهضت ملی مسکن در اختیار مسئولان راه و شهرسازی قرار گرفته است،‌ در جلسات هفتگی نیز موضوعات و مسائل مورد پرسش، مطرح و تصمیم گیری می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه برطرف کردن عیوب و اشکالات مسکن مهر در دستور کار قرار گرفته است،‌گفت: مسکن مهر با حدود ۱۲۰ خانوار در هکتار، تراکم بسیار بالایی داشت و برخی از این ساختمان‌ها به دلیل نزدیکی بیش از حد، زندگی را مشکل می‌کند.

نواقص مسکن مهر در نهضت ملی مسکن برطرف شده است

وی ادامه داد: درطرح نهضت ملی مسکن این تراکم به یک سوم کاهش یافته است،‌ برای مثال در شهرهایی که واحدهای بالای ۴ طبقه وجود ندارد اجازه ساخت بالای ۴ طبقه صادر نکرده‌ایم چرا که معتقدیم مردم در نهضت ملی مسکن شرایط مناسب و راحتی برای زندگی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در طرح  نهضت ملی مسکن، فضای سبز واحدها متناسب با شهرسازی و معماری مناسب انجام شده است و مثل مسکن مهر عمل نشده که بعد از اسکان مردم به ساخت فضای سبز و مدرسه و ... اقدام شود.

قاسمی با تاکید بر ضرورت تقویت مالی صندوق ملی مسکن گفت: طبق قانون، هزینه‌های ساخت روبنایی در طرح ملی مسکن بر عهده صندوق ملی مسکن است و در ساخت فضای سبز و ... کمک شایانی کرده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در نهضت ملی مسکن،‌ فقط مسکن نمی سازیم، بلکه شهر می سازیم و همزمان با مسکنی که ساخته می‌شود، نیازهای روبنایی شهر یا مجتمع هم ساخته می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه می‌خواهیم همه اقشار کشور را صاحبخانه کنیم، گفت: هرکسی که در این نهضت ثبت نام کند از جمله نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، وزارتخانه‌های مختلف، مردم عادی و ...موظف به تامین نیازهای آن‌ها هستیم.

وی همچنین به همراهی دستگاه‌های مختلف در این طرح اشاره کرد و افزود: طبق ثبت نام‌های انجام شده و برآورد‌ها، ۵۰۰ هزار نفر از کل نیروهای مسلح اعم از سپاه، ناجا و ارتش فاقد مسکن هستند، ‌به همین دلیل با کسب اجازه از مقام معظم رهبری، طی توافقنامه‌ای مقرر شد که یا خود نیروهای مسلح این ۵۰۰ هزار واحد را بسازند یا زمین آن را تامین کنند، البته اگر در مناطق و استان‌هایی زمین نداشته باشند، وزارت راه و شهرسازی کمک می‌کند.

قاسمی ادامه داد: طبق آخرین آمار حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی طرح نهضت ملی مسکن را یک اتفاق جمعی با کمک همه دستگاه‌ها دانست و افزود: بسیاری از وزارتخانه‌ها، ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌ها،‌ بنیاد مسکن، ‌قرارگاه سازندگی خاتم، آستان قدس رضوی و ...  در این طرح همراهی کردند.

وی افزود: با بنیاد مسکن برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور قراداد داریم که هم‌اکنون یک هزار هکتار زمین را در شهرهای مختلف در اختیار ما قرار داده‌اند.

قاسمی گفت:‌ همچنین توافق خوبی با سازمان اوقاف در حال تنظیم است که بر اساس آن کل زمین‌های اوقاف در کشور قابل بارگذاری برای طرح نهضت ملی مسکن است، برای مثال بخش عمده‌ای از زمین‌های ۲۰ هزار واحدی که در اراک شروع شده متعلق به اوقاف است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اهتمام ما به ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ است که امکان توسعه ندارند تا به دور از تراکم، ترافیک و آلودگی‌های شهرهای بزرگ به احداث واحدهای مسکونی اقدام کنیم چرا که باید به فکر آینده استان‌ها و شهرستان‌ها هم باشیم.

به گفته قاسمی، یکی از مشکلات امروز معیشت مردم، هزینه‌های مسکن است که در حال حاضر سهم آن در سبد خانوار به ۴۸  درصد و در شهرهای بزرگ بالای ۶۰ درصد رسیده که در تاریخ کشور بی‌سابقه است و امروز نیز بیش از ۲ میلیون جوان در سن ازدواج در کشور وجود دارد که بخش زیادی از موانع آن‌ها آن مربوط به مسائل اقتصادی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور تشویق به افزایش جمعیت،‌ طرحی در نظر گرفته‌ایم که به خانواده‌ها زمین اعطا شود.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: موضوع مسکن باید در دستور کار جدی همه استان‌ها قرار گیرد و جلسات منظم شورای ملی مسکن به ویژه برای موضوع تامین زمین برگزار شود.

وی با بیان اینکه آنچه دولت و مجلس برای مسکن مصوب کرده تنها موضوعی است که متر و معیار اندازه‌گیری دارد، گفت: گام اول برای احداث دو میلیون مسکن به زودی تکمیل می‌شود و گام دوم را هم نباید به سال‌های آخر دولت موکول کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان به ضرورت تامین مالی صندوق ملی مسکن در فصل بودجه اشاره کرد و گفت: اعداد و ارقام کارشناسی شده برای منابع تامین مالی لازم صندوق در سال آینده را ارائه کردیم.