شناسهٔ خبر: 10528 - سرویس جاده‌ای

عطرچیان:

۴ميليون و ۳۵۱ هزار تن كالا از مرزهای كشور ترانزيت شد

محمدجواد عطرچیان بيش از ۴ ميليون و ۳۵۱ هزار تن كالا در ۴ ماهه ابتداي سال ۹۴ از ۳۲ مرز فعال زميني و آبي كشور ترانزيت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، محمدجواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي اين سازمان گفت:در پي اقدامات انجام شده از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران، هماهنگي با سازمانهاي ذيربط و برنامه‌ريزي و فعال نمودن مناسبات ترانزيتي و حمل و نقلي با كشورهاي منطقه، همچنين تعامل و همكاري بخش خصوصي فعال در حوزه حمل و نقل بين‌المللي در كشور طي مدت مذكور از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، ۲ميليون و ۲۰۶ هزار  تن را مواد نفتي و ۲ميليون و ۱۴۴هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع تركيبات شيميايي، انواع پنبه، لوازم خانگي و مواد غذايي بوده است.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويز خان در استان كرمانشاه با يك ميليون و ۱۵۲ هزار تن معادل۵ / ۲۶ درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندر عباس با  ۹ / ۲۱درصد، باشماق با ۳ / ۱۶ درصد و بازرگان با ۱۰ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار کرد: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با يك ميليون و ۶۷۹ هزار تن معادل ۶ / ۳۸درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس با ۸ / ۱۰ درصد، بازرگان با ۵ / ۶ درصد، لطف‌آباد با  ۶ / ۶  درصد و سرخس با  ۶/ ۵ درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

عطرچيان بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از ۱۹۵ هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، ۱۲۳ هزار دستگاه معادل ۶۳ درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيك و ژئو پلتيك خود به عنوان چهار راه ترانزيتي آسيا و اروپا داراي پتانسيل‌هاي كافي براي افزايش ترانزيت كالا و مسافر از طريق شيوه‌هاي گوناگون حمل و نقل است.​/