تصادفات به عنوان پدیدهای اتفاقی تلقی میشوند که تکرارشان در یک بازه زمانی معین، آن هم در یک موقعیت خاص نیاز به شناسایی و علتیابی دارد، چراکه شناسایی نقاط حادثه خیز میتواند افزایش ایمنی مسیر توسط تصمیم گیرندگان را رقم زند؛ از این رو با تاکید وزیر راه و شهرسازی در آخرین جلسمه کمیسیون راهها، بررسی دستورالعمل شناسایی و اولویتبندی رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز در دستور کار این سازمان قرار گرفت و مدت زمانی هم برای آن در نظر گرفته شد.
رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تصویب دستورالعمل شناسایی و اولویتبندی رفع و اصلاح نقاط پرتصادف، گفت: نقاط ضعف دستورالعمل قبلی برطرف شده است و از جمله مهمترین تغییرات انجام شده، لحاظ کردن مشخصات هندسی نقاط دارای تصادف و ارائه یک روش جدید تحلیل آماری برای شناسایی و همچنین استفاده از روش منفعت به هزینه جهت اولویت بندی است و در شناسایی نقاط از روش پنجره لغزان استفاده شده که از دقت بالاتری برخوردار است.
وی با بیان اینکه به دلیل کم دقتی در ثبت تصادفات خسارتی، تصادفات جرحی و فوتی در شاخص شناسایی استفاده شده است، عنوان کرد: محوریت این طرح شناسایی نقاط حادثهخیز و پرتصادف دارای اشکالات هندسی و زیر ساختی راه است و پس از ورود اطلاعات و شناسایی نقاط و پیش از اولویت بندی، کارگروه اطلاعات را ارزیابی و ممیزی میکند و سپس اولویتبندی بر اساس سود به هزینه انجام میشود.
اکبری با تاکید براینکه اثر بخشی اقدامات ایمنی انجام شده ارزیابی میشود، عنوان کرد: شناسایی به صورت خوشهبندی در چهار رده عملکردی راه و ۱۰ تیپ هندسی انجام میشود و دستور العمل جدید مبنای تعریف کلیه پروژههای سطح کشور برای رفع نقاط حادثه خیز خواهد بود.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در رابطه با زمان ابلاغ دستورالعمل مذکور اظهار کرد: دستورالعمل شناسایی و اولویتبندی رفع و اصلاح نقاط پرتصادف، بیست و پنجم بهمن ماه، ۱۴۰۰، در نشست ۱۱۹ کمیسیون ایمنی راهها مصوب شد و به محض ابلاغ، فرآیند تهیه و ورود اطلاعات به سامانه طراحی شده عملیاتی خواهد شد و پس از ورود اطلاعات و تحلیل دادهها نقاط شناسایی شده معرفی و اعلام میشود.