شناسهٔ خبر: 105413 - سرویس استان‌ها

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان مطرح کرد؛

امکان تردد انواع کشتی‌های اقیانوس پیمای تجاری و نفتکش از بندر امام (ره) به نقاط مختلف جهان

بندر امام خمینی (ره) مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه بندر امام خمینی (ره) به عنوان نزدیکترین بندر جنوبی ایران به کشورهای ترکیه، عراق و کشورهای حوزه قفقاز و خلیج فارس محسوب می‌شود، گفت: امکان ترانزیت کالا از این بندر برای کشورهای همسایه با هزینه کمتر و سرعت بیشتر میسر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عادل دریس با اشاره به اینکه بندر امام خمینی (ره) در منتهی الیه شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه طبیعی خورموسی، در ۹۰ کیلومتری مرکز استان خوزستان قراردارد، گفت: این آبراه به طول ۴۲ مایل با عرض حداقل ۲۵۰ متر و متوسط عمق ۲۰ متر، بستری آرام و مطمئن برای تردد انواع کشتی‌های اقیانوس پیمای تجاری و نفتکش را به اقصی نقاط جهان فراهم آورده است.

وی ادامه داد: بندر امام خمینی (ره) در میان بنادر تجاری ایران با ۱۱ میلیون مترمربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بنادر تجاری کشور محسوب و سالانه حدود نیمی از صادرات غیرنفتی طریق این بندر انجام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اینکه بندر امام خمینی (ره) با موقعیت ممتاز جغرافیایی و اقتصادی توانسته به عنوان نزدیک‌ترین و مهمترین مرکز تجاری و بندری ایران در نیمه غربی کشور که نزدیک به ۷۰ درصد از مراکز تجاری، صنعتی، کشاورزی و جمعیتی کشور را در خود جای داده است، تبدیل شود، بیان کرد: همجواری با بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی در بندر امام (ره)، منطقه آزاد تجاری اروند درآبادان و خرمشهر و دیگر صنایع مادر در استان خوزستان بر اهمیت جایگاه این بندر افزوده است.

دریس افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک اقتصادی و جغرافیایی ویژه کشور، بندر امام خمینی (ره) به عنوان نزدیکترین بندر جنوبی ایران به کشورهای حوزه قفقاز، ترکیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود و علاوه بر این، تجهیزات دریایی، ارتباطات حمل و نقلی، ترانزیتی و راه آهن بین‌المللی، امکان ترانزیت کالا را برای کشورهای همسایه با هزینه کمتر و سرعت بیشتر میسر می‌سازد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به اینکه یکی از کانون‌های اصلی توجه آمریکا به منطقه آسیای مرکزی، مهار و انزوای ایران است، گفت: مخالفت با دسترسی جمهوری‌های آسیای مرکزی به آب‌های گرم خلیج فارس در جنوب از طریق ایران مدنظر قرار گرفته و انگیزه این مخالفت‌ها، محروم کردن ایران از پیامدهای اقتصادی و حل این معضل بستگی به سیاست‌گذاری مراکز تصمیم گیرنده کشور برای رفع موانع و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی دارد.