شناسهٔ خبر: 105427 - سرویس بنادر و دریانوردی

عملکرد ۴۳ ساله حوزه دریایی کشور نشان می‌دهد؛

روایت پیشرفت| رشد ۱۰۷ برابری ظرفیت کانتینری بنادر تجاری پس از انقلاب/ افزایش ۵۰ برابری ظرفیت مسافری بنادر از سال ۵۷ تاکنون

بندر ارزیابی عملکرد ۴۳ ساله حوزه حمل و نقل دریایی حکایت از رشد ۱۰۷ برابری ظرفیت کانتینری بنادر تجاری و افزایش ۵۰ برابری ظرفیت مسافری بنادر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌در طول ۴۳ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، کشورمان از حیث ظرفیت‌ها و توانایی‌ها در زمینه صنعت حمل و نقل پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده است. در حوزه توسعه ظرفیت‌هایی که در بنادر شکل گرفته است، چه به لحاظ تجاری چه از حیث تردد مسافر و گردشگری دریایی، تحولی چشمگیر صورت گرفته است.

برابر آمار، موجودیِ ظرفیت بنادر تجاری تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹ میلیون تن بوده که این عدد در حال حاضر به ۲۶۶ میلیون تن افزایش پیدا کرده است که ۱۴ برابر بیشتر از دوران پهلوی است. لازم به ذکر است که در بررسی روند ۱۰ ساله اخیر، مشخص می‌شود که بیشترین میزان عملیات تخلیه و بارگیری بنادر تجاری در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ و به‌میزان ۱۳۱ میلیون تن بوده است.

همچنین در زمینه ظرفیت کانتینری بنادر تجاری تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۷۵ هزار TEU بوده است. اما میزان پیشرفت کشور در این حوزه مثال‌زدنی است؛ مطابق آمار ظرفیت کانتینری بنادر تجاری کشور هم‌اکنون به ۸ میلیون TEU بالغ شده است که نسبت به دوران گذشته ۱۰۷ برابر رشد را نشان می‌دهد. با بررسی روند ۱۰ ساله عملیات كانتینری مشخص می‌شود که بیشترین میزان عملیات كانتینری بنادر در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۰ و به‌میزان ۲۶۳۸ هزار TEU بوده است.

آمار مربوط به عملکرد ۴۳ ساله حوزه حمل و نقل در زمینه ظرفیت مسافری بنادر هم حاکی از این است که بنادر کشورمان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ظرفیت جابه‌جایی ۵۰۰ هزار نفر را داشتند، این در حالی است که هم‌اکنون ظرفیت مسافری بنادر کشور به ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است؛ رشدی ۵۰ برابری. در عین حال با بررسی روند ۱۰ ساله اخیر در عملیات جابه‌جایی مسافر، بیشترین میزان مربوط به ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۸ و به‌میزان ۱۵.۸ میلیون نفر بوده است.