شناسهٔ خبر: 105568 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر خبر داد؛

خط مشترک کشتیرانى ایران و قطر پس از سفر رییس جمهور به دوحه نهایى می‌شود/ ضرورت تخصیص سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های مسافری

بندر مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر با تاکید بر اینکه راه اندازی خط مسافری و گردشگری دریایی بین ایران و قطر یک ضرورت است، گفت: امیدواریم با اختصاص سوخت یارانه ای و تهیه کشتی رو-رو پسنجر شاهد تردد منظم خط مسافری دریایی بین بوشهر و دوحه باشیم.

به گزارش پایگاه خبرى وزارت راه و شهرسازی، سیاوش ارجمندزاده با اشاره به اظهارات وزیر و راه و شهرسازى مبنى بر راه‌اندازى خط مشترک کشتیرانى بین ایران و قطر بر اساس توافق بین دو کشور که قرار است پس از سفر رییس جمهور به دوحه نهایى شود، گفت: با توجه به اینکه از بندر دیر تا بندر الرویس قطر حدود ١٠٠ مایل دریایى فاصله است و کمترین مسافت در بین سواحل کشور به شمار مى‌رود، باید تمرکز خود را در حوزه مسافرت‌هاى دریایى و حتى گردشگرى دریایى قرار دهیم.

وى افزود: چند سالی است که از بندر دیر به بندر الرویس کالاهایی که عمدتا یخچالی هستند از طریق کامیون‌های یخچالی به وسیله شناورهای لندینگ‌کرافت جابجا می‌شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده کالاهای ارسالی از بندر دیر به بندر الرویس قطر مربوط به مصالح ساختمانی و مواد معدنی است، عنوان کرد: در صورت تجهیز بندر دیر به ایکس ری به منظور مقابله با قاچاق کالا، امکان حمل هرچه بیشتر و بهتر کالا از ایران به قطر وجود خواهد داشت و این مساله از مسئولیت‌های گمرک است که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.

ارجمندزاده با بیان اینکه ۲ سال قبل سعی کردیم خط مسافری بین بوشهر و دوحه ایجاد کنیم، گفت: در صورت وجود شناور رو-رو پسنجر که امکان انتقال همزمان مسافر و کامیون را دارد می‌توان شاهد فعالیت مقرون به صرفه در بخش مسافری دریایی بین ایران و قطر بود.

وی ادامه داد: تا زمانی که مساله سوخت در بخش مسافری دریایی مدنظر قرار نگیرد، انجام سفر دریایی از سوی مسافران مقرون به صرفه نخواهد بود و معادل هزینه هواپیما تمام می‌شود چرا که هزینه سوخت بانکرینگ نسبت به سوخت یارانه‌ای بیشتر است و اگر مساله سوخت حل شود، امکان کاهش قیمت بلیت وجود دارد و مسافران می‌توانند با هزینه کمتری نسبت به سفر هوایی از طریق شناور سفر خود را بین دو کشور انجام دهند و به طور حتم با استقبال مواجه خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر بیان کرد: امیدواریم سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های مسافری اختصاص پیدا کند تا خط کشتیرانی بین بوشهر و دوحه راه‌اندازی شود.

ارجمندزاده یادآور شد: در حوزه کالا مشکلی برای تردد شناورها وجود ندارد و سال‌ها است که تردد بین بنادر بوشهر و دیر به بندر الرویس قطر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید روی مقوله سفر دریایی و گردشگری دریایی بین ایران و قطر تمرکز کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز پیش رو داریم می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد و با کاهش هزینه تردد و به دلیل ایمنی بیشتر حمل و نقل دریایی، شاهد تردد مسافران و متقاضیان بود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردى، مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر افزود: باید توجه داشته باشیم بسیاری از افراد عرب زبان تمایل دارند با وسیله شخصی خود سفر کنند و در صورت تهیه کشتی‌های رو-رو پسنجر این امکان فراهم خواهد بود تا این افراد از مسیر دریا به همراه خودروی شخصی خود به ایران بیایند و در عین حال به کشورهای آسیای میانه و ترکیه سفر کنند چرا که این کشتی‌ها از امکان انتقال همزمان مسافر و خودرو برخوردار هستند.