شناسهٔ خبر: 105595 - سرویس بنادر و دریانوردی

تشریح واردات کالای اساسی طی ۱۱ ماهه سال جاری در بندر شهید رجایی؛

افزایش ۹۲ درصدی واردات کالای اساسی در بندر شهید رجایی/ پهلوگیری ۶۶ فروند انواع کالاهای اساسی طی ۱۱ ماهه سال جاری/ بیش از ۲۰۴ هزار تن کالا در نوبت تخلیه

ریل در بندر مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از واردات ۳ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۲۱۴ تن انواع کالای اساسی طی ۱۱ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: واردات این میزان کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۲ درصد افزایش داشته است.

علی‌رضا محمدی‌کرجی‌ران مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تشریح عملکرد کالای اساسی (غیرکانتینری) در بندر شهید رجایی، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه امسال سه میلیون و ۳۸۴ هزار و ۲۱۴ تن انواع کالای اساسی تخلیه شده که به ترتیب گندم و روغن بیش‌ترین میزان را به خود اختصاص داده است.

 

وی عمده کالاهای وارداتی طی این مدت را گندم، روغن نباتی، شکر، کود، ذرت، جو، برنج و کنجاله سویا اعلام کرد و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه در مجموع ۶۶ فروند شناور حامل کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی پهلودهی شده است.  

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، طی دوره زمانی ۱۱ ماهه امسال گندم به عنوان یک محصول استراتژیک به میزان یک میلیون و ۴۶۲ هزار و ۴۰ تن با ۶۱ درصد افزایش بیشترین حجم واردات را در بین دیگر کالاهای اساسی به خود اختصاص داده است.

محمدی کرجی‌ران گفت: طی این مدت، ۶۵۱ هزار و ۲۱۵ تن روغن خوراکی نیز از طریق ۲۱ فروند کشتی وارد بندر شهید رجایی شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی به اقصی نقاط کشور ارسال شد.

 

وی عنوان کرد: واردات ۳۹۷ هزار تن شکر طی هفت فروند کشتی، ۲۸۲ هزار و ۲۱۹ تن کود، ۲۷۴ هزار و ۳۹۷ تن ذرت و ۱۳۳ هزار و ۶۶۹ تن از دیگر کالاهای اساسی بوده که در این بازه زمانی در بندر شهید رجایی تخلیه و به دو طریق ریلی و جاده‌ای به استان‌های مقصد حمل شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی درباره کشتی‌های در حال انتظار در لنگرگاه بندر عباس نیز، گفت: در حال حاضر ۳ فروند کشتی در مجموع حامل ۲۰۴ هزار و ۳۸۰ تن کالای اساسی شامل ۲ کشتی ذرت و یک کشتی جو در لنگرگاه بندرعباس فرایند اسنادی خود را طی می‌کنند.