شناسهٔ خبر: 105613 - سرویس بنادر و دریانوردی

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی مطرح کرد؛

مزایای احیا حمل و نقل دریایی ایران و قطر/ ضرورت راه‌اندازی خطوط مشترک و منظم کشتیرانی با کشورهای منطقه

پرچم ایران و قطر رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه تقویت دپیلماسی منطقه‌ای ایران در حوزه دریایی و بندری امری ضروری است، گفت: باید شاهد راه‌اندازی خطوط مشترک و منظم کشتیرانی با کشورهای منطقه باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید علی حسینی در رابطه با مزایای توافق و همکاری مشترک دریایی و بندری بین ایران و قطر، اظهارداشت: ایران و قطر روابط دیرینه و سنتی در حوزه تجارت دریایی به ویژه از بنادر دیر و بوشهر با بنادر قطر داشته اند اما متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، حجم تعاملات تجار در بخش حمل و نقل دریایی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: باید به دنبال راهکار و راه حلی باشیم که تجارت منطقه ای و بومی کشور که از دیرباز با قطر برقرار بوده است، احیا شود و شاهد فعالیت اقتصادی بومیان منطقه و سایر علاقمندان به فعالیت اقتصادی بین ایران و قطر باشیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه امیدواریم امکان تردد کشتی‌های ایرانی به تمامی بنادر قطر فراهم شود، عنوان کرد: در گذشته کشتیرانی والفجر نیز سرویس‌های منظمی به کشورهای جنوب خلیج فارس داشت که طی چند سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

حسینی با تاکید بر اینکه باید جایگاه و سهم خود را از حمل و نقل و مبادلات دریایی منطقه باز پس گیریم، گفت: ضرورت دارد، تجارت دریایی خود را با کشورهای منطقه به ویژه جنوب خلیج فارس افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی‌های فعال در خلیج فارس به نحو مطلوب استفاده کرد، گفت: با توجه به مسافت کوتاه می‌توانیم در راستای افزایش حمل و نقل دریایی خود در منطقه گام برداریم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه باید دپیلماسی منطقه ای کشور در حوزه حمل و نقل تقویت شود، افزود: وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی باید در این زمینه تمرکز خود را معطوف کنند و در عین حال شرایط فعالیت به منظور تردد خط منظم کشتیرانی بین ایران و کشورهای منطقه فراهم شود.

حسینی با اشاره به اینکه قطر کشور مهمی در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود و ایران دارای ارتباط مستقیم با این کشور در حوزه انرژی است، گفت: زمانی که قطری‌ها با تحریم مواجه شدند، ایران تنها کشوری بود که حریم هوایی و دریایی خود را روی قطر باز گذاشت و این مساله برگ برنده ای برای روابط دو کشور است.

وی افزود: با توجه به تعاملات مناسب قطر در مناسبات بین المللی و ارتباط خوبی که با ایران دارد باید در راستای بهبود هرچه بیشتر و بهتر روابط تجاری خود با این کشور گام برداریم و همانگونه که با عمان تعامل اقتصادی خوبی داریم در رابطه با قطر نیز باید همین رویه را دنبال کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه افزایش تعاملات تجاری ایران و قطر باعث می‌شود تا به شورای همکاری خلیج فارس نزدیک شویم و روابط خود را با سایر کشورهای این شورا بهبود بخشیم، افزود: به طور حتم حضور و موجودیت ایران در مناسبات اقتصادی و روابط منطقه ای، کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد کرد.