شناسهٔ خبر: 105649 - سرویس وزارتی

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

ارتقاء کیفیت زندگی، هدف اصلی آمایش سرزمین/ بهره‌گیری از نیروهای متخصص در جریان تدوین سند آمایش سرزمین

فاطمه سادات حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی یکی از اهداف سند راهبردی آمایش سرزمین را ارتقا کیفیت زندگی در کل کشور خواند و گفت:‌ در جریان تدوین این سند از نیروهای متخصص استفاده شده است.

فاطمه سادات حمیدیان، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرآیند مراحل تهیه برنامه راهبردی با رویکرد آمایشی را تشریح کرد و گفت:‌ این مرکز با همکاری معاونت‌های ستادی، سازمان و شرکت‌های وزارت متبوع و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها پس از تصویب نامه سند ملی آمایش سرزمین از بیست و هفتم اسفندماه سال ۱۳۹۹ اقدام به تهیه برنامه راهبردی توسعه استان‌ها در حوزه ماموریت‌های مطرح شده، کرده است.

وی افزود:‌ این برنامه در چهار بخش سیاست‌های کلان، وضعیت موجود، راهبردها و پروژه‌های اولویت‌دار هر استان است.

حمیدیان ادامه داد: در راستای ویژگی‌های مذکور همه سیاست‌های کلی وزارت راه و شهرسازی اعم از اسناد فرادست، قانون ششم توسعه کشور، سند ملی آمایش، طرح نهضت ملی مسکن و ۱۰ اقدام راهبردی مقام عالی وزارت را احصا کردیم و در بخش اول سند آمایش سرزمین گنجانده‌ایم و وجه تمایز این برنامه برش بخش راهبردها ناظر بر رویکردهای آمایشی هر استان است.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر بهره‌گیری از نیروهای متخصص در جریان تدوین سند آمایش سرزمین، اظهارکرد: نگاهمان با هدف به تهیه برنامه از پایین به بالا بود و براین باور بودیم مدیرانی که در استان قرار دارند،‌ بیش از هر شخص دیگری دغدغه‌مند هستند و توانایی تعیین اولویت پروژه‌ها را در استان با توجه به ظرفیت‌های محدود محلی دارند.

حمیدیان خاطرنشان کرد:‌ اولویت‌های تعیین پروژه‌ها باید در راستای راهبردهای آمایشی باشد و با راهبردهای کلان سیاست‌های دولت همخوانی داشته باشند.

وی افزود:‌ از ۳۱ استان در سه زیر بخش راه، مسکن و شهرسازی و در هشت زیربخش مسکن، شهرسازی، ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی، هواشناسی و مطالعات فرابخشی درخواست کرده‌ایم تعریف پروژه‌ها را انجام دهند.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی راهبردهای ارائه شده از سوی این سازمان را عملی،‌ اجرایی و مصداقی خواند و گفت:‌ هیچ یک از راهبردها تئوری نیست، به طور مثال در بخش مسکن برای نظام سکونتگاهی و استقرار جمعیت راهبردهای مشخص براساس قلمروهای استقرار جمعیت و توسعه استان تعریف شده است؛ همچنین در بخش حمل و نقل نیز در افق ۲۰ ساله ناظر بر موقعیت‌های آینده‌نگاری ترانزیتی و لجستیکی راهبردهایی در زیر بخش توسعه تعریف شده است.

ارتقاء کیفیت زندگی هدف اصلی سند آمایش سرزمین

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، با تاکید بر اینکه یکی از اهداف آمایش سرزمین، ارتقاء کیفیت زندگی در کل کشور است، اظهار کرد:‌ توزیع متوازن خدمات با توجه به ظرفیت منابع محدود با رویکرد توجه به استان‌های کم برخوردار از ویژگی‌های این برنامه راهبردی است.

وی با بیان اینکه به منظور شناسایی میزان اجرایی بودن سند مذکور با مرکز توسعه و آینده‌نگاری سازمان برنامه و بودجه جلساتی را برگزار کردیم، گفت: در این جلسات مشخص شد وزارت راه و شهرسازی، به عنوان پیشرو در تهیه برنامه راهبردی با رویکرد آمایشی است.

حمیدیان خاطرنشان کرد: با تدوین این برنامه از اتلاف وقت و جزیره‌ای عمل کردن در نظام برنامه‌ریزی جلوگیری شده است و هر ۳۱ سند به جهت مصوب شدن برای بررسی بیشتر به شورای عالی آمایش کشور ارجاع داده می‌شود و مورد بازبینی مجدد قرار می‌گیرد.

وی افزود:‌ اگر اولویت‌ها در برنامه راهبردی که تهیه شده به درستی مشخص شده باشد، در تخصیص منابع دچار مشکل نخواهیم بود و قادر هستیم منابع را به گونه‌ای سازماندهی و مدیریت کنیم که با اولویت‌های داخلی و محلی هم راستا باشد.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: ۱۰ اقدام راهبردی که وزیر راه و شهرسازی به معاونان خود ابلاغ کرده بود نیز در سیاست‌های تدوین برنامه راهبردی قرار گرفته است.