شناسهٔ خبر: 105650 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان بلوچستان خبر داد؛

آمادگی بندر چابهار برای ترانزیت محموله‌های اهدایی هند به افغانستان

بندر چابهار مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از آمادگی کامل بندر چابهار برای ترانزیت محموله‌های اهدایی هند به افغانستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان بلوچستان با اشاره به تجربه موفق و همکاری موثر سه کشور ایران، هند و افغانستان در انتقال محموله اهدایی و مورد نیاز مردم افغانستان طی سال‌های ١٣٩٧ تا ۱۳۹۹ از طریق بندر چابهار، گفت: هزینه پایین و سرعت انتقال دریایی و زمینی محموله‌های مورد نیاز مردم افغانستان از اولویت‌های اصلی مسئولان ایرانی حمل و نقل و انتقال کالا در راستای گام‌های اجرایی توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان بوده است.

وی افزود: همکاری خوب در انجام عملیات بندری بین هند و ایران، فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار برای تعمیق روابط و توسعه همکاری‌های سه کشور در زمینه صادرات، واردات و حمل و نقل و ترانزیت ایجاد کرده است.

براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، آقایی چالش‌های پیش روی این امر را نشریح و عنوان کرد: عدم توجه به ظرفیت‌های بندر چابهار و همچنین عدم مساعی دولت هند و بخش خصوصی این کشور برای افزایش ترافیک کالا و کانتینر خصوصا انتقال محموله‌های دولتی به مقاصد افغانستان و سایر کشورها‌ از طریق بندر چابهار؛ روند فعالیت اپراتور و سرمایه گذار هندی مشغول در بندر چابهار را با چالش مواجه خواهد کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، هماهنگی‌های لازم اجزای حمل و نقل با هماهنگی دولت‌ها برای محموله ۵۰ هزارتنی گندم اهدایی هند را ضروری خواند و اظهار امیدواری کرد: با تلاش‌های دیپلماتیک کشورها انتقال محموله‌های جدید کمک‌های هند به مردم افغانستان از طریق بندر چابهار از سر گرفته شود.