شناسهٔ خبر: 105839 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان مطرح کرد؛

دستیابی به حد مطلوب راه‌های استان اصفهان با تامین سالانه ۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: برای دستیابی به حد مطلوب راه‌های استان اصفهان طی ۴ سال، به سالانه بالغ بر ۲۰۰۰ میلیاد ریال اعتبار نیاز است.

 علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص وضعیت راههای استان اظهار کرد: استان اصفهان یکی از پهناورترین استان‌ها با ۱۱۴ شهر بوده که در مرکز کشور و اتصال کریدورهای شمال و جنوب (کریدور اصلی این استان) قرار دارد.  

وی افزود: از سویی دیگر استان اصفهان همانند کشور دارای چند اقلیم بوده که از حیث جمیع موارد شاهد تولید بار و مسافر در این استان هستیم.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: در سنوات گذشته که وزارت راه و ترابری بصورت مجزا فعالیت می‌کرد توجه ویژه‌ای در زمینه راه، هم از نظر تعداد پروژه‌هایی که تعریف می‌شد و هم از لحاظ سطح خدمات وجود داشت.  

 وی با بیان اینکه طول راه‌های استان اصفهان بالغ بر ۱۱ هزار کیلومتر است عنوان کرد: در طی سنوات اخیر مهمترین هدف ما در حوزه راه‌ها، دو بانده شدن راه‌های اصلی بوده چرا که عمده تصادفات و مشکلات این جاده‌ها تصادفات رخ به رخ است لذا در اولویت اول احداث و ارتقاء قرار دارند.  

 قاری‌قرآن ادامه داد: از طرفی دیگر رساندن امکانات به مراکز جمعیتی کوچکتر تحت عنوان راه‌های دسترسی و فرعی است که بخشی از آن یعنی تکمیل و نگهداری راه‌های روستایی عمدتاً در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.  

وی بیان داشت: استان اصفهان از نظر کلی و شاخصی وضعیت مناسبی نسبت به سایر استان‌های کشور دارد اما در مجموع زمانی که استان اصفهان را نسبت به خودش می‌سنجیم کار زیادی در حوزه راه‌ها برای انجام وجود دارد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه قیمت تمام شده پروژه‌های راهسازی در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است عنوان کرد: با بودجه‌های موجود معمولا میزان کمتری کار می‌شود انجام داد لذا در دو سال گذشته با اولویت بندی پروژه‌ها نسبت به اجرای آن اقدام کردیم.  

وی گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام که معمولا دچار مشکلات حقوقی شده بودند و یا قراردادشان طولانی شده بود در سال‌های اخیر یکی از اولویت‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بوده همچنین پروژه‌های جدید نیز به جهت اولویت دار بودن تعریف می شدند.  

 قاری‌قرآن با بیان اینکه عملیات اجرایی دوبانده شدن دو محور اساسی در استان باقی مانده است اذعان داشت: محوری که در مسیر خراسان است یکی از این محورهاست که امسال پیمانکار آن انتخاب شد و هم اکنون ۳۰ کیلومتر از این پروژه حدفاصل سه راهی مشجری به چوپانان در حال اجرا است و در سمت غرب نیز پروژه مبارکه بروجن مناقصه برگزار و دارای پیمانکار منتخب است.  

 وی با اشاره به اهتمام ویژه این اداره‌کل در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ بر پروژه‌های نیمه تمام عنوان کرد: سال ۹۹ تقریبا ۲.۵ برابر سال ۹۸ راهسازی داشتیم که عمدتاً شامل مسیر و ابنیه پروژه‌های نیمه تمام بوده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: مطابق با برآوردی که در ابتدای سال داشتیم سالانه به بیش از دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا بتوان طی چهار سال وضعیت راه‌های استان اصفهان را به حد نرمال مورد نیاز برسانیم.  

 وی خاطرنشان کرد: بودجه این حوزه در حال حاضر ۱۰ درصد این عدد است همچنین متاسفانه به غیر از منابع نقدی که از منابع استانی و منابع ملی تامین می‌شود هیچ محل تامین مالی دیگری در این رابطه وجود ندارد.  

قاری‌قرآن گفت: به طور مثال در شهرداری از تهاتر و یا جذب سرمایه‌گذار استفاده می‌شود اما در پروژه‌های عمرانی راه فقط رده بزرگراهی بصورت سرمایه گذاری و اخذ عوارض است اما جاده‌های دیگر به این شیوه نیست بنابراین می‌بایست صرفاً پول به آن تزریق شود که محدودیت‌هایی در این مورد وجود دارد. لذا در هشت سال گذشته وضعیت راه‌ها رشد و توسعه مورد انتظار را نداشته است.