شناسهٔ خبر: 105854 - سرویس مسکن و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

بهره‌مندی از توان سایر دستگاه‌ها در پروژه‌های انبوه‌سازی طرح نهضت ملی مسکن

نشست هماهنگی برنامه های حوزه مسکن وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها برعهده استانداران و مدیران کل راه و شهرسازی است، گفت: از توان سایر دستگاه‌ها در پروژه‌های انبوه سازی طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۸ اسفند در نشست هماهنگی برنامه‌های حوزه مسکن، ضمن مروری بر بخشی از برنامه‌های وزارتخانه در بخش مسکن بر اجرای به موقع و به هنگام طرح نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای کشور تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تعهد وزارتخانه اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال دولت سیزدهم است، گفت: تعهد وزارتخانه ساخت حدود ۳ میلیون واحد مسکن شهری و ساخت یک میلیون واحد مسکونی دیگر در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است که مقرر است تا طی دولت سیزدهم احداث و تکمیل شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: شیوه کار و اجرای طرح نهضت ملی مسکن بدین نحو نیست که هر سال یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. بلکه برنامه‌ریزی شده تعداد بیشتری از واحدها شروع شود تا بتوانیم تعهد خود را در پایان دولت سیزدهم که احداث ۴ میلیون واحد مسکونی است به انجام برسانیم.

قاسمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تسهیلات بخش مسکن اشاره کرد و توضیح داد: تسهیلاتی که برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، تسهیلات مناسبی است که بانک‌ها ملزم به پرداخت آن تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط هستند.

وی گفت: ساخت بیش از ۳ میلیون واحد مسکن شهری جزو تعهدات وزارتخانه در سراسر کشور است که در این خصوص در مناطقی که زمین و متقاضی وجود دارد وزارتخانه مسئول ساخت است.

طرح نهضت ملی در مناطق فاقد متقاضی اجرا نمی‌شود

قاسمی با تاکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن در مناطقی که فاقد متقاضی است احداث نخواهد شد، تاکید کرد: چنانچه استانی در خصوص تامین زمین با مشکل مواجه است آن سهیمه، فریز نخواهد شد. بلکه تسهیلات و منابع صندوق را به سمتی سوق می‌دهیم تا در استان‌هایی که هم متقاضی و هم زمین دارند طرح نهضت ملی مسکن اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما برای احداث ۳ میلیون واحد مسکونی شهری برای نیازمندان کشور مسئولیت داریم که باید آن را  در طی دولت سیزدهم اجرایی کنیم. استان‌هایی که بتوانند زمین را تامین کنند سهم خود را شروع می‌کنند و می‌توانند از سقف تسهیلات نیز استفاده کنند.

قاسمی گفت: مسئولیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها برعهده استانداران و مدیران کل راه و شهرسازی است که این موارد کتبا به استانداران اعلام شده است.

روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن ماهانه ارزیابی و گزارش شود

وی یادآور شد: در حوزه مسکن، ارزیابی مدیران کل راه و شهرسازی و استانداران به معنای ساخت مسکن است. روند کار احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن ماهانه بررسی و ارزیابی خواهد شد.

تاکید بر حل فوری مساله زمین و شروع احداث واحدهای نهضت ملی مسکن

قاسمی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی تصریح کرد: مدیران راه و شهرسازی از تمامی ظرفیت‌ها خود برای ایجاد تعهد دولت و قانون جهش تولید مسکن برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند. مساله زمین و شروع ساخت در تمامی استان‌ها باید به سرعت حل شود و با جدیت طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها وارد فاز عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به امضا تفاهم‌نامه با برخی از دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: وزارت راه با برخی از دستگاه‌های کشور توافق‌هایی را به امضا رسانده است که بر اساس آن سایر دستگاه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی کمک خواهند کرد. احداث ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مستضعفان، احداث ۱۰۰ هزار واحد در فاز نخست با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، قرارداد احداث سالانه ۴۰۰ هزار واحد با بنیاد مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، قرارداد با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از جمله موارد مشترک وزارت راه و سایر دستگاه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است.

قاسمی تصریح کرد: از توان سایر دستگاه‌ها در پروژه‌های انبوه سازی طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود. این دستورکار در برنامه باشد و گزارش اقدامات به وزارتخانه ارایه شود.